Annons:
Läst 4163 ggr
ollivoll
2015-10-24 19:48

Ganska trött

Hej, tänkte skriva av mig lite. I några år har jag försökt utveckla mitt andliga jag. Jag har mediterat i olika former, läst böcker, gjort affirmationer i alla slag, försöket anstränga mig att tänka mera positivt, gjort chakrarensningar, yoga, detox, tillbett änglar, lärt mig tolka tarot, läst lite hebrew för att kunna tolka livets träd och förstå kabbalah, jag har försökt ta kontakt med mina demoner, gjort kundalinimeditation för att öppna upp mina chakras och blockeringar, jag har lärt mig reikie, gått på healing, rensat hemmet på energier, försöker tolka mina drömmar, och bett och bönat universium att visa mig vägen, vart ska det bli av mig, vem är jag och framför allt bett om att få känna mig lycklig i den jag är. Att låta mig finna lyckan. Men nothing, inget…..jag är helt slut, färdig. Allt jag har nu är ryggont som har hållit i sig i över två år och ingen diagnos trots röntgen och prover och behandlingar i alla slag. Jag är helt urlakad. Jag orkar jobba men sen ingenting mer. Jag är inte ett dugg mer lycklig. Det har skett en del förändringar i mig sen jag började min andliga resa och jag har ständigt burit på förhoppningar att jag en dag ska fullborda min resa och nå toppen på känslostegen. Men nu känns allt bara skit. Och det värsta av allt är att jag är så jävla ensam. Jag har ingen att prata med, ingen att bolla tankar med och ingen som bryr sig. På vardagen skrämmer jag bort människor med bara min uppenbarelse. Vet inte om energierna jag bär på efter alla års övningar är för påtagliga för andra eller om jag helt enkelt bara luktar illa. Sitter och dricker öl i vardagsrummet för första gången efter att ha varit alkoholfri i flera år och skiter i det. Kommer nog somna tidigt. Och imorgon fortsätter mitt eländiga liv att rulla på som vanligt. Och jag vet vad du förmodligen tänker: "Tänker hon så negativt får hon skylla sig själv att hon drar till sig dåligheter." Jo, tjena, jag kan bara kontra med att jag har iallafall försökt länge länge länge att inte tänka negativt utan levt med mantrat: Det ordnar sig alltid, det finns en anledning för allt. Skål och tack från en trött Buddha

Annons:
[rara]
2015-10-25 13:35
#1

Under några års tid sysslar du med så många olika saker samtidigt för att utveckla dig andligt? Det leder inte till andlig utveckling att konsumera så mycket som möjligt som erbjuds på new age marknaden och jag ser att du har tagit med både bra saker som fungerar och saker som jag klassar som flum.

Att syssla med väldigt många saker samtidigt hindrar dig att gå djupare i dom sakerna som verkligen är bra. För att gå djupare in i bara den delen av det som jag klassar som bra skulle det kräva 10 till 20 års arbete. Reiki är t.ex en bra fungerande metod och det är en väg som man måste gå stegvis och det går inte snabbare om man gör alla grader fram till mästargraden så snabbt som möjligt. Många reikilärare har dessutom inte kunskapen som krävs och många ser det bara som en inkomstkälla att ge reikikurser.

Sen har du med metoder som inte bara är helt verkningslösa utan även kontraproduktiva. Positivt tänkande och affirmationer marknadsförs som en väg till lycka, men leder bara till att man försöker tänka bort det negativa som man egentligen har att arbeta på och skapar förväntingar som inte låter sig uppfyllas och som därför bara kan leda till besvikelse och frustration.

Du ska också veta att det bara är ditt ego som strävar efter andlig utveckling eller andlig upplysning men ett ego kan aldrig bli upplyst. Att sträva efter andlig utveckling eller upplysning ger inget resultat. I stället för att sträva efter ett mål kan man se vägen som man går på som målet dvs att man går åt rätt håll och resten kan man bara låta ske.

Att rensa chakras eller att balansera ut dom tar inte bort orsaken till varför ett chakra blockerar utan för det krävs det ett djupare arbete. Yogis i Indien som förbereder sig på att aktivera deras kundalini arbetar med varje chakra i flera år innan de efter 10 till 20 år är beredda att låta kundlainin stiga upp.

Om du t.ex vill arbeta på ditt rotchakra räcker det inte att lägga på händerna eller att göra någon sorts ritual utan du måste ordna den existensiella delen av ditt liv och stå med båda benen stadigt på jorden. Om du lär alla möjliga andliga tekniker och metoder är det som om du skulle bygga ett höghus på lera där det inte står stadigt. Du måste bärja med dom nedersta chakrorna och sen gå uppåt. Nästa chakra är sakralchakrat och då bör du ordna ditt känsloliv. Det tredje chakrat är det som låter dig sträva, som säger "jag vill" (t.ex utvecka mig andligt). Du bör acceptera att man inte kan uppnå allt med viljestyrka. Viljestyrka behöver du i ditt vardagliga liv, men inte för att utveckla dig andligt. När du har arbetat på dina första tre chakran och fått dom i harmoni kan du "bygga huset" och vägen till dina övre chakras går över kärleken, dvs nästa chakra (hjärtchakra). Fundera på om det som du kallar kärlek verkligen är kärlek eller om det är ditt ego som låter dig tro det. Nu måste du vara ärlig till dig själv och inte heller döma ut dig själv om du kommer på att en del av det som du trodde var kärlek egentligen är någonting som kommer från ditt ego. I stället för att döma ut dig måste du acceptera dig själv så som du är och det är förutsättningen för att du överhuvudtaget ska kunna älska dig själv så som du är. All Illusion måste bort och först när du har lärt att älska dig själv så som du är med alla dina brister kan du även acceptera och älska andra människor med alla deras brister.

Var inte ledsen om du upptäcker att du inte är så som du trodde att du är, för alla människor har fel och brister, även jag men eftersom jag kan acceptera mig med dom älskar jag även andra människor trots deras brister och jag behöver inte föreställa mig att dom är så som jag vill ha dom. Det finns mycket mer att skriva om det här och jag kan inte tala om för dig allt som jag vet och visa dig hela vägen för att det i såfall skulle vara så mycket att skriva att det inte ens får plats i en tjock bok. Jag ville bara ge dig ett par tips som hjälper dig att se var du står och utifrån det stället hitta den rätta vägen. En del saker som du skriver skrämmer mig, som t.ex att du försökt ta kontakt med dina demoner. Det existerar inga demoner, varken i dig eller utanför men en del kallar bristerna som alla människor har som deras inre demoner, men det är bara en metaforisk beteckning och ingen realitet.

Du skriver också att du ständigt burit på förhoppningar en dag fullborda din resa och nå toppen på din känslostegen. Den andliga resan är aldrig fullbordad och det finns ingen topp som du kan föreställa dig eller som du kan nå. Det är därför man ska se vägen som man går på som målet och toppen. Så länge du går åt rätt håll finns det inget mer att uppnå utan alltvidare kan man bara låta ske utan att vara aktören. Då är man bara en stilla iaktagare. Var heller inte ledsen om du uppätcker att du går åt fel håll. Ingen människa går raka vägen och alla människor hamnar ibland på fel väg.

Lycka är inte att man föreställer sig någonting som man blir lycklig av och som man strävar efter utan sann lycka är att vara lycklig med det som man är och med det som man har.

Eftersom du säger att du sitter och dricker öl kommer jag att tänka på Oshos historia när han blev upplyst som du kan läsa om här http://www.oshoworld.com/biography/innercontent.asp?FileName=biography4/04-07-enlightenment.txt

ollivoll
2015-10-25 18:41
#2

Hej Rara:)) vad glad jag blir för ditt svar. Jag förväntade mig helt ärligt inget svar alls. Och jag mår idag som jag förtjänar;) Igår kändes det som tack och hej med det andliga, jag stänger av mig helt för det känns meningslöst etc etc. Och du har helt rätt. Jag gör för mycke på en gång och förväntar mig alldeles förmycke på väldigt kort tid. Tålamod är tyvärr inte min starka sida. Och helt rätt, mitt ego är stort, om inte enormt. Jag lyssnar inte på mitt inre fast jag tror jag gjort/ gör det. Det sköna som jag känt idag( trots illamående och huvudvärk) är att jag KAN inte och vill inte släppa min andliga utveckling eller min personliga utveckling alls. Utan jag måste ner i tempot och även släppa mycke av allt jag försökt utveckla, hur intressant det än är, så måste jag acceptera att jag helt enkelt inte är lämplig för det. Det är skönt att faktiskt få en tillrättelse av någon. Du beskriver det hela väldigt bra. Jag har byggt upp en ostadig grund på lera som kollapsar istället för en stadig grund som måste få ta mera tid att bygga upp. Jag är verkligen en nybörjare fast jag inte velat fatta det. I min omgivning är det ingen som håller på med det andliga så jag har ingen att bolla med. Jag tror att jag ska klara det själv, och resultatet har blivit att jag inte satt någon gräns alls. Idag sätter jag den gränsen. Jag hade gärna velat höra mera om din resa, jag hade kunnat lära mig mycke. Om inget annat, ha någon att bolla med som förstår och vet begränsningar. Idag känner jag mig mera lugn i sinnet än jag gjort på länge. Väldigt skön känsla:) Kommer nog bli en och annan dipp hos mig men istället för att vara tyst och tro att jag ska klara det ensam kanske jag kan be om råd .70-talisten i mig ber sällan om råd! My misstake, big time……. Så min fråga: som ensam är det inte lätt att bryta upp med sitt ego, eller sin rädsla för jag är rädd att om jag faller finns ingen där som tar emot mig. ( löjligt tänk) Är det någon som ändå känner igen sig men som lyckats bryta sig ur den?

[rara]
2015-10-26 12:03
#3

#2

Hej :)

För att göra historien kort påbörjade jag min andliga väg genom en stor livskris. Jag mådde väldigt dåligt under flera års tid med stor ångest och led av så svår panikångest att jag bokstavligen låste in mig i min lilla lägenhet och vägrade att gå ut för att det var alldeles för jobbigt. Inga mediciner och ingen psykiater hade förmågan att kunna hjälpa mig utan allt vad dom gjorde med mig och gav mig gjorde saken bara ännu värre.  Jag hade inga andliga intressen på den tiden och därför förstod jag heller inte bättre när jag träffade en kille på nätet som gav mig några kundaliniövningar att göra för att aktivera kundalinin. Jag hade aldrig hört talas om kundalini innan så för mig var det hela mer som en lek och därför gjorde jag sedan dessa övningar som resulterade i att kundalinin verkligen aktiverade sig.

Som jag redan skrev arbetar indiska Yogis i flera år på sina chakras innan dom aktiverar sig kundalini, men jag var totalt blockerad och sjuk och därför gav mig kundalinin till en början en massa problem, stora smärtor och ännu mer ångest.

I normala fall är det inte så lätt att aktivera kundalinin, men kanske anledningen till att den aktiverades hos mig var att jag befann mig i en livskris eller så kanske det var en del av den gudomliga planen som det gudomliga hade tänkt ut sig för mig. För om den inte hade aktiverats hade jag antagligen varit död i dag. Så dåligt mådde jag på den tiden.

Vändingen kom sen när jag träffade en man på Internet som var erfaren i healing och som själv gick på en andlig väg. Han var bland annat en reikimästare och sysslade med kristaller och schamanism. Han hjälpte mig med distanshealing och gav mig råd om vad jag skulle göra och hur jag skulle leva och började att följa dessa råd och jag började må bättre. Kundalinin var dock fortfarande ett problem, för om processen är startad kan man inte stoppa den längre även om den här mannen tog bort blockeringar så blockarede jag mig om och om igen på nytt, framför allt på grund av mina rädslor.

Eftersom han bodde flera tusen kilometer ifrån mig gav han mig rådet att lära mig reiki hos någon annan reikilärare i min närhet, När jag sedan började att söka en lärare gjorde jag mig erfarenheten att alla var mycket intresserade av att erbjuda mig att besöka deras kurser, men när jag berättade om mina problem försvann deras intresse och jag insåg att dom bara var intresserade av att tjäna pengar. Jag hade därför inget annat val än att resa flera tusen kilometer till ett annat land för att lära reiki hos den den här mannen som hjälpte mig helt gratis och han tog heller inte betalt för reikikursen.

Nu hade jag ett verktyg som jag själv kunde hjälpa mig med mig och efter ett par månader lyckades vi att få bort blockeringarna så att kundalinin kunde stiga upp till kronchakrat. Sedan började min andliga väg på rikigt och min reikilärare har blivit min man som i dag även är min andliga vägledare. I dag har jag gjort alla tre reikigrader utom lärargraden. Jag sysslar också med kristaller, personlighetsutveckling och intresserar mig också för Tarot. Jag använder dock inte Tarot för att titta i framtiden utan som hjälpmedel för att lära känna mig själv och för att lära hur världen fungerar. För min hälsas skull, eftersom jag har problem med nacke och axlar (skolios) gör jag yoga. Jag har också ändrat min kost till att äta vegetarisk och så avstår jag från allt onyttigt som godis, läsk och alkohol. Eller om man säger som så, äter jag godis bakar jag det själv i en nyttigare variant. I dag kan jag inte förstå hur jag någonsin kunde äta djur, för jag har kommit till insikten om att jag älskar djur alldeles för mycket för att kunna äta upp dem. Den här livstilen har inget med självdisciplin att göra, utan det är en konsekvens av min andliga utveckling och mina insikter. Med andra ord lever jag så som jag gillar att leva. Man blir inte andlig av att man tvingar på sig en viss lisvtil med disciplin utan livstilen är en konsekvens av det andliga utvecklingsteget.

För att tala om Reiki är det en bra metod, inte bara för att utvecklas andligt utan också för att förbättra sin hälsa och för psykologisk personlighetsutveckling. Reiki visar dig också dina egna brister och om det finns någonting som behöver att träda fram (egna brister, beteende och reaktionsmönster) så kommer att Reiki att belysa just dessa områden, speciellt efter initieringen i den andra graden. Därför behövs det en viss mognad för att arbeta på sig själv och det är anledningen till att man inte ska göra graderna för snabbt utan ta ett steg i gången fast det naturligtvis finns reikilärare som av ekonomiska anledningar rekommenderar människor att göra graderna snabbt och många tror att dom kan köpa sig andlig utveckling på det här viset.

Reiki är ljusenergi som man kan jämföra med "vanligt ljus". Så länge det inte finns ljus ser man heller inga skuggor utan dom blir först synliga på grund av belysning.

Nu ska jag visa ett par exempel om hur Reikienergin visade mig några av mina reaktionsmönster. Eftersom jag inte kan gå med högklackade skor så bra brukar jag alltid välja skor med låga klackar eller med inga klackar alls. Men ofta är det inte så särskilt moderna skor och man har inget bra urval. En gång köpte jag skor som jag sedan ångrade att jag köpte för jag tyckte att dom såg ut som skor som gamla gummor går med, men jag hade inget annat att sätta på fötterna så jag satt dom på mig och gick ut. Men väl där ute på en busshållplats kunde jag inte låta bli att se på hurdana skor andra hade på fötterna och jag började att skämmas så otroligt för mina egna skor när jag insåg att det faktiskt bara var gamla gummor som hade såna skor på sina fötter. Jag skämde överdrivet mycket, mer än vad jag skulle ha skämts innan jag lärt Reiki. Det var reikienergin som ville visa mig att jag bryr mig alldeles för mycket om vad andra tänker och tycker och just  då insåg jag att jag hade byggt en fassad i mitt liv som syftade på att andra ska se mig på ett visst sätt. Jag insåg att jag därför inte var fri och inte kunde vara mig själv för att det var alldeles för vikigt för mig hur andra ser mig. Efter den insikten försvann mönstret och i dag bryr jag mig väldigt lite om vad folk ska tycka om mig och mina skor. Min man, mina föräldrar, mina syskon och vänner älskar mig oavsett vilka skor jag har på mig och vad resten tycker är inte så viktigt. Det känns oerhört befirande att bara kunna leva för sig själv och inte för andras tyckand. Det var ett exempel på hur reikienergin kan visa dig saker i ditt liv.

Ett annat exempel på hur reikienergin kan visa dig saker kommer från min man. På tiden som han lärde sig Reiki brukade han ofta fara till olika reikimöten som alltid började kort tid innan han slutade jobbet. Min man brukar trampa ganska mycket på gasen när han kör bil och om någon kör långsamt eller dåligt framför honom kunde det leda till att han blev ilsken. För att hinna i tid till reikimötena fick han köra i en stor stad med mycket trafik och tiden var alltid knapp. Varje gång han körde till ett reikimöte blev han mer och mer ilsken för att andra bilister höll upp honom och under den tiden byggde han upp riktiga aggressioner i sig. Sen när han var på reikimötet var alltid allt "ljuvligt och kärleksfullt" men aggressionerna blev värre och värre på vägen innan han kom till mötet, ända tills han insåg hur perverst det är, att först bygga upp en massa agressioner som man sedan förtränger på reikimötet där det bara verkar finnas ljus och kärlek i honom. Han insåg att det var en sorts flumvärld som han levde i och att han förträngde aggressionerna, som om det inte skulle vara en del av honom. Först när han kom till insikt om detta började aggressionerna att försvinna och i dag är han en mycket lugnare människa bakom ratten.

Vad dom här exemplena visar är att om man förtränger delar av sig själv så utrycker dom sig mycket starkare när man riktar ljus (ljusenergi) på dom. Meningen är att man ska se sig själv som man är och inte så som man gärna vill se sig. Min man ville se sig som en "ljus och kärlekstyp" och inte se agressionerna som en del av sig själv och därför kom agressionerna fram så starkt att han inte kunde blunda för dem längre. Om man förtränger delar av sig själv är man inte hel och reikienergin arbetar på att göra dig hel igen och visa dig dom delarna som du har förträngt och att integrera dom i helheten.

För att inte göra det alldeles för långt väljer jag att avsluta här den här gången, men jag skriver gärna mer och om det är något som du undrar över eller om jag varit otydlig så säg gärna till :)

[Danceoflove]
2015-10-26 21:26
#4

Ollivoll, jag skulle bara vilja ge dig en kram och säga att du inte är ensam även när det känns så. Jag har trott att jag kan ge upp. Strunta i att utvecklas då jag har mått sämre efter varje ny glimt av en helhet. Har trott att jag kan släppa allt som jag vet i hjärtat. Men jag kan inte det. Det går inte att stoppa utveckling och allt är utveckling. Alltet strävar mot balans och frid. Men nu följer jag med istället för att pusha på. Jag mår mycket bra av det. Alla är lämpliga och tillräckliga för skaparen och skapelsen. Du med! :) Men utveckling sker så olika, allting händer lika unikt som det finns själar i evigheters evighet :). Jag har ofta haft ensamhetskänslor och t o m trott att jag ska dö av dem. Har en period medvetet valt ensamhet för att lära känna denna sidan av mig själv som tror att jag kommer att falla till avgrunden. Men jag har tvärtom möts av en oändlig kraft och ett lugn. Känner nu den goda livskraften då jag låter saker hända av sig själv men med allt större medvetenhet. Som jag sa, kan nog bara skicka dig en kram. Men du har fått många goda råd av Rara. Jag läser dem jag med!

ollivoll
2015-10-26 22:40
#5

Jag blir så glad av att läsa det ni skriver:)) jag känner mig så otroligt tacksam för det. Äntligen har jag funnit någon/några som förstår vad man går igenom:) Och jag kan också passa på och tala om att jag för några års sen åkte på panikångest och en svår depression samtidigt, och blev sängliggandes i två år, efter det många års kämpande att ta sig tillbaka till omgivningen.Detta hände när jag var 17 år och från att vara extrovert och livlig med massa vänner och pojkvän förlorade jag på ett ögonblick alltihop. Jag isolerade mig totalt. Kunde inte gå ut för att riskera att paniken bröt ut. Jag pt medicin, var hos flera psykologer och sakta kunde jag bara observera hur mina vänner fortsatte sina liv utan mig. Dom utvecklades det gjorde inte jag. Jag befann mig i helvetet ( och alla som har lidit eller lider av panikångest vet precis vad helvetet menas) jag befann mig i ett svart hål och kunde inte klättra upp därifrån. Man känner sig förevigt fast där. När jag fyllde 22 och efter mycke personlig hjälp försökte jag fylla mitt hål inom mig med allt från kläder, väskor smink, skor ( alltid det senaste och modernaste) försökte komma tillbaka till mina vänner och hänga med i deras trendsättande. Jag var ju så långt efter och jag ville ju att dom skulle acceptera mig. Men hur mycke jag än ansträngde mig fick jag bara vara md ibland, på fester. Men aldrig på andra gemensamma träffar som bio, fika på stan, restaurangbesök eller shopping, resor etc. Jag kämpade i flera år för att bli accepterad bland andra men jag accepterade aldrig mig själv. Tills för 3 års sen då jag vände och bestämde mig för att ta tag i mig själv och det andliga i mig. Jag bestämde mig för att bryta upp med tramset jag höll på med. Det materiella betydde ingenting, jag tömde ut mitt hem, blev av en händelse också vegetarian, för jag insåg att man kan inte äta av något så vackert som andra levande själar. Det hände som sagt en hel del förändringar inom mig ( det mesta bara bra) Men jag förstår att jag saknat balans i allt sökande och finnande. Kundalinin har definitivt satt spår. Jag var alldeles för ivrig för att motstå frestelsen och alldeles för nyfiken för konsekvenserna. Och smärtan i ryggen ( och fler ställen på kroppen) är ju ett faktum. Healing älskar jag att ge andra. Men jag är långt ifrån kunnig. Och det vill jag gärna lära mig mer utav. Min andliga utveckling är enbart för att hjälpa mig att försöka hjälpa andra. Men inte för att ta betalt för det ( för jag ser inget andligt i pengar, andlighet kan inte köpas för pengar, dessutom ser jag inget värde i pengar längre, också en följd av resan jag gjort dessa år) sen förstår jag att pengar är något vi måste ha i detta samhälle vi lever i men det bör inte vara det enda som skulle betyda något. Att få hjälpa till och skänka glädje är något jag verkligen vill göra för andra:) Därför är det så skönt att jag kan ventilera mina misstag och be om hjälp för att få bukt på dom. Jag ångrar inte denna resa, den får mig att växa som person. Baby step och tålamod, och jag vill gärna höra mera om era erfarenheter för det ger mig sån glädje. På väldigt länge känner jag mig inte så ensam längre:) Nu måste jag börja ta tag i min rotning med kundalin som rara beskrev så bra. Jag förstår vilket jobb jag har framför migpå grund av mitt slarv och iver 😩 Och alla råd att få är änglasent

[rara]
2015-10-27 11:09
#6

Hej igen.

Jag känner så igen mig i vad du skriver och vet precis vilket helvete du talar om. Vet inte om du gillar Osho, somliga avskyr honom medan andra älskar honom. Själv älskar jag honom och har fått mycket hjälp av den här boken: http://ebook.stepor.com/book/courage-the-joy-of-living-dangerously-56568-pdf.html

Jag har den som pocketformat, men jag ser att man kan ladda ner den också. Bara som ett tips i fall du intresserar dig. I slutet av boken ger han tips på en meditationsövning för att lösa upp rädslan för tomheten. Meditationen går ut på att man ska gå in i sitt tomrum, möta sina  ångester när dom dyker upp och acceptera dom och då kommer man med tiden att se att det enda man möts av är av en oändlig kraft och ett lugn precis som "Danceoflove" skriver i sitt inlägg.

När det kommer till healing och reiki tänker jag också att du inte enbart ska använda dig av healing för andra, utan att du ska börja med dig själv. Ge dig själv en reikibehandling varje dag eller så ofta du kan. För att kunna hjälpa andra måste man först få sig själv i skick och Reiki är en bra metod att behandla sig själv med. Du har väl lärt grundpositionerna och självbehandlingen i din kurs?

Undrar när du skriver att du har ont i ryggen och läkarna inte hittade någonting att om det skulle kunna komma från en aktiverad kundalini som inte kan ta sig upp på grund av blockeringar. När min kundalini aktiverades fick jag enorma smärtor i ryggen, det kändes som en järnstång eller som en orm som satt fast i en alldeles för smal ryggrad. Är den vanliga ryggsmärtor som du har eller är det brännande smärtor? Fastnar kundalinin uttycker smärtorna som bränner som eld och det händer när kundalinin på grund av blockeringar far ut ur sin kanal i ryggen. Känner du inte av smärtor som bränner som eld och inte har känslan av att ha en orm eller järnstång i ryggen är det antagligen vanliga ryggsmärtor som beror på muskelförspänningar på grund av dina blockeringar och stressen som du verkar ha.

Stress leder till att kroppen brukar upp sitt magnesium och att musklerna inte riktigt därför kan slappna av.  I såfall kan du försöka ta magnesium och även behandla smärtorna med Reiki. Om du har gjort den andra graden i Reiki kan du sända dig själv distansreiki. Fast det alltid verkar bättre om man får Reiki av någon annan. Kanske du känner någon när du lärde dig Reiki som kan sända dig Reiki? Många som lär ut Reiki brukar ju hålla möten där eleverna kan öva sig och behandla varandra och där man även kan utbyta erfarenheter med varandra.

Med hjälp av kundalinin kan du inte rota dig för när den stiger upp leder det snarare till att energierna strävar uppåt. Man måste se till att ha en bra jordning innan man gör något med kundalinin. Annars har man dom problemen som jag hade.

En jordningsövning kan man göra med fyra snöflingeobsidianer. Man ställer sig barfota på golvet. Man lägger två snöflingeobsidianer under fötterna (man ska stå med benen lätt isär, skulderbrett), en under var fot och dom andra två lägger man i var sin hand. Armarna håller du i 90 grad vinkel vid sidan av kroppen så att de befinner sig ungefär i samma höjd som dina axlar med handflatorna uppåt. Koncentrera dig på din andning och andas djupt, långsamt och jämt och slut dina ögon.

Sedan går du med uppmärksamheten till en av stenarna. Det spelar ingen roll vilken sten man börjar med men säger vi att du börjar med att rikta uppmärksamheten till stenen i vänster hand. Därifrån går du med din uppmärksamhet till stenen i höger hand via en båge som går över ditt huvud, sen med uppmärksamheten till stenen under din högra fot och från den går du med din uppmärksamhet till stenen under vänster fot och till slut upp till vänster hand igen. Börja långsamt och sen fortsätter du i den cirkeln snabbare och snabbare och om du gör det rätt känner du hur energien följer din uppmärksamhet och börjar cirkulera runt din kropp och att det börjar kribbla i händer och i fötter. Det kan du göra minst i ett par minuter varje dag eller flera gånger per dag. Du kan också bära svarta stenar på dig som hjälp. Jag skulle rekommendera svart turmalin. Gå ofta och promenera i naturen och rikta din uppmärksamhet med att riktigt känna jorden under dina fötter.

Fortsättning följer, måste avsluta nu för jag har några ärenden som måste uträttas.

Annons:
ollivoll
2015-10-27 18:27
#7

Jag testar att äta magnesium från och till. Jag har hört så mycke att det ska vara bra för kroppen. Problemet är att jag får sån huvudvärk av det trots att jag sänker dosen. Så till slut ger jag upp. Sen försöker jag på nytt, och så håller det på. Nu blev jag sugen på att försöka igen, men frågan ör hur länge jag håller ut ( med huvudvärken som blir) min ryggont är ihärdig i sin smärta. Inget bultande, men svårbeskrivlig. Ja som något fastnat. Det är inte ishiasnerven och inte diskbrock. Det syns inget på röntgen men jag kan absolut inte lyfta mina ben från marken när jag ligger platt på ryggen. Då smärtar hela ryggraden. Försöker förklara för min doktor men han bara skakar på huvudet och säger åt mig att gå till en sjukgymnast och göra övningar. Suck. Härligt råd om jordövningen du gav mig, den ska jag göra:) ska testa redan ikväll. Reikien gör jag mest på mig själv, har även gjort distansreikie men kan i te svara om det gav effekt på personerna i fråga. Jag utför det även på dricksvattnet, på mina blommor ( träd) och min katt, ( som inte gillar det alls) och mina syskonbarn som börjar skratta och få rysningar. Men jag är långt ifrån färdig med utbildningen. Så jag lär mig fortfarande och inte lärt mig som jag skrev. Jag har känt av effekt när jag fått reikie av någon annan men den blir kortvarig. Jag tror att som mest höll smärtan sig borta i en vecka i somras, fast då var jag jättejordad. Hade tillbringat semestern med husvagnen på en camping nära sjön. Där solen sken varje dag och jag badade varje dag och gick barfota hela dagarna och verkligen sög åt mig moder jords energi. Det var helt outstanding upplevelse. Så jag måste ju absolut ut i naturen mera. Älskar ju både sjöar och skogen, och hade gärnat tillbringat mera tid med det. Åter till magnesium, jag kan ju fråga, hur länge bör man stå ut med huvudvärk ( om man får det) när man sänkt till maxgräns? Förstår att huvudvärk kan vara en effekt på utrensning som kroppen gör. Men om jag förstår mig på det mera kanske jag uthärdar det bättre:) Tack för alla underbara råd ni skänker mig:))

[rara]
2015-10-28 14:38
#8

Det kanske inte skulle vara en så dålig idé att besöka en sjukgymnast och göra övningar? Jag brukar också göra det på grund av mina problem med nacke och axlar och jag brukar också besöka en osteopat från och till. Kanske det också skulle vara något för dig.

För att bygga upp ett stadigt fundament för sin andliga utveckling ska man börja med rotchakrat och till detta hör att man tar hand om sin kropp och sin fysiska och mentala hälsa. Det låter inte som om dina ryggproblem kommer från en uppstigande kundalini, utan snarare tror jag att det har med din fascia att göra. Stress, mineralbrister, brist på fysisk aktiviet gör dessa fibrer stela. Här har du en bra artikel om det http://4health.se/sa-paverkar-bindvaven-i-din-kropp-hur-du-mar

Om fibrerna blir stela förspänner sig musklerna och därför tycker jag att det är en bra idé att göra sjukgymnastik och att få fysioterapi. Stela fibrer och muskler kan leda till att kotor på ryggraden blockerar och då anpassar sig musklerna till felställningen. Jag skulle också rekommendera dig att gå till en osteopat som kan länka in de blockerade kotorna igen. Samtidigt kan du låta dig behandlas med fysioterapi som massage och värmebehandlingar och lära övningar som är för ryggen som du själv kan göra hemma. Det räcker med 10-20 minuter varje dag.

Du måste också arbeta på orsaken till det och då är stresstoleransen, stressundvikning och elektrolytbalansen i din kropp viktiga saker. Stress leder till försurning av bindväven och att fascian blir stel och då förbrukas magnesium som gör att musklerna har svårt att slappna av. Jag kan inte säga varför du får huvudvärk av magnesium för i vanliga fall hjälper magnesium mot spänningshuvudvärk men jag har hört att somliga personer får det och jag har läst teoretiska förklaringar till varför det skulle kunna vara så. Obalanser i kroppens elektorlyter (magnesium, kalium, natirum, kalcium) kan leda til huvudvärk och mineralerna påverkar varandra, dvs om du tar ett mineral påverkar det andra mineraler. Magnesium behövs för att ta upp kalium i cellerna och vem som har magnesiumbrist har samtidigt kaliumbrist. Därför befinner det sig kalium i många magnesiumpreparat. Magnesium och kalcium är antagonister i upptagningen och påverkas av parathormonet. Binjurarna spelar också en roll i elektrolythushållet och i vätskehushållet så det kan också ha hormonella orsaker.

Du kan bara pröva ut att försöka med olika sorters preparat och bara ta minidoseringar flera gånger om dagen. Det vore också intressat att veta om huvudvärken kommer direkt efter intaget eller om det först kommer nästa dag, när kroppen har byggt in magnesiumet i det kaliumtransporterande enzymerna.

I alla fall bör du lägga mycket uppmärksamhet på din kost. Det räcker inte att bara bli vegetarian för köttet är inte det enda som är skadligt för kroppen och du måste se till att ta upp de ämnen som folk i vanliga fall tar upp med kött med andra livsmedel. Rekommenderar dig att lära allt om vilka ämnen som finns i vilka livsmedel. Googla runt på näringstabeller och räkna ut om du har med allt som behövs i tillräcklig mängd. Det är speciellt b12 och järn som du bör lägga fokus på. Jag rekommenderar också att avstå från alla färdigmatsprodukter, godis och raffinerade processerade livsmedel. Ät mycket frukt och grönsaker, olika sorters nötter och bara spannmål av fullkorn. Se till att dricka 2-3 liter vatten om dagen. För att täcka behovet av b12 räcker ett par ägg och ett par skivor ost och sen kan du googla fram livsmedel som är rika på järn.

Som vegetarian måste du ta upp omega3 med andra livsmedel än med fisk och då rekommenderar jag chiafrön, linfrön och valnötter. Använd inga raffinerade matoljor utan ekologiska kallpressade. Själv använder jag endast olivolja, hampaolja och kokosolja.

Allt det här tillsammans med reikibehandlingar, skogspromenader, jordningsövningar och psykologiskt arbete på sig själv leder till ett stadigt fundament för din andliga väg.

Från att ha avskytt mig själv och min kropp och inte brytt mig alls om den så älskar jag i dag min kropp och gör allt för att ta hand om den och vårda den. Förr var det för mig oföreställbart att träna min kropp, men i dag både tränar jag och gör yoga. Förr brydde jag mig inte alls om hur onyttigt jag åt, men i dag bryr jag mig om allt som jag äter.

ollivoll
2015-10-28 17:26
#9

Du har förmodligen helt rätt när det gäller min rygg och stress. Det är helt säkert stressrelaterad. Jag suckar lite åt min doktors kommentar angående sjukgymnast pga av att han vet och fick en lista av mig på metoder jag testat bla: osteopati (mannen som gjorde arbetet hade flera års erfarenhet ) 15 gånger var jag hos honom sammanlagt ( har alla datum nerskrive, jag fick sluta för jag hade inte råd mer) egentligen vet jag inte vad han gjorde. För efter det tog jag kontakt med en kiropraktor som enligt rykten är ett riktigt proffs ( och det kan jag instämma) 5 kotor rättade han till men tyvärr består smärtan på samma ställe. Och just det, sjukgymnastik gick jag till varannan vecka i ett halvårs tid men fick sluta tillslut för även om jag skötte mig med övningarna blev det ingen märkbar skillnad.. Jag älskade att styrketräna men fick anstränga mig mindre med det och börja motionera i stället (löpband, promenad, jogging) för att stärka ryggen. Jag kan tillägga att jag har ett tungt jobb, jag jobbar inom bygg ( så mycke slit såklart på ryggen) jag har provat thaimassage, vanlig massage, koppmassage, akupunktur, yoga. Det jag märkte med reikie när jag fick det för första gångenvar dessa aha upplevelser som kom upp och hon som utförde arbetet träffade så klockrent på min punkt på ryggen dör jag känner smärtan. Men just vilket lugn reikie ger:) den är oslagbar. Jag ska beställa magnesium igen och testa. Jag tror jag drack kollodiallt silver samtidigt som magnesiumintaget sist. Det ska ju vara bra att blanda dom två har jag hört. Och kosten, ja den bör jag defenetivt bli bättre på. Jag älskade att laga mat men det var innan smärtan dundrade till. Nu orkar jag bara jobba om dagarna, när jag kör hem svartnar ögonen av smärtan , jag har tom spytt av smärta under dagarna, senast var idag. ( och min doktor vet om detta) Jag hade Stinas vegetariska matkasse hemskickat till mig pga att jag skulle få i mig bra vegetarisk kost och älskade det, men tyvärr så har jag fått avbeställa påsarna om och om igen på sistone (trots att jag vill laga maten,)så orkar inte kroppen och varorna blir dålig till slut och måste slängas. Jag har även bra kokböcker för bra vegetarisk kost men dom blir stående. Men nu ska jag försöka få i mig mera vitaminer, jag ska Jucia lite frukt och bär och dricka, även grönsaker. Och tvinga mig att åtminstone laga soppor och äta. Hade tänkt handla idag. Men jag kom precis hem från jobbet, smärtan i ryggen är olidlig, har duchat, och nu orkar jag inget mer. Fy sjutton när viljan vill men inte kroppen

[rara]
2015-10-29 12:00
#10

Hej

Då har ju redan gjort en hel del för din hälsa och testat alla metoder som jag tipsat om, men utan större framgång. Undrar om du hört talas om rolfing och testat det?

Citerar härifrån: http://www.alternativmedicin.se/Behandlingsformer/Rolfing.html

"Ett kroniskt spänningstillstånd kan ha sitt ursprung i tidigare traumatiska upplevelser. Känslor och låsta beteendemönster kan sätta sig i bindvävsnätet i kroppen. Det är bindväven som håller alla ben, muskler och inre organ på plats. Bindvävsstrukturen kan i olyckliga fall förkortas och förlora sin förmåga att förlängas. Resultatet blir en obalans i kroppen."  

Här finns en annan sida om rolfing: http://rolfingstockholm.se/halsa.pdf 

Jag har ju själv problem med min nacke och axlar på grund av skolios i halsryggraden och en protrusion. När vi en gång såg en dokumentation om rolfing på tv prövade min man ut det på mig så som han uppfattade det, fast han varken har lärt massage eller rolfing och det var den bästa massagen som jag någonsin har fått. Jag hade en så svår förspänning att varken reiki eller infiltrationer som jag fick av läkaren hjälpte mycket, men efter den massagen var jag nästan smärtfri och kunde röra på huvudet helt fritt igen.

Undrar också hur dina ryggproblem bröt ut, om det kom plötsligt eller om det utvecklades långsamt och i samband med vad? Vill bara komma underfund med vad som felar din rygg och hitta en fungerade metod för dig. För så ont som du har det ska man inte behöva ha det. Vilka röntgenundersökningar har du gjort, gjorde du även magnetröntgen? På vanlig röntgen ser man ju inte mycket.

Jag undrar också hur ensam du är, om du inte har någon som kan hjälpa att handla mat när du inte klarar av det själv? Annars är smoothies på grönsaker, frukt och bär en utmärkt källa till vitaminer och mineraler och en smoothie kräver varken mycket tid eller mycket arbete (förutsatt att man har en smoothiemixer?) och man kan även slänga in frön och andra nyttigheter i en smoothie.

Sen är jag mycket skeptisk till användingen av kolloidialt silver. Silver är inte bara giftigt för bakterier, utan även för människor. Det propageras att vara fri från biverkningar, men det är brist på undersökningar om vad som händer om man tar det längre tid, när det har ackumulerat i organ, blodkärl, ögon, hud, centralnervsystem och i hjärnan. Silver är precis som kvicksilver (som amalgam till den största delen består utav) ett giftigt tungmetall och precis som alla tungmetaller ackumulerar det i kroppen. Om man får amalgamfyllningar kommer besvären också först efter flera tiotals år när det har ackumulerat i kroppen. Silver är inget essentiellt spårelement och ingenting som kroppen behöver, utan det är bara ett gift som är skadligt för orgamismer som bakterier, men även för människor.

Här finns ett exempel på en man som behandlade sin artrit med kolloidialt silver som han beställde i internätet. Efter 5 månader fick han Argyria: http://escholarship.org/uc/item/0832g6d3

Här finns en meta analys om kolloidialt silver.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4281024/
STRG + Klicken, um Verknüpfung zu folgen" rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4281024/

Det kan bland annat orsaka mitokondrial dysfunktion, leda till bildning av syreradikaler, skada proteiner, enzymer, celler, cellmembran, och cellernas DNA. Det skadar bland annat fibroblaster och leder till störd kalziummetabolism och annat:

"The damage in fibroblast cell membrane allows calcium influx and induces intracellular calcium overload, and further causes ROS overproduction and mitochondrial membrane potential variation".

Jag hoppas att du inte har tagit det här i allt för lång tid.

[rara]
2015-10-29 12:26
#11

Zhineng qigong kanske skulle vara bra för dig, men där är det vanligt  att smärtorna förvärras innan dom sedan blir bättre.

https://zhinengqigong.eu/index.php/sv/personliga-berattelser/las.html?limitstart=0

Sen ska du veta, att ditt jobb nog inte alls är bra för din rygg. Jag är rädd att så länge som du sliter ut din rygg på ditt jobb kommer inga behandlingar att lösa problemet. Du måste skona din rygg och helst gå i sjukskrivning tills du fått den i skick igen. Annars är risken stor att du snart får diskbråck och då blir det ännu värre. Men jag förstår att det inte är lätt i dagens slaverisamhälle att få en sjukskriving och att skola om sig eller att byta jobb kanske heller inte är en möjlighet för dig?

När man varit hos en osteopat eller kiropraktiker som rättar till kotor ska man inte anstränga ryggen alls i två dagar eftersom musklerna och bindvävnaden har anpassat sig till felställningen i ryggraden och om man då anstränger ryggraden drar musklerna tillbaka kotorna till den urpsungliga felställningen. I stället ska man se till att efter en sån behandling se till att få massage och bindvävsmassage så att musklerna anpassar sig till den riktiga ställningen.

ollivoll
2015-10-29 18:52
#12

Ja jag håller med om kollodialt silver, jag hade tankar att det kunde väl inte vara bra att få i sig silver, dessutom kände jag ingen effekt av den. Nu har jag beställt magnesium och produkter från Renée Voltaire att ha i juicer och smoothies:) blandad kompott med bla spirulina. Jag får anstränga mig på egen hand, men nu hade jag önskat att jag hade någon, man inser till slut att ensam är inte stark. Jag kommer helt ärligt inte ihåg hur smärtan uppstod. Om den kom smygandes eller helt plötsligt, för mig kändes det som smärtan kom på en gång, men pga att jag tränade flera dagar i veckan efter jobbet så kanske jag inte kände den smygande smärtan som kanske var där och kom pö om pö tills det helt eskalerade. Magnetröntgen har jag inte gjort, men det är det jag vill, men min doktor skickar ingen remiss och jag har inte ork att sitta och vänta timmar på akuten. Jag har kört in folk till akuten flera gånger och väntat tillsammans med dom i väntrummet i väntan på doktorn( jag vet hur länge man kan få sitta och vänta) Från eftermiddag till långt in på natten har jag suttit med dom, till slut kommer doktorn och jag kan åka hem. Dessa människor jag kört in har sån sjukhusskräck så dom skulle aldrig sitta tillsammans med mig om jag åkte in på akuten pga rädsla. Så då måste jag åka in ensam och jag orkar inte. Tack för dina länkar:)) jag har aldrig hört talas om rolefing, det verkar intressant. Ska kolla upp det mera ingående, finns säkert någon som utför sånt i Göteborg. Det jag inte testat på testar jag gärna . Däremot har jag gjort qiqong, men det kanske inte är riktigt samma som zhinenqigong. Det är häftigt:) och jag kände energin i händerna när jag utförde det ( så jag vet att något händer) men så igen, så orkar inte kroppen fast mitt huvud vill. Jag är helt säker på, att om jag fick en diagnos vad problemet med smärtan beror på, vad det än handlar om, så skulle jag tillfriskna fortare och få orken att verkligen kämpa och tvinga mig att orka göra allt jag skulle bli tvungen att göra inom rehabilitering och till och med omfamna smärtan för då skulle jag ha mer förståelse för den. Nu går jag varje dag helt oviss, och tappar mer och mer ork.

[rara]
2015-10-30 10:34
#13

Om zhineng qigong kan jag berätta för dig att det just är då när kroppen inte orkar men när huvudet vill som man ska göra det. Min mor gör zhineng qigong och hon brukade besöka deras sommarkurser (som man kan läsa om i länken jag gav dig) och hon berättade för mig om hur ont folk hade och hur dåligt dom mådde när  kursen började. Endel gick till och med ut för att gå  spy mellan varven på grund av sina smärtor. Andra fick sätta sig ner och göra övnigarna sittande när dom inte klarade av att stå länge på grund av smärtor.  Men läraren sa alltid att det just nu när man mår som sämst som man behöver dessa övningar som mest och inte när man mår tillräckligt bra för att göra dem. Och i slutet av dessa sommarkurser kunde samtliga göra dessa övningar stående och hela tiden till slut trots alla smärtor dom led av i början. Min mor berättade också om en kvinna som hade MS och som satt i rullstol. Hon började göra övningarna sittande i rullstolen men i slutet av kursen klarade hon av att göra dom stående och idag är hon inte lika beroende av rullstolen längre. Rekommenderar verkligen deras sommarkurser, men dom kostar tyvärr en hel del.

Eftersom du inte har gjort magnetröntgen undrar jag vem som på grund av vilken undersökning talade om för dig att du inte har ett diskbråck och att det inte är ishiasnerven. För att diagnostisera ett diskbråck är magnetröntgen det första valet, på vanligt röntgen ser man det inte! Med en datortomografi kan man också diagnostisera det men det syns inte lika bra som på magnetröntgen och eftersom det inte är mycket skillnader mellan kostnaderna använder man sig inte längre av den här sortens undersökning för att undersöka ryggraden. Först och främst använder man datortomografi bara för att undersöka organ och vävnader. Om du inte har gjort magnetröntgen kan ingen läkare tala om för dig att du inte har ett diskbråck om han inte är Superman och inte har en röntgenblick.  På ett vanligt röntgen ser man inte om du har diskbråck. Det kan också vara en protrusion och andra saker som man bara ser på magnetröntgen. Det är ansvarslöst av din läkare att inte skicka dig till magnetröntgen om du har ont i ryggen i flera år. Om jag vore du skulle jag kontakta patientnämnden. http://www.netdoktor.se/allmant/artiklar/patientnamnd-och-patientombudsman/

Dom kan säkert fixa att du får din undersökning och om det visar sig att du har diskbråck har du god chans att få skadestånd om du stämmer din läkare och dessa pengar kan du ju använda för terapier som sjukförsäkringskassan inte betalar eller för att klara dig unden den tiden som du på grund av dina besvär inte kan jobba.

Annons:
ollivoll
2015-10-30 19:57
#14

Min doktor har bara uttalats sig vad jag INTE har därbland diskbrott etc. Jag har dragit upp massor av förslag som jag undrar m det kan vara det och han svarar bara nej, nej, nej. Så jag känner mig som en hypokondriker. Jag tror han utesluter diskbråck för att det inte smärtar ner mot låren. Det är konstant längs med svanken smärtan sitter, inte exakt vid svanken, utan lite övre det, men jag underviker att svanka för gör jag det blir smärtan outhärdligt, vid lyft uppåt och liggandes ( så kobran i yogan är näst intill omöjlig och också magövningar där man lyfter benen ca 60 grader upp från golvet, helt omöjligt. Jag kollade upp om rolefing i Göteborg. Det finns en som utövar det. Behandlingar på 10 gånger, men ingen prislista. Är det vanligt med så många behandlingar? Vad brukar det kosta ungefär? Har inte hört av mig till honom än. Vad brukar zhinenqigong kosta på ett ungefär? Såg ingen prislista där heller. Vet att det är löjligt att fråga om pris, men vet jag på ett ungefär så känns det lättare att ta kontakt. Visste inte ens om något patientnämnden. Ska kolla in det, tack för länken:))

[rara]
2015-10-31 12:18
#15

En helgkurs  har du i Göteborg den 5-6.12 som varar två dagar i totalt 12 timmar och som kostar 1.800 SEK för nybörjare . Efter den här kursen (där man lär sig grunderna) kan man sedan gå en eller två  gånger i veckan och träna om man vill och vad en säsongavgift kostar varierar från ort till ort. Vad det kostar i Göteborg vet jag inte, men det kan jag inte föreställa mig att är så dyrt. Det är kurserna som kostar mest.  Sommarkurserna brukar ordnas i Nossebo och kostar omkring 8000 SEK och varar i 9 dagar enligt min mor (fast det kan ha ändrats sen hon inte längre deltar i deras kurser).  Mat och sovplats  ingår i priset. Det var mest den här sommarkursen som jag tänkte på för din del, men huruvida man måste ha gjort den här två dagars kursen för nybörjare innan sommarkursen är jag inte helt säker på. Men du kan ju kontakta dem och fråga tänker jag. Sommarkursen är förstås dyr och jag vet inte om du har råd, men har du råd är det helt säkert en bra investering. Där träffar du andra människor med olika bakrunder och med olika sjukdomar och besvär. Min mor fick många vänner där och tycker man att träningen blir för jobbig kan man alltid gå bort en stund och andra kommer att förstå dig fullt ut. Rädd för att falla ihop och att inte orka behöver du heller inte vara då alla är så snälla och hjälpsamma och lärarna är erfarna och vet vad dom gör. Under kursprogram hittar du tider och priser. För sommarkursen 2016 finns det ingen anmälan för än, men det kommer helt säkert snart.

https://zhinengqigong.eu/index.php/sv/var-verksamhet/kursprogram.html?id=298

Vad rolfing kostar vet jag tyvärr inte, men du kanske inte behöver betala för 10 gånger på en gång, utan fråga i stället om du kan pröva ut det en gång innan du bestämmer dig om du vill göra alla 10 gånger eller inte. Men annars är 10 gångers behandlingar vanligt. Men du kanske bara kan träffa utövaren först och ställa lite frågor och se om han är någon som du vill gå till innan du bestämmar dig och sen fråga om priset.

Ett diskbråck behöver i vissa fall inte ens orsaka symptom och om det orsakar symptom beror det på vilken disk som är skadad och var och hur den trycker på nerven. Ett diskbråck kan orsaka smärta med eller utan att smärtan strålar ner i benet.

Du skriver: "magövningar där man lyfter benen ca 60 grader upp från golvet, helt omöjligt" men din läkare säger att det varken är ischiasnerven eller diskbråck.

Att lyfta upp benet som du beskriver är en test som läkare gör som kallas "Lasegues test (straight leg raise, SLR)": https://en.wikipedia.org/wiki/Straight_leg_raise

"If the patient experiences sciatic pain when the straight leg is at an angle of between 30 and 70 degrees, then the test is positive and a herniated disc is likely to be the cause of the pain.[3]"

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=4446

"Om smärtan i det aktuella benet provoceras genom SLR av det andra benet benämns detta en positiv korsad Lasegue och kan indikera ett sekvestrerat diskbråck (8). "

Om smärtan går ner i benet är det ett tecken på att ischiasnerven retas (pga diskbråck) vid L5, men avsaknad av bensmärta är ingen indikator för avsaknad av ett diskbråck. Ibland är det bara ryggen som värker. Jag citerar ur den andra länken: "Insjuknandet kan vara plötsligt i samband med en aktivitet men är oftast smygande med initialt enbart en ländryggvärk (lumbago). Denna kan sedan accentueras och efter några dagar åtföljas av en smärtutstrålning i benet korresponderande till nervrotens dermatom."

Om din läkare bara kan tala om för dig vad han tror att du inte har men inte vet vad du har är det en bra anledning till att göra en ordentlig utredning och undersöka med MRT. Men det är vårdlöst att låta dig lida med ryggsmärtor i flera år utan att göra en ordentlig utredning!

Min man hade diskbråck vid L5 för 18 år sedan. Det hände när han tränade och han kände riktigt hur det knacksade till i ryggen när det hände. Först hade han extrema ryggsmärtor i ett par veckor som inte strålade ner i benet. Efter ett par veckor försvann smärtorna, men ibland kände han att det ömmade i ryggen. Efter ett par månader kom smärtorna tillbaka men han gick inte i sjukskrivning precis som du och sen tog det flera månader tills smärtorna strålade ner i benet. Han hade smärtor i över 2 år tills det började att lugna ner sig och under den tiden var det bara ett par månader som smärtan verkligen strålade ner i benet. Den största delen av tiden var det enbart smärtor i ryggen utan att smärtan gick ner i benen.

Under den tiden fick han fysioterapi, gick till osteopaten behandlade med reiki och försökte med speciella övningar att bygga upp de små musklerna som stabiliserar ryggen, som man med "vanlig träning" inte tränar effektivt, eftersom då bara de större musklerna tränas. För att få mer volym på dessa muskler så att dessa trycker bort disken från nerven, triggade han musklerna att ta upp mer vätska. Han tog 5 g kreatinmonohydrat 4 ggr om dagen i 4 dagar och fortsatte sedan med bara 5 g om dagen i 3 månader. Samtidigt såg han till att altid ha sina glykogenlager uppladdade och drack kolhydratdrinkar. Både kreatinmonohydrat och kolhydrater leder till att musklerna tar upp mer vätska och att de ökar i volym. Redan efter de första 4 dagarna med 20 g kreatinmonohydrat hade han en signifikant förbättring. Sedan var det lättare att träna upp dessa muskler. Detta måste inte fungera för alla, för det beror ju på i vilket läge disken trycker på nerven, men kanske det är värt ett försök? I alla fall är det viktigt att dricka mycket vatten för annars får du muskelkrampar. Speciellt under de första fyra dagarna med 20 gram kreatin bör du dricka en till två Liter vatten extra. Så höga doseringar kan också leda till andra biverkningar som t.ex mag och tarmbesvär. Vid långvarigt intag utan att ha tagit upp tillräckligt med vätska kan det också orsaka njurskador.

ollivoll
2015-11-01 09:45
#16

Tack Rara för all din hjälp du ger mig💜 Du är mer hjälpsam än nån jä….la läkare till mig nånsin varit. Du skriver bra saker och jag ska ta till mig mycke av det😊Tack så mycke för din ork. Keratin är häftigt, det drack jag under perioden när jag höll på med styrketräningen som bäst ( innan smärtan blev) jag personligen tror att jag har åkt på atros pga av överbelastning, och brosket i ryggen gör mig stel, jag har läst både om diskbråck och atros och förstår att det är bra att röra på sig ( kanske inte styrketräna med tunga vikter som jag gjorde) utan lagom. Håller på och stålsätter mig för att gå till min doktor igen för min rygg, han tycker att jag är för ung för atros, trots att jag förklarat hur stel min rygg blir, hur jag måste rulla ur mig ur sängen på morgonen, i och för sig gör min rygg ont hela tiden, trots att jag rör på mig ( i mitt yrke är det mycke rörlighet som målare) men på morgonen ( när man ligger still) vaknar jag att det känns som en stålpinne är uppkörd i ryggraden. Det underbara i håla kråksången är att i några tillfällen, från både min läkare och osteopaten lägger dom till, "att diskbråck kan man jobba med det sjukskriver man inte för " Bara sådär, konstatera när dom ser mig i mina arbetskläder och tar för givet att det är det jag vill. Att bli sjukskriven. Jag blir så förbannand när jag tänker på det för kränkningen är sjukt jobbig. Och jag svarar samma sak: "jag har inte sagt att jag vill bli sjukskriven, jag vill veta vad jag har för fel." Jag ska försöka hitta någon annan läkare att gå till, men det är svårt och hitta någon. Vill så gärna börja på crossfit för att ta tag i träningen på nytt, och jag behöver nån som trycker på mig att jobba på. Så crossfit verkar bli en bra början tills man känner sig duktig igen på egen hand. Men jag vågar ju aldrig börja, jag avbokar och avbokar varje pass pga smärtan efter jobbet. Och för att jag inte har fått en diagnos för min smärta, så fegar jag hela tiden ut. Som sagt, viljan finns.

[rara]
2015-11-01 11:37
#17

Ja, bäst vore det om du hittar en annan läkare att gå till, för din läkare som du har nu vekar inte särskilt intresserad av att finna ut vad som felar din rygg fast det egentligen är hans jobb att gräva vidare och göra vidare undersökningar. Sen beror det ju på hurdana smärtor och symptom diskbråcket orsakar huruvida man sjukskriver eller inte, så att säga som din läkare sa att man inte sjukskriven för diskbråck stämmer inte helt, men det finns ju folk som har diskbråck som inte har symptom och dessa behöver man naturligtvis inte sjukskriva. Diskbråck kan också orsaka förlamningar och störd funktion av tarm och blåsa och då måste man operera omedelbart. Det är alltså inte diskbråcket för sig som man blir sjukskriven för utan för svåra ryggsmärtor med eller utan diskbråck. Man kan ju undra om din läkare inte lärt sig någonting under tiden han studerat. Men hursom helst är det viktigt att du blir ordentligt utredd så att du får klarhet i vad som felar din rygg och det är det som du måste kämpa för och jag förstår att det inte är en sjukskrivning som du är ute efter utan efter just klarhet. Det gör mig riktigt upprörd när jag ser hur din läkare behandlar dig.

Men oavsett om dina smärtor nu beror på artros eller på diskbråck så stämmer det att det är bättre att röra på sig än att bli liggandes eller sittandes, men förstås ska det hjälpa ryggen och inte stjälpa den. Det betyder inte att det är bra lyfta och bära på tunga saker och att överanstränga sin rygg dag ut och dag in utan då stjälper du den mer än att du hjälper den. Har man artros är det rörligheten som är viktig, men man ska inte belasta leden eller ryggen.

Kroppshållningen är också viktig, På en gymnastikboll kan man träna sin hållning om man sitter en stund på en varje dag och man också göra övningar som är bra för ryggen med en gymnastikboll. Lär dig också vara uppmärksam på hur du går, står och hur du böjer dig, speciellt på ditt jobb är det viktigt. I stället för att böja på ryggen är det bättre att gå ner med knäna och hålla ryggen rak. Tänk också på att det är viktigt att andas rätt. Förspänningar i nacke och axlar är inte bra för ryggen. 

 http://www.careit.com/content/pub/stress_new/task/relax_magandning.asp

Sen behöver du inte tacka mig, jag hjälper dig så gärna :) Och vill du bolla andra tankar som har mer med andliga saker att göra finns jag också här. Tror att vi kanske kom lite bort från ämnet som du egentligen hade startat tråden för, men om vi inte mår fysiskt bra kan man heller inte koncentrera sig på det andliga så bra.

ollivoll
2015-11-01 18:57
#18

Haha nä det blev lite OT men jag är glad över att det blev det för jag har fått så bra råd som ingen annan gett mig. Sen tänker jag också så här för att få in det andliga med, om jag lyckas få reda på vad besväret är för något så kan jag lättare självläka mig med healing, jordning, meditation och yoga, allt som jag älskar att göra får en så större mening då :) Känns bra att veta att jag har någon här att höra av mig till om frågor från och med nu angående jordningsarbetet och balanseringen med rootchakrat som jag har framför mig😊 Något jag märkt efter bara dessa dagar är att jag slutat upp med mjölkprodukter. Köper hellre alternativ som mandelmjölk och soya. Du påverkade nog mig omedvetet där😘 Är bara glad för det, har länge velat sluta upp det.

[Danceoflove]
2015-11-02 00:40
#19

Hej Ollivoll. Blir glad att se att du ventilerar och att du får råd som tar dig vidare 🙂.  Genom att erkänna sina svagheter, sitt mörker, sina problem-sin ofullkomlighet, som i sig är en del av fullkomligheten, så kan det goda börja ta plats. Det är min erfarenhet. Jag tänkte förr att när min strävan ledde till glädje och harmoni så var det ett lyckat försök. Allt annat var misslyckat, dvs dåligt. Men utan alla "misstag", eller utan att ha varit på botten, så hade jag aldrig kunnat få möjligheten att lära känna mig själv. Mina erfarenheter har varit nödvändiga. Tänker numera att det finns inga misslyckanden, vilket bl a är väldigt lugnande. Jag kan inte se att du har misslyckats med något. När jag läser så ser jag din goda vilja och att du trots allt fortfarande strävar, vilket allt är så gott att läsa.

Tänker på en mening just nu; "Älska dig själv så som din nästa". För mig täcker de orden alla andliga lagar. Kom att tänka på dessa när du nämner att du aldrig accepterade dig själv. Jag trodde länge att jag accepterade mig själv, gick aldrig till roten, utan lurade mig själv kan man kanske säga tills jag hamnade under botten. Först där fanns en möjlighet att lära känna vem jag är. Många fysiska problem har sin härkomst i självförakt, eller att man sviker sig själv på ett eller annat sätt. När äkta acceptans och villkorslös kärlek till mig själv blev mer och mer verklig så började glädje, harmoni och balans uppenbara sig. Har inte så lätt att uttrycka det som jag varit med om, men det är som att ju mer jag har försökt och aktivt sökt med mitt intellekt, tanke, tekniker och metoder, efter andlig utveckling, desto mindre har det funnit det mig.

Hoppas du får bukt med din smärta och snart får bättre ork. Ge aldrig upp! Jag själv försöker vara utomhus så mycket som är möjligt. Naturen är helande och är min största energikälla.

Ta hand om dig  🤗/V

ollivoll
2015-11-02 23:04
#20

Tack Danceoflove😙 Ja jag har försökt alldeles för mycke med tanke, tekniker och metoder och fattar att jag bara stressar mitt inre ännu mera. Just nu håller jag på med att försöka ändra mitt autopilot tankar jag har i huvudet dagligen, angående jobb, mig själv bla bla bla. Och helt försöka tala om för mig själv att jag är okej. Jag börjar lite lugnt så får vi se om jag en dag faktiskt genuint tycker att jag ÄR okej utan att tycka att jag på något vis ljuger för mig själv. Då har jag kommit en liten bit framåt:)) Tålamod, tålamod, tålamod

Annons:
[rara]
2015-11-04 12:25
#21

Egentligen ska ju teknikerna hjälpa att hantera stresssituationer som man hamnar i men om man nu lär alldeles för många tekniker och försöker att uppnå ett reslutat som syftar på andlig utveckling på kort tid tid skapar man i stället stress. Då är det bättre att specialisera sig på bara en eller ett fåtal tekniker och lär att behärska dessa bra. Om man t.ex mediterar med syfte att bli upplyst så blir man helt säkert inte upplyst för det är något som man inte kan sträva efter. Men om du mediterar för att hamna i harmoni och bli lugn kan du skapa förutsättningarna till att bli upplyst. Om jag gör yoga, reiki eller mediterar har jag inte en tanke på att jag ska sätta fart på min andliga utveckling utan jag gör det för att det känns bra och för att jag gillar det.

Du har ju prövat dig lite fram med olika tekniker och skrev om allt som du älskar att göra som healing, jordning, mediation och yoga. Reiki är en bra metod som du även kan kombinera med både alternativa metoder och skolmedicinska och reiki förbättrar även verkningen av andra metoder.

Det handlar heller inte om att "utöva" en metod utan att leva den.  Jag "lever" reiki och meditation. Jag iaktar mig själv hela tiden och hur jag reagerar i olika situationer och blir jag nervös eller stressad lägger jag händerna på mig och ger mig själv reiki. Och mediation handlar inte bara om att sätta sig ner med benen i kors och sluta ögonen utan man kan även vara i meditation när man gör sina vardagliga syslor. T.ex när man städer eller diskar. Man kan smyga sig på sig själv och iakta sig för att få reda på saker som, om man kan låta sina jobbkollegor vara som dom är eller om man vill ändra på dom. Man kan iakta sig själv om man klarar av att leva utan att deltaga i det dagliga skvallret på jobbet och utan att snacka skit om andra. Det handlar inte om att sträva efter att bli perfekt utan bara att erfara mer om sig själv och att leva medvetet om det. Att iakta sig själv är meditation. När du gör dina rutinsyslor som t.ex städning är du ju "automatpiloten" som gör jobbet, men den delen av dig själv som iaktar sig själv befinner sig i mediation. Förstås händer det att jag ibland sätter ner mig med benen i kors och sluter ögonen, men då gör jag det för att det för tillfället bara känns så skönt.

Yoga är förstås något som jag gör i ett spciellet syfte och det för att hantera mina problem som jag har med min nacke. Allt annat som kommer som inre lugn och klarare syn tar jag tacksamt emot men jag gör inte yogaövningarna för den sakens skull.

ollivoll
2015-11-07 16:55
#22

Ja, det är en bra beskrivning, att bara låta meditation och healing bli ens " bara vara" i ens liv. Ingen strävan efter " upplysning" som ett krav på en själv. Jag har nog börjat bli mera avslappnad dessa dagar. Min trötthet r fortfarande ett faktum men nu har jag påbörjat mina vitaminkurer åtminstone:) jag har börjat mitt magnesiumintagning och juciar grönsaker och frukter tillsammans med spirulina. Förväntar mig inget jätteresultat men det känns bra åtminstone:) Sen kom jag på att det var inte magnesium jag fick huvudvärk utav utan msm. Det gick rykten att det var så bra men jag vet inte. Meditationerna ser jag som sköna stunder nu och inget krav. Reikien är ett stort plus, värmen från den känns som en kram, och det stärker. Har börjat med ett mantra i mitt huvud som säger till mig att " jag är ok" Inget jättewoop kanske, men det mest posetiva jag klarar av att ge mig själv efter flera års inre misshandel mot sig själv. Kanske jag en dag faktiskt tycker att jag genuint är ok, då har det ju skett en jätteförändring. Så när jag är stressad eller vill kranka ner mig själv, stannar jag upp och tänker " jag är ok" Eller om jag inget orkar " jag är ok", vad det än gäller. Jag unnar mig lite mer hemmaspa, för att få mer kroppskontakt med min kropp, med ekologiska lotions och inpackningar bla. Min kropp bär mig ju fortfarande framåt, så jag borde vara snällare mot den. Har en väninna som verkligen är världens gulligaste, som alltid anpassat sig efter mig i ur och skur sen vi var barn. Som tex, när vi äter ihop beställer hon vegetariskt till sig själv också pga att jag är vegetarian, trots att hon vet att jag aldrig skulle klandra/klandrar henne för att hon äter animaliskt protein, hon bara gör det för att hon vill göra det. Eller som nu när jag slutat upp med mejeriprodukter fick jag ett mess från henne där hon frågar om jag vill komma hem till henne ikväll och baka kladdkaka av sojaprodukter. Haha ska bli kul och se om vi fixar det😀 Och om det blir gott. Har aldrig gjort det förut. Hon bara gör sånt. Så anpassningsbar. Jag har nog inte förstått föränn nu hur viktig del hon har varit för mig. Snacka om egocentriskt utav mig. Löjligt hur självklart saker blir när man slutar anstränga sig. I alla fall anstränga sig för högt. Lite ansträngning behöver man väl såklart.

Otroulig
2015-11-11 21:49
#23

Hej fina Ollivoll,

Du har ju fått massor med bra tips här. 

En sak som slår mig, som för mig är grunden till allt - hur är det med din självkänsla? Du har ju nämnt det lite i inläggen.  Att du är lite kritisk mot dig själv. 

Jag började min andliga resa för 30 år sen men inte förrns för 7 år sen tog jag tag i min självkänsla och min självbild.  Det var det bästa jag gjort. 

Egentligen så är det säkert chakra arbeten det med 😉. 

För mig har det varit viktigast av allt, att hitta min egen grundbult.  Med hjälp av den botade jag mitt diskbråck och kronisk smärta i knäet. 

Det viktigaste av allt är att känna vad DU behöver. Att du vågar lita på din väg. För allas vägar är olika. Själv var jag tvungen att nöta in ett nytt tankesätt, att inse att jag kunde älska mig själv, även om jag inte är perfekt. Jag skrev Må bra bok a la Mia Törnblom i nåt år, innan jag kom på banan. Parallellt med en nystart på andligheten som legat vilande i 15 år. 

Sen rent spontant kan jag känna - får du huvudvärk av magnesium - ta den inte. Lita på din kropp och vad du känner. Vi är alla unika. 

Du har gjort så mycket som jag beundrar. Kunnat släppa och rensa bort så mycket. Sen i uppbyggandet kan det ta lite tid, som kan kräva tillit och tålamod, hehe 😉jag har inte heller haft så mycket av den varan. Men i slutändan som rara säger - vi blir aldrig klara. För mig handlar det mycket om att kunna må så bra som möjligt.  Är det inte det vi är här för? Sen innebär inte det att blunda för de saker som kanske behöver ändras. Det är bara steg på vägen. Mot ett bättre mående. 

Kram på dig Olli 🤗

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

NiklasTyreso
2015-11-13 17:44
#24

Jag instämmer med det senaste inlägget om att det är viktigt med självkänsla för att hitta vad som är andligt rätt för sig själv. Ingen annan kan säga vad som är rätt för dig! Inlägg 1 berättar ex att du gjort fel som prövat för mycket olika andliga saker, att du övat varje sak för kort tid och att du varit dålig på att välja bra andliga lärare! Hur påverkar det din självkänsla? Det är naturligt att pröva sig fram, det är bra! Hittar du något som känns bra och är intressant för dig så fortsätt med det. Om det inte gett dig något alls på 10-20 försök så ska du inte tro att det blir bättre om du fortsätter 5-10 år till som personen i inlägg 1 föreslog. Ingen annan tar ansvar för om du slarvar bort livet på andliga övningar som inte ger dig något. Det är du som har ansvar för ditt liv. Vissa andliga/religiösa säger helre att det är de som inte får ut något av deras tradition som det är fel på, som är lata utan uthållighet och saknar vilja att skaffa sig rätt "kunskap", helre än att erkänna att det inte finns en tradition som passar alla. Du ska så klart pröva dig fram och fördjupa dig i det som känns meningsfullt för dig, och vad det är kan bara du avgöra.

ollivoll
2015-11-13 21:24
#25

Hej Otroulig, vad härligt att höra från dig här på AU. Jag har följt och läst om ditt andliga äventyr här på iFokus och känt och fått inspiration från det:) Och jag håller med dig angående nytt tankesätt. Jag har börjat med det själv. När jag skrev inlägget hade jag fått nog och tänkte: nu skiter jag i detta, jag är ju bara trött på allt. Dagen efter kändes bättre pga att jag började slappna av mera, och slutade känna press. Tack vare rara som gav mig tips och råd som t o m sträckte sig utanför det andliga gav hon mig styrka och ork att ta hand om mig bättre. Och låta det ta tid:) Jag är ingen Reikie expert, men det jag kan gillar jag:) rara har mera erfarenhet inom reikie, såklart att sånt tar tid. Jag höll ett väldigt högt tempo med massor av läsning, kurser, övningar, etc, och som Dancoflove skrev: "ju mer jag har försökt och aktivt sökt med mitt intellekt, tanke, tekniker och metoder efter andlig utveckling, desto mindre har det funnit mig". Det var rätt slående:) allt som jag läst på och velat finna/hitta/kunna , har jag verkligen trott att jag ska kunna allt på några få år? Vissa föds med naturliga andliga insikter och behöver inte läsa några böcker eller gå kurser, det bara finns naturligt hos dom. Jag är tyvärr inte en av dom. Jag måste söka mitt och finna. Jag har fått gå tillbaka från början när jag egentligen bara satt och mediterade. Det hände otroliga saker och förändringar i mig och runt mig Och det var så spännande och häftigt att jag blev rent manisk, jag ville kunna allt! rara fick mig att landa på fötterna igen:) jag behöver jorda mig, och låta det bli första steget. Och som Otroulig skriver, hitta ett nytt tankemönster till sig själv som funkar. Jag har blivit lugnare, lite mera rofylld. Det är ok. Jag har landat bättre och stressar mig inte fram längre.

[rara]
2015-11-14 12:00
#26

#22

Ja det är fint att du har börjat ta hand om dig så som du skriver, men eftersom du är vegetarian som även avstår från mejerier bör du ha fokus på en del näringsämnen som vitamin b12, selen, omega3 och järn. Spirulina innehåller b12 men tyvärr i en icke-bioaktiv form http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2000824 Du bör ta ett b12 preparat som inte består av cyanocobolamin utan metylcobolamin. Du bör inkludera vegetabiliska livsmedel som är rika på järn som exempel amarant, hampafrön, dinkelkli. Dinkel innehåller betydligt mer järn än vete och mest är det i dinkelkli. Den bästa selenkällan är paranötter som innehåller 10 gånger mer selen än den nästbästa källan (njure). 2-3 paranötter om dagen räcker för att täcka behovet. Bra källor för vegetabiliskt Omega3 är linfrön, chiafrön och valnötter. Att ta hand om sin kropp är en bra förutsättning för en andlig väg och det är fint att läsa om hur du landat på fötterna och börjat ta hand om dig nu :)

#24

"Det är naturligt att pröva sig fram, det är bra! Hittar du något som känns bra och är intressant för dig så fortsätt med det. Om det inte gett dig något alls på 10-20 försök så ska du inte tro att det blir bättre om du fortsätter 5-10 år till som personen i inlägg 1 föreslog. "

Du menar alltså att om man t.ex mediterar 10-20 gånger och inte har blivit upplyst ska man låta bli? Du menar alltså att om man t.ex gör den första reikigraden och använt reiki 10-20 gånger utan att ha blivit botad ska man ge upp?

Ditt svar visar mig att du har mycket lära och framför allt bör du lära tålamod. Ibland måste man meditera i många år för att få reda på vad meditation egentligen är. Det krävs också många år reikipraktik för att bli en bra reikibehandlare, framför allt bör man lära av sina erfarenheter för att bli bra inom reiki och 10 till 20 behandlingar är så gott som ingen erfarenhet. Själv utövar jag reiki i snart 9 år och jag är fortfarande långt i från min man (som är min lärare) med mina förmågor som utövar reiki i 22 år. Min man säger att det först är sen ett par år som han har kommit på ett sätt att använda reiki som på ett nästan magiskt sätt "trollar bort" verkligen starka smärtor med bara en enda behandling. Det är ingenting som han kan förklara för mig hur man gör det utan det är ett samspel som händer i hans huvud, i hans hara och i hans hjärta och det är någonting som bara fungerar med distansbehandling eftersom han måste befinna sig i ett medvetandetillstånd som man måste öva och då är han i en helt annan värld utanför den materiella världen. Han befinner sig så att säga inte längre i sin kropp medan han behandlar.

Jag tror att om man ger upp efter 10-20 försök och växlar till något annat har man efter ett par år prövar otaliga metoder utan att behärska en ända och man har bara samlat erfarenheten att man inte har hittat någonting som hjälper.

[Danceoflove]
2015-11-14 23:05
#27

#25 Skönt att höra Ollivoll att du är mindre stressad och känner dig lugnare :)

Annons:
NiklasTyreso
2015-11-15 11:48
#28

Ja Rara jag tycker att livet är för värdefullt för att slösa bort på sådant som inte ger personen något. På 10-20 tillfällen bör man känna någon effek av meditation e d. Man bör kunna känna sig mer avspänd, kanske sover bättre och känner sig gladare. Då kan man ha skäl att överväga om man vill fortsätta öva sina övningar, för att vidmakthålla effekterna och bli ännu bättre. Meeen om du efter 10-20 försök totalt tycker att det varit en meningslös aktivitet, luras då inte att slösa bort 5-10 år för att du litar på en förståsigpåare mer än på dig själv. Lita på din egen känsla och fyll livet med det som är meningsfullt i ditt liv, men vad det är kan inte andra bestämma.

[rara]
2015-11-15 12:53
#29

#28

Om varje människa som mediterar skulle göra rätt vid första försöket skulle jag kanske hålla med dig. Men det krävs tid och erfarenhet att lära. Samma sak är det med healingmetoder eller metoder som qigong och allt annat som man måste lära sig. Om du t.ex bestämmer dig för att lära karate blir du heller inte till Bruce Lee efter 10-20 träningslektioner.  Ingen människa kan veta hur bra han skulle kunna bli i det som han lär efter så kort tid, men ändå måste man ibland fatta beslut utan att veta allt. Om du börjar jobba på ett nytt företag vet du inte i förväg om du lyckas att avancera upp till en ledande position men om du vill ha en ledande position måste du ta såna risker och inte ge upp efter 10-20 dagar.

Men när det handlar om andliga saker finns det inget att sträva efter. Man kan inte sträva efter upplysning och bara en liten del av dom som mediterar blir verkligen upplysta. Men meditation kan ge dig så mycket mer än att bli upplyst. Du kan bli en lugnare mer harmonisk människa, men det blir du heller inte efter 10-20 försök. Innan man har en effekt måste man lära sig att göra det rätt. Ibland tar det längre tid att lära, ibland kortare. Sen kan det ju hända att någon uppfattar meditation som något speciellt som måste göras i sitt huvud och med sina tankar fast meditation  egentligen är raka motsatsten, att inte göra någonting och sen är det inte lätt att göra raka motsatsen heller. Försök en gång att inte tänka på en rosa elefant i en minut. Säkert har du inte tänkt på en rosa elefant på hela dagen men nu när du försöker att inte tänka på en rosa elefant är det inte så lätt. Somliga försöker att meditera i åratal innan dom kommer på vad meditation egentligen är.

Du måste dessutom ha missförstått mitt inlägg #1 för ingenstans har jag föreslagit att någon ska fortsätta med någonting i 5-10 år som från början känns totalt meningslöst. I mitt inlägg #21 skrev jag: "Du har ju prövat dig lite fram med olika tekniker och skrev om allt som du älskar att göra som healing, jordning, mediation och yoga. Reiki är en bra metod som du även kan kombinera med både alternativa metoder och skolmedicinska och reiki förbättrar även verkningen av andra metoder. "

Det säger ju allt om vad jag tycker.

NiklasTyreso
2015-11-15 17:01
#30

Du kanske inte skrev att man ska ägna 10-20 år meningslösa saker, men du tog upp behovet av att för att bli duktig på något måste man ofta öva så länge. Min respons rör att det är naturligt att pröva sig fram i livet och att välja att göra mer av det som känns meningsfullt. Det man fördjupar sig i, vad som är meningsfullt, det varierar från person till person.

[rara]
2015-11-16 13:09
#31

Det är ju klart att det är i just det som känns mest meningsfullt för en själv som man ska fördjupa sig i. Man kan te.x välja reiki i stället för qigong för att man känner att det är det som intresserar en mest, men somliga känner kanske mer för att göra qigong i stället. Om man känner att det är det här som jag vill göra ger man heller inte upp om man inte når ett önskat resultat efter 10-20 försök. Det ska ju inte vara tiden och antal försök som ska avgöra om någonting är meningsfullt eller meningslöst utan så som du nu skrev "att välja att göra mer av det som känns meningsfullt. Det man fördjupar sig i, vad som är meningsfullt, det varierar från person till Person."

Vem som står i början av en andlig väg har för det mesta helt andra föreställningar om den än det som verkligen kommer. En del forstätter ändå den andliga vägen men sen finns det en del som tänker "aha, det här var ju inte alls vad jag förväntade mig" och sen fortsätter dom att leva sitt vanliga liv.

allhealing
2015-11-22 20:40
#32

#0,

När det man provat inte fungerar är det läge att leta efter någonting nytt.

Som flera redan nämnt handlar allting i grund och botten om hur man är som person. Stora delar av den personlighet en person använder sig av går i regel att spåra till från andra i tidig ålder inlärda mönster och beteenden.

Det är i ett tidigt skede av livet nödvändigt att ha någon form av mall att följa kring hur livet kan fungera. Därmed inte sagt att den mallen är perfekt för dig livet ut.

Tidigt inlärda mönster och beteenden är inte alltid i efterhand enkla att justera. Ibland räcker den egna förståelsen för att skapa nya mönster och beteenden som från det ögonblicket de införlivas i ditt liv blir den verklighet du framöver kommer att leva efter och agera i enighet med.

När du inte själv lyckas eller andra inom yrken som har detta som sitt levebröd. Då är det läge att söka nya vägar.

Det är min erfarenhet när jag arbetar med personer som vill förändra sina livsmönster att roten alltid står att finna hos personen själv.

Kanske har vi under livet tvingats skaffa oss skinn på näsan för att inte fall genom isen när andra människor behöver visa oss sitt behov av att trycka ner en människa eller en grupp. Orsakerna är mänga till varför man behöver gå i försvarsställning ofta utan att man ens är medveten om att det är det man gör.

Livet bygger på val. Allting vi gör och fungerar i enighet med är baserat på ett val vi gjort. Oavsett om valet är aktivt eller passivt. Dvs medvetet eller omedvetet.

Allting vi gör blir som en ny programrad i ett datorprogram. Vi får mer och mer att förhålla oss till desto flera val vi gör.

En programmerare vet att ett val kan förhindra mängder av andra val man önskar få uppfyllda eftersom det första valet spärrar övriga val.

På samma sätt fungerar det i en människas medvetande. När saker vi tycker borde fungera inte gör det finns det en bakomliggande orsak och ofta finns svaret till varför det inte fungerar lagrat i vårt undermedvetna.

Spärrar som skapar panikångest, stress, oro, ilska osv. går alltid att spåra i en persons undermedvetna.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Upp till toppen
Annons: