Annons:
Läst 3540 ggr
[niklaeri02]
2016-01-15 20:02

Fråga om "upplysning"

Kan upplysning i det fysiska livet leda till en väldigt turbulent period i livet som sedan lugnar ned sig då upplysningen integreras i personen och i det fysiska?

Annons:
[niklaeri02]
2016-01-16 19:32
#1

Det vore bra att hitta någon kunnig inom detta ☺

[niklaeri02]
2016-01-16 20:40
#2

Jag såg en video med Eckhart Tolle som intervjuades av/pratade med Oprah och han berättade hur hans uppvaknande gått till, och jag kände så mycket igen mig i det han sade… :)

Detta skulle jag vilja veta mer om. Men det är inte lätt att hitta personer med den kunskapen, det förstår jag.

🌈

allhealing
2016-01-17 18:03
#3

#2, niklaeri02

Har du en länk till intervjun?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

retep
2016-01-17 18:15
#4

Det finns exempel på hur personer blivit upplysta efter att ha genomgått dramatisk utveckling och kritiska händelser. Så finns det också exempel på utveckling och övergång som varit odramatisk och skett ganska spontant. Så ja…det kan ske så som du ? i #0

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2016-01-17 21:04
#5

Hej allhealing och retep! Vad bra att få lite feedback på detta. allhealing: här är länken till del ett, där Eckhart nämner detta: https://youtu.be/DRcARFxZweU Länk till del två (som handlar mer om "egot"): https://youtu.be/7_boukgzFS4 retep: Tack för din kommentar. Lika bra som alltid… Grejen är, svårt att förklara, allt var så konstigt, men också fint på något sätt. Jag var så fri i det inre, och det yttre, som att man bara vaggades av oändligheten. Men jag mådde även dåligt i personligheten…Därför jag gjorde alla "konstiga saker", resor, låna pengar, hoppa av utbildningar, som jag inte kunnat tänkt mig tidigare, men det yttre spelade ingen roll längre. Men jag fick också en…tillfällig tror jag…diagnos, psykos….jag minns nån gång på forumet då du, retep, hintade om att jag beskrev min psykos, vilket var bra…nåväl. Jag har lite svårt att skilja vad som var psykos, och på riktigt, under en viss tid hade jag vanföreställningar, men detta var något år efter min upplevelse av uppvaknande, det enda de hittade på mig då var depression…vilket jag åt medicin för ett tag. Jag tror jag behöver ett längre perspektiv innan jag kan se detta för vad det är tror jag. Jag tror nåt släppte idag, jag fick syn på en ängel i lampan i taket som jag inte sett tidigare, och ett ljus gick upp. Jag tror så här: 1. Upplysning i det fysiska. Rädsla för döden försvinner, friheten tar plats i det yttre i olika skepnader. 2. Upplysningen integreras och personen stabiliseras, inte ens upplysningen spelar roll längre, bara kärlek, medkänsla och nuet. Jag bara spånar. Men jag har som sagt svårt att skilja på om sakerna som skedde var av psykos eller ett uppvaknande, kanske både och samtidigt? Spelar ingen roll egentligen, men jag blir bara nyfiken och skrivsugen, he he. Jag borde kanske söka svar på mina frågor, och sätta mig in i detta, men jag är så rädd för det andliga efter mina allvarliga psykoser, så jag vågar liksom inte. Kommer typ två sidor i en bok, och slår igen den, så att säga, och mediterar några dagar och slutar, men detta är som sagt tillräckligt och jag har haft mycket med det personliga i en period…. Men intressant är det att reflektera. Jag känner mig nöjd med era svar, jag tror jag hade er två lite i åtanke då jag postade ;-) Hälsningar

retep
2016-01-17 22:01
#6

Det vi söker Det har vi redan Allt annat är det som är ivägen

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
allhealing
2016-01-18 00:53
#7

#5, niklaeri02

tack för länkarna =) Det var ett bra tag sedan jag läste den Boken Eckhardt Tolle skrev. 

Nu är jag inte upplyst så jag försöker istället svara dig från där jag är i mitt medvetande för tillfället.

All form av information som kommer till en individ är anpassad för just den individen. Det finns ingen formel som går att tillämpa på samtliga individer. Livet är en för varje individ unik upplevelse. Därför är svaret du letar efter även det unikt för varje individ. Ingens resa är den andra lik. Vi är alla skapta för att vara varandra behjälpliga. Vi finns här som ett kollektiv såväl som i individform. Det ena utesluter inte det andra. De är bägge hela tiden i symbios, i samverkan med varandra.

Galaxen vi befinner oss i fungerar i enighet med dualitetens princip. Inget mörker existerar utan ljusets kontrast. Det är i spannet mellan dessa båda motpoler som spektrumet vi verkar inom blir möjligt att uppleva i kontrastform. I det som står i motpol till det andra.

Precis som målaren blandar sina färger på sin palett och sedan målar sitt verk. På samma sätt fungerar synspannet vi upplever från spektrumet infrarött till ultraviolett. 

Vi upplever verkligheten inom samma spektrum samtidigt är det vi upplever en unik blandning designad av var enskild individ.

Hur varje individ upplever den här resan vi genomgår under den tid vi befinner oss här i fysisk form lär oss att ingens upplysning är den andra lik. En resa må vara lugn och i sin allra enklaste form självklar. När en annans färd mot upplysning kan upplevas som den vildaste berg och dalbana ibland pågåendes över många många livstider. Det finns inget standardsvar på din fråga. Allas upplevelser är individanpassade och därför olika i sin utformning.

Såhär ser svaret ut som jag fick på din fråga.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[niklaeri02]
2016-01-18 18:25
#8

retep: Fint skrivet. Det tror jag stämmer.

allhealing: Jag har också läst i alla fall en av Eckharts böcker, det var då jag var "nyandlig". Det var "En ny jord".

Jag har sett en hel del videos med han, och var ett tag medlem på hans sida där man kan ta del av hans videos, men är inte det nu längre.

Ja, min resa har varit upp och ned, men jag börjar förstå att upplysning är mycket en process (även om den också samtidigt till viss del är plötslig).

Men huvudsaken är att man mår bra och känner sig nöjd med sig själv tycker jag!

🙂

Upp till toppen
Annons: