Annons:
Läst 3048 ggr
Sagaliten
2016-07-20 22:35

Stora boken om mediala symboler. Så besviken

Kanske snarare omvänt boktips eller kanske förvänta dig det du får och inte det du trott. Fick hem Melanie Barnums "Stora boken om mediala symboler" idag och det jag trodde skulle vara lite av ett Lexikon för mediala symboler men fick en icke så rolig överraskning när jag började bläddra. Var väl mer ett Lexikon av symboliken i olika vardagliga ting och bla genomgång av tarotkortleken och inte ett Lexikon av symboler inom det mediala. För er som vill läsa lite mer kika här, annars fritt fram att fråga om den om ni vill. http://sagaliten.blogspot.se/2016/07/besviken-pa-boken-stora-boken-om.html

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Annons:
Tarotstollan
2016-07-26 00:53
#1

Jag har boken också men har bara bläddrat och läst lite i den och det lilla var intressant.
Det är jättesvårt att hitta böcker som är bra, sen beror det ju på vad det är man letar efter!
Oftast är det väl så att man får köpa många böcker innan man hittar någon som är det man vill ha. Tyvärr är väl ett stort problem att det finns massor av bra böcker på engelska men som inte finns översatta till svenska och då undrar jag  om det är någon idé att beställa boken.
Vilka symboler inom det mediala menar du?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Gaiatri
2016-07-26 08:30
#2

Tråkigt att det inte var det du förväntade dig. Det är bra att man lätt kan beställa på nätet, men samtidigt så saknar jag att kunna gå in i en välsorterad bokhandel. Det var så mycket lättare att se vad böckerna innehöll och hitta nya böcker.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Tarotstollan
2016-07-26 16:06
#3

#2. Håller med dig! Tyvärr är väl det också så att eftersom ämnet är smalt, så brukar det nästan aldrig finnas något av det i bokhandeln som är av intresse. Det enda som finns på hyllorna är drömlexikon och om änglar (Doreen Virtue) och i bästa fall några andra böcker som jag oftast redan har eller ej är intresserad av.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sagaliten
2016-08-08 20:04
#4

Vet inte riktigt vad för mediala symboler jag sökte men mer saker som var kopplat till andlighet eller symboler man kan hitta ibland på olika sidor men inte hittar förklaringar till. Men sant som du säger att det är väldigt svårt att hitta bra böcker och som ni båda säger att man saknar att kunna bläddra i böckerna. Valen man har är väl kanske egentligen större bibliotek och "alternativa" affärer med andliga böcker och stenar osv.

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Tarotstollan
2016-08-08 20:35
#5

Böcker om stenar är ju ganska lätt att hitta.
Däremot just böcker om symboler blir det nog så att man får leta inom varje område. Tycker ändå att det i "alternativaffärerna" är ganska tunnsått med det också.
Hade ju turen att det fanns 2 affärer här i min stad, numera 1 och de böckerna som var av värde har jag redan köpt och det som finns kvar  och som jag inte gått igenom ännu är på engelska.

Det finns en bok på svenska som jag tycker är bra och det är Ylva Trollstiernas "New age guide". Inte så många uppritade symboler mer än Runor men hon går igenom många ämnen t. ex:  Aura & Chakras, Astrologi, Drömmar, Feng Shui, Kristaller, Meditation, Ouija, Tarot & Totems, mm.
Tycker att det är en bra uppslagsbok om man snabbt vill veta något.
Den boken går att läsa om och beställa från hennes hemsida:
www.vipstar.nu.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

papauggla
2016-08-13 18:30
#6

Barnum skriver ju att alla skapar sina egna Lexikon. En symbol bär ju olika mening från person till person. En röd bil kan betyda 'olycka' för mig, men 'kärleksresa' för dig typ. Hon beskriver hur du skapar ditt egna Lexikon, och det är väl det som är syftet med boken tror jag. Jag rekommenderar att kolla upp hennes andra böcker 'Psychic Visions' och 'Psychic Abilities for Beginners'.

Annons:
Sagaliten
2016-08-18 15:00
#7

#6 och det är där jag menar andra symboler. Menar inte symbolik i olika vardagliga ting för där resonerar jag lite på samma sätt att saker betyder olika för olika personer. Men om vi säger tex pentagram, det är en symbol med en betydelse. Det är symboler i den bemärkelsen jag menade 😊

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

papauggla
2016-09-06 11:58
#8

ok, tänker du att det finns vedertagna symboler som bär exakt samma betydelse för hela andevärlden som för hela mänskligheten?

geometriska symboler, såsom pentakel eller kors bär på en specifik grundvibration sägs det ju iofs. 

för en kristen person tror jag att ett pentagram upplevs som något väldigt skrämmande t.ex.

för någon annan betyder det beskydd. 

Vad betyder det för dig förresten, om man lite nyfiket får fråga? =)

papauggla
2016-09-06 12:32
#9

Borde inte Carl Jungs teorier om symboler och arketyper vara intressant? Just för t.ex. drömtydning hade det nog rätt värt att kolla upp tror jag.

papauggla
2016-09-07 10:40
#10

Sagaliten säg till om du hittar nåt sånt Lexikon förresten. Kunde vara intressant.

Sommarek
2016-09-07 13:16
#11

#8 Intressant nog använde de tidiga kristna pentagrammet, som en symbol för Jesu fem sår (alternativt de fem sinnena). Ett bra exempel på hur en symbol blir förvriden och förvanskad genom tiderna.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Tarotstollan
2016-09-07 22:04
#12

http://www.bokus.com/bok/9789174615173/100-symboler-som-avslojar-universums-hemligheter/

Jag hittade den här boken som jag skall beställa. Någon som köpt den och bläddrat i den och kan säga något om den?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

The_iller
2016-09-08 13:02
#13

Jag håller helt och hållet med Papauggla. Samtidigt blir jag nyfiken på att höra vad det är för slags symboler som Sagaliten vill ha mer information om och förståelse av? :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: