Annons:
Läst 1645 ggr
retep
2014-06-24 09:39

"…The thing is,

when we say this is "my home", "my family", "my city", "my country", then, that "my" also applies to "my World" and "my Universe". The Reality is, it is equally "my World" and "my Universe" as it is "my Country" and my "Family". So why should we create divisions between that which is ours and give priority to one over the other? Today Education must develop Unity Consciousness, the highest level of human Awareness that does not create divisions in what is ones own and sees everyone and everything as an inseparable part of ones Self. In this Supreme State of Consciousness we can never do harm to another and we spontaneously live Vedic Teaching (which is Universal and in all Faiths), "Vasudaiva Kutumbakam ~ The World Is My Family". ~ Maharishi Mahesh Yogi

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[niklaeri02]
2014-06-25 18:02
#1

Trevligt med lite citat. Jag funderar på detta: "…In this Supreme State of Consciousness we can never do harm to another…" Är det verkligen så i praktiken?🤔

retep
2014-06-25 20:15
#2

Ja det är så i praktiken! När man som upplyst lever i enighet med de Universälla lagarna, vet man att det som skadar någon annan , skadar en själv själv än mer. Därmed blir och är det ett spontant och naturligt förhållningssätt

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2014-06-26 16:29
#3

Tack för svaret!

Alwyn
2014-07-28 20:52
#4

#2 jo men det är inte alltid vi är medvetna om att något vi gör skadar någon annan ju. Ibland tar andra skada utan att det varit vår avsikt. Bara för att vi når detta högre medvetandetillstånd blir vårat medvetande inte alltomfattande.

Alwyn
2014-07-28 20:56
#5

Jag menar att jag inte tror att vi som människor kan nå detta allra högsta medvetandetillstånd under livstid och fortsätta att leva så. Men ni menar att det går? Att det finns folk som nått dit?

retep
2014-07-30 12:48
#6

Ja Alwyn, det finns folk som nått till och lever upplysta. Men utvecklingen fortgår till än  högre medvetandetillstånd  och det högsta Unity Consciousness.

Utvecklingen sker under otaliga år, men i någon, kanske just denna inkarnation, kan upplysningen ske och därefter fortsatt utvecklas till det högsta i detta livet.

Just genom att "vi når detta högre medvetandetillstånd blir vårat medvetande" allomfattande…men utveckling slutar inte med det…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[niklaeri02]
2014-08-02 23:19
#7

Hej Alwyn, och retep.

Jag läste lite här: http://life.gaiam.com/article/tools-personal-transformation-higher-states-consciousness

Intressant detta!

[niklaeri02]
2014-08-02 23:22
#8

#6 Hur vet man att man nåt det högsta medvetandetillståndet? Tycker det är diffust allt detta. Hur gör man för att nå det högsta i detta liv?🤔

Alwyn
2014-08-03 18:17
#9

Vad finns det för belägg för att någon redan nått Unity Consciousness?

[niklaeri02]
2014-08-04 20:33
#10

#9

Som jag förstår det är Unity Consciousness ett naturligt "steg" efter att ha fått insikten, ha nått upplysning. Och det kanske sker rätt så spontant och naturligt.

Ett citat från länken i ovan inlägg:

"That oneness, or unity, dominates awareness even as one engages in the same mundane details of life as before."

Jag kunde förr efter min insikt vara väldigt utåtriktad och glad åt att ha bland annat förlorat rädsla för döden, och vetskapen om evigt liv. Så glad i detta att jag lätt kunde flytta till både Kiruna och Italien… :) På både gott och ont.
Men nu efter att ha funderat lite på detta kan jag se mig själv från förr, innan insikten som jag skrivit i ett annat inlägg. Och att denna glädje inte ger sig i lika stora uttryck, mer uttryck av lugn och stabilitet i vardagen.

Ett till citat från texten:

"This state is of course described in the Vedantic tradition but is beautifully captured in the following verses from T.S. Eliot:

We shall not cease from exploration

And the end of our exploring

Will be to arrive where we started

And know the place for the first time."

Jag kan inte vara säker på att ha rätt, men som jag förstår bör det finnas fler som lever i Unity Consciousness, så som fler når upplysning. Det bör retep kunna styrka, tror jag… :)

Hur känner du inför din andliga utveckling? Om jag får fråga. (och att tråden kanske byter ämne).

Upp till toppen
Annons: