Annons:
Läst 1605 ggr
Yon
2014-02-08 16:59

rätt och fel

Detta är ett svar på #5http://andligutveckling.ifokus.se/discussions/52f62af5ce12c43ad6000a90-om-copyright

Genom åren har jag fått känslan av att de flesta andliga gurus verkar förespråka att man ska ta avstånd från strid, för att det är något som grundas i illusion eller egoism.

Inom kristendom verkar det som att man kan strida för vad som är rätt, och när vi inte är motiverade av stolthet och annat, då finner vi vad som är rätt handling i stunden. Om man inte agerar för vad som är rätt, då gör man sig skylldig till feghet. En egenskap man får av relationen till Gud är mod att göra rätt enligt Guds ord, och enligt osjälviskhet.

Jag vill dock inte påstå något om vad som är rätt i detta fall (i tråden som jag länkade till ovanför), eller vem som gör fel och vem som gör rätt.

Annons:
[rara]
2014-02-09 12:25
#1

Tänker att man per automatik tar avstånd från strider som grundas i illusion eller av egoism när man kommit så långt på sin andliga väg och inte att man kommer långt för att man tar avstånd eller för att en Guru säger att man ska göra så. Men jag tänker också att det då handlar om sådant som uppenbarligen bara gynnar det egna egot, men att det även finns andra saker att strida för eller som bara är bra att kämpa för. Fast det är nog inte lätt att alltid veta vad som är rätt även om det för stunden känns rätt. Men kanske man får hjälp av Gud eller av den egna Intuitionen att finna den rätta handlingen.

Tride
2014-02-10 16:21
#2

Också inom hinduismen finns djupa traditioner som handlar om att strida för vad som är rätt. Deras stora epos, Mahabharata, gestaltar detta.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: