Annons:
Läst 2325 ggr
[rara]
2/4/14, 12:19 PM

Är människor jordens virus?

En planet frågar en annan planet. Hur mår du? Dåligt, jag har människor!

För tänk er, om alla människor skulle dö ut, då skulle det inte ta många år tills jorden skulle ha regenererat sig från all skada som vi orsakat den. Djurarter utrotas, regnskogen huggs ner och luften förpestas och människor har ihjäl varandra och andra djur bara för nöjets skull. T.o.m myggorna gör mer nytta än människorna genom att vara föda åt fåglarna. Men vilka nytta gör människorna? Tänk om det är vi människor som är vår planets virus? 

http://www.wwf.no/index.cfm?uNewsID=12980

Annons:
[Alder]
2/5/14, 10:04 AM
#1

Människans girighet,begär och även okunnighet fast vi är mer miljömedvetna idag än tidigare.

Tror det handlar om att vi börjar inse vårt eget inre gudomliga väsen. så skulle både ödmjukhet och respekt för den inre och yttre naturen växa i förståelse. tankar och sinne skulle sammanstrålas i harmoni och förståelse såsom på andliga och fysiska planet.

Yon
2/5/14, 9:19 PM
#2

Kapitalism i vår samtid är…

:)

Tride
2/6/14, 11:59 AM
#3

#2 Girighet.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[rara]
2/6/14, 4:04 PM
#4

#1

Ja om det bara vore så att vi började inse vår gudomliga natur. Då skulle nog allt bli bättre. Men själv  tycker jag vi går åt fel håll och bara blir dummare och dummare? Kanske har jag fel och du rätt. Hoppas det :) Men ändå undrar jag om vi människor bara är precis som neandertalarna, en underart som snart kommer att dö ut för att vi inte har tillräckligt med vishet att använda vår intelligens på rätt sätt. Och att det kommer en ny människoart sen när jorden regenererat sig som bara inte är intelligenta utan även så visa att dom kan leva i harmoni med djur och natur och inte minst med varandra.

Denna kommentar har tagits bort.
idailsk
2/7/14, 8:23 AM
#6

Nej då, vi är inget virus. Vi är här för att lära oss, förändra oss, bli upplysta och ta hand om vår jord. Det finns många som har den inställningen, många som är oegoistiska och lever för att skapa en bättre planet :-)

/redigerad, copyright-diskussionen flyttad

Kram Mila Kär

Annons:
[Alder]
2/7/14, 9:14 AM
#7

Bra formulerat idailsk.🙂
Vi får inte glömma bort karman,det vi har skapar kommer tillbaka.(inte som något straff utan för att vi ska lära oss av.

idailsk
2/7/14, 9:15 AM
#8

#7

Tack 🙂 Visst är det så, vad du ger ut är vad du får tillbaka. Alltid. Lagen om attraktion. Precis, inget straff, utan endast lärdomar.

Kram Mila Kär

[rara]
2/7/14, 11:26 AM
#9

#6

Men ändå, hur upplysta det än är meningen att vi ska bli och hur mycket det än är meningen att vi ska lära oss kan man inte bortse från det faktum att vår planet skulle må så mycket bättre utan oss människor.

#5

Skulle ha skrivit att bilden kommer från WWF och att den visar fyra ihjälskjutna berggorillor i en nationalpark i Kongo. Man kan man även vara med och stöda WWF: http://wwf.panda.org/how_you_can_help/

idailsk
2/7/14, 11:37 AM
#10

#9

Men, om vi blir upplysta och lär oss, vad tror du då resultatet blir? 😉Jo att vi ser vår älskade planet som not heligt, något vi tar hand om, värnar om, som ett litet nyfött barn. Med all den kärleken vi har så vårdar vi och tar hand om vår planet, djuren, naturen, haven, himlen… listan kan göras oändligt lång.

Jag tror på människan och hennes positiva förmåga att lära sig ❤️

WWF är kanon, dem stödjer jag var månad. Likaså Östersjön och annat ❤️

Kram Mila Kär

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[rara]
2/8/14, 11:53 AM
#24

#10

Visst är det en fin tanke att om alla skulle bli upplysta, ja då skulle allt vara så mycket bättre. Saken är bara den att i verkligheten är nästan ingen det (eller kanske bättre sagt medvetna om sin sanna upplysta natur?) Många vill inte ens gå en andlig väg, utan vill hellre strida och kriga och uppfylla sin egoistiska begär och bara göra det så bra som möjligt för sig själva, vilket man t.o.m har sin fria vilja till att göra.

Tror inte ens att djuren och naturen behöver oss människor och vår kärlek för att få må bra utan bara för att inte göra ännu mer skada. För djuren själva och för vår natur är vi människor säkert inget mer än vad virus är för människor, något som får en att må dåligt och som man skulle må bättre av att vara utan.

/Redigerad, diskussionen om copyright flyttad, och inlägget med bilden (första inlägget) kompletteras med källa, som du efterfrågar…

Denna kommentar har tagits bort.
[Alder]
2/8/14, 2:25 PM
#26

#24 Rara du är inte ensam om att värna om jorden och dess miljö. samspelet mellan alla varelser på jorden,(och då räknar jag in människan). Vi är alla en viktig kugge i hela naturens komplexa system.

Jag själv har provat på att ha flertal av olika djur som finns i ett jordbruk och har kommit djuren väldig nära och vice versa.mötet med djuren har inneburit för mig en större djupare förståelse och skulle inte vilja vara utan dom. så där håller jag inte med dig rara.

Om den andliga vägen som du skriver,så har varje människa sin väg att vandra och det sker inte samtidigt med andra människor.
När den andliga mognaden sker i oss så börjar man bli medveten om sin egen inre kropp. och då är det lättare att se det egoistiska planet om vad som hänt och sker.

[rara]
2/8/14, 3:54 PM
#27

#26

Vad är det som du menar att du inte håller med mig om? (Hänger inte med i vad du menar där). Skulle nämligen heller inte vilja vara utan djur, men tänker att vi människor för djuren inte är viktiga alls. Att de klarar sig bra utan oss människor. Det är bara att se på vilket rikt djurliv Tjenorbyl fått sedan människan lämnade området efter katastrofen där. Men visst håller jag med dig om att vi alla, såväl människor som djur och insekter allt är en viktig kugge i hela naturens komplexa system. Det finns nog ingen art som är viktigare än annan, inte ens människan. Men ingen annan art har skadat planeten så mycket som människan heller.

En allmänn kommentar. Observera, att när jag talar om människor, menar jag inte nu mig eller dig som läser här eller någon annan speciell person, utan jag talar om människan som en art och jag säger inte att alla människor är lika "dumma" och kärlekslösa heller men som en art kan jag inte låta bli att undra om inte gud misslyckades med oss totalt.

Annons:
[Alder]
2/8/14, 6:15 PM
#28

#27

 Missförstod dig i texten rara, förstår nu hur du menar.
Ja djuren skulle säkert klara sig utan människan hur bra som helst.

Yon
2/8/14, 6:47 PM
#29

Finns en scen i "The Matrix" där Smith beskriver mänskligheten som ett virus.. i den scenen där de har fångat Morpheus… Vi intar ett område, förökar oss, exploaterar tills det inte finns fler resurser, och sedan flyttar vidare…

MrsGoldfire
2/8/14, 10:12 PM
#30

Ja, vi jobbar ju på att bebo andra planeter, vårt fotavtryck på Jorden är ju snart alldelles för stort. Virus räknas egentligen inte som en livsform då den saknar egen ämnesomsättning, så vi får kanske se oss själva som en parasit😉.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Denna kommentar har tagits bort.
[rara]
2/9/14, 12:44 PM
#32

#28

Tänkte väl det, att det bara handlade om ett litet missförstånd :)

#29

Ja precis som i Matrix….

#30

Jasså nej, det stämmer ju. Då liknar människan mer en parasit än ett virus. I alla fall är jag rädd att jorden snart är så förstörd att vi inte har någonstans att ta vägen. Det är ju inte så att man bara kan byta planet hur som helst och inne i en bunker på månen vill jag heller inte bo.

Eliiza
5/5/15, 7:24 PM
#33

Hej! Även om vissa människor via sin fria vilja väljer att bete sig som elaka virus så är de inte det. Den mänskliga varelsen är ett steg på Universumets tänkta väg till utveckling mot allt högre nivåer. Med vänlig hälsning, Eliiza

Upp till toppen
Annons: