Annons:
Läst 1609 ggr
Gurgil
2016-01-06 12:18

Göra en UKU

Hej Jag undrar hur man gör en UKU När ska man göra den Är det bäst om man vaknar i natten Eller på morgonen eller på kvällen Hur gör man för att få en UKU På kvällen har jag välldigt svårt att slappna av Det kan ta 3 timmar innan jag somnar

Annons:
Gurgil
2016-01-07 11:38
#1

?

Elliid
2016-01-07 21:37
#2

Hej Gurgil.

Vad som funkar bäst är väldigt individuellt.

Grundprincipet är :" mind awake-body asleep". Vanliga drömmer (sålangt inte lucida) är"mind asleep-body asleep".

Det finns lyckligvis nu et stort antall kvalitativ väldigt goda böcker (och ännu flera ganska dårliga oxå såklart…) med en stor god variation om ämnet, där  erfarna autorer presenterar sina system/erfarenheter/tekniker, så man kan lätt få en bra överblick och sen plocka ut det som passer rent praktiskt bäst för en själv av de olika teknikerna, eller hitta på nåt eget.

Personligen ville jag anbefale de numera klassiska verken av f.ex. Robert Monroe ("Journeys out of the body" och andra), Robert Bruce ("Astral Dynamics" och andra) och William Buhlman ("Out of body" och andra), men det finns flera som f.ex. Albert Taylor, Graham Nicholls, Jurgen Ziewe som har mycket intressant att berätta oxå…

I min erfarenhet är det bara att börja vid någon ände och sen nysta sig vidare fram därifrån.

Lycka till!

Dioramabyggare
2016-02-02 08:09
#3

#2: Vad är en "autor" för något?

[Lummer]
2016-02-02 16:05
#4

3 trodde det betydde författare men nu vete17….

Elliid
2016-02-02 21:12
#5

#3  glömde att det inte går att säga så på svenska…ja, aut(h)or- författare, skriftställare.

K.R.J.T
2016-02-04 20:44
#6

Bäst för att uppleva en OOBE är mellan 06-18 på morgonen/dagen.

Då sinnet måste vara piggt, annar så somnar du ganska så snabbt.

Finns rätt så många OOBE videos på youtube med bra "musik" som hjälper en att få kroppen att slappna av,som spelar på en bra hertz(HZ) nivå, som är densamma som vår kropp ska ligga på, vilket får kroppen att slappna av, kroppen gungar till sömns, medans sinnet är piggt, och kan då vandra vidare.

hertz = antal svängar per sekund, mer hertz mera ljud lätt sagt.

har själv testat på OOBE musik ett par ggr, och har upplevt scener av ställen jag inte kan förklara med ord, och ju mer jag övade desto starkare blev dem, men lyckades aldrig lämna kroppen, men gav tyvärr upp efter ett 10 tal ggr, pga av lathet skulle jag nog säga, men kommer i framtiden att fortsätta med detta, då det var redigt spännande!

Att öva 30 min varje dag i en månad kommer ge dig goda resultat :)

Även längre sträckor funkar, låg i 2 timmar som längst utan att somna, och  ens sinne öppnas verkligen, kunde förställa mig precis vad jag ville i sinnet och det dök upp i bilder under dessa stunder, riktigt spännande :)

Annons:
[Lummer]
2016-02-04 21:17
#7

Glöm inte beskydd och ankring bara

Elliid
2016-02-09 22:42
#8

#6- I min erfarenhet är detta bra råd för en viss typ av människor, för andra kan det vara helt fel tyvär.

OBE (UKU) kräver att man lär sig hantera knivsäggs-balansen mellan väldigt djupt avslappnandet (trance) och et fortfarende klart medvetandet.

Människor som har naturligt gott och lätt tillgång till egenskaperna som tillskrivs den högra hjärn-hemisfären ( dvs. stor kreativ fantasi, vara avslappnat, lätt att dagdrömma osv.), sträver som oftest med att få inn tilräckligt av motpartens vikt och har det därmed lättare att öva under dags(-medvetenhets-)timmarna.

Jag f.ex. tillhör just den motsatte typ av människor, är mycket mera vänstra-hjärn-hemisfär-belastad, totalt obrukelig när det gäller dagdrömma etc.., så det är den delen jag sträver med och enda sättet här att få inn tilräckligt av motparten i balansen vid mitt tilfälle är att jag använder natt-tiderna i kombination med sömn-medvetandets början eller slutt och det funkar utmärkt för mig då. Tendensiellt jobber de flesta män jag känner till efter det principet, så män kanske är verkligen allmännt tendensiellt mera höger-hjärnt..

OBE-musik använder toner av en bestämt frekvens (hertz) just för att stimulera de två hjärn-hälfterna på var sitt sätt och får dom att samarbeta (detta kallas därför Hemi-Sync och pionären med den tekniken här var och är Robert Monroe och TMI). Detta görs via att man sänder et ljudsignal av en bestämt frekvens (måste vara under 1500 Hz, dvs. lägre än musik-tonen G6) till ett av öronen och ett annat ljudsignal som har ca 40 Hz lägre -eller högre-frekvens till det andra (det säger sig själv att detta bara funkar gennom användandet av hörlurar), just denna skillnaden tvingar hjärnhälfterna att skapa tilsammans en tredje (illusionär) ton och det är just denna 3. frekvensen man vill uppnå. Därför kallas det för binaural (två-öron)-beats och nästan all OBE-musik består av just dom (plus ev. lite isochronic-"pulserande"-beats ).

"OBE-musik" är dok allmännt ett ganska urvaskad pop-kultur-produkt och har ofte inte mycket alls att göra med de verkliga ursprungliga Hemi-Sync-ljud-verken (klassikern här är Monroes  "Gateway experience"), som används i mera professionella "settings" världen över.

Hertz angir inte ljudstyrka (det gör decibel), men bara hur hög en ton är (f.ex. en mansröst har 85-180 Hz, en kvinnoröst 165-255 Hz), jo högare hertz jo högare ton (pitch).

För vissa funkar det bra med hjälp av den sorts ljud-(eller musik-)band, för andra inte. Allt det är bara hjälpmedel och om man inte arbetar medvetet med sitt eget energi (och ev. moralsk) system- så kommer man inte långt någonstans.

Men- allt det är bara min personlig erfarenhet/åsikt…

Upp till toppen
Annons: