Annons:
Läst 1589 ggr
[Hukanson]
12/15/14, 5:40 PM

Julens symbolik

Varje Julfirande är unikt i den pånyttfödelse som Jesus barnet symboliserar. Andligen har varje Julhelg sin process, sin resa in i själen till Gudasjälen. Speciellt för dem som aktivt bejakar det. De sk kristna länderna har alltsedan den romerske kejsaren befallde statsreligion gjort samhällslagar av den kristna förkunnelsen och även i Sverige har vi gjort allmänna helgdagar av firandet av Jesu födelse. Men vilka symboler använder vi i det ändamålet? Här lägger jag fram min tolkning som alla läsare är välkomna att skriva sin. Granen - en symbol för den gudomliga familjen och den egna familjen. Julstjärnan - en symbol för den stjärna som tändes i Öster, vishetens ljus, Orions motsats, Edens väg i härlighet. Adventstaken - en symbol för de sju ljushusen, de sju församlingarna, Elohim, de heliga andar som begåvar människorna och håller alla rena. Jultomten - en symbol för de kristna heliga som arbetar med de materiellla tingen, utvecklar teknik och vetenskap för andras glädje och välfärd. Julbordet - en symbol för de rätter Herren ger som bönesvar på våra morgon och kvällsböner. Sedan har väl alla familjer sina egna symboliska gemenskapstraditioner som betyder så mycket. Julen är ju en härlig blandning av tro och fest som varje år skapas av de som deltar.

Annons:
retep
12/15/14, 8:20 PM
#1

Tänk du om det varit så!…att folk i allmänhet hade bejakat det kristna budskapet och firat Jul med en andlig inriktning. Så tragisk, tycker jag, att se hur det istället handlar så mycket om en ytlig tradition med kommers och frosseri på olika vis. Granen en symbol för glättighet och glitter, för att ha något att lägga alla dyra, onödiga julklappar under. Julstjärnan en symbol att visa grannen och alla som går förbi, att man är med i gänget. Adventstaken för att att vi alla respekterar judendomen, andra kulturer och religioner. Jultomten en symbol för den givmilde, omtänksamme föräldern, som genom gåvorna i säcken får sin bekräftelse och barnen sin status bland andra barn. Julbordet en symbol för välstånd, gotteri, frosseri Fyfy vad styg jag var,får nog inga klappar av tomtefar!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: