Annons:
Läst 1840 ggr
Yon
12/11/13, 8:41 PM

Vad kan en upplyst inte/göra

I en annan diskussion kom det upp en intressant fråga (av Gaiatri), och jag tar mig friheten att starta ett inlägg om det…

"Här kommer vi nu in på vad vi anser att en högt andligt utvecklad bör göra. Är en person som är upplyst alltid i kontakt med källan? Det anser jag. Men jag förstår att alla inte har den uppfattningen."

Kan personer som är upplysta (vad det nu innebär) exempelvis bli arga, m.m. och skälla ut folk, kränka dem (alltså ex. säga uppenbart kränkande saker), m.m?

Ofta framhålls, i olika andlliga läror, att den upplysta personen är helt fri från ilska, begär m.m.. (att hen helt har utrotat själva roten till alla sådana tendenser).

Men… om man anser att upplysta personer faktiskt kan agera med ilska, vad är det då som hindrar dem att agera med exempelvis sexuella begär, m.m.? Det är inte ovanligt att olika gurus utnytjar sina lärjungar sexuellt, ekonomiskt m.m…

Annons:
retep
12/11/13, 10:59 PM
#1

Yon! Tänker att vi först måste skilja på " olika gurus" och Gurus som verkligen är upplysta. Skulle säga att det är mer troligt att man som upplyst kan visa irritation, inte ilska. Att man kan känna lust till sex, men inte behov. Att vara Guru betyder inte att man alltid är upplyst. Det finns traditionellt många gurus i Indien som mer har rollen av att vara en mentor. Inom New Age är det idag också människor som tar på sig den rollen utan att egentligen vara seriösa eller har så mycket att erbjuda.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
12/12/13, 11:42 AM
#2

Vad är det högsta möjliga upplysta tillståndet som en människa kan nå, och hur ter sig irritation, ilska, begär hos en sådan person.. Där går nog meningarna isär.. Men det är en intressant fråga just därför..

retep
12/12/13, 12:00 PM
#3

Tänker att alla sådana personliga sidor avtar efterhand som man utvecklar högre medvetandetillstånd. Och att man som fullt upplyst inte längre förhåller sig till en personlighet och det personliga, så som vi gör nu.

"The ancient Vedic sages described seven states of consciousness. These seven states are milestones of human experience along the path of evolution of consciousness. They are characterized by specific stabilized states of experience, including deepening inner happiness and connectivity. The development of these states unfold sequentially as one's experience of transcendence - samadhi - continues over time. Repeated experience of this state cultures the human nervous system to maintain this state at all times. The seven states develop naturally through regular practice of the TM technique, an effective effortless method of experiencing transcendence. Research indicates the regular practice develops both intelligence and creativity, learning ability, broader comprehension and focus, along with connectivity to all aspects of life - especially others. Learn more:http://link.mum.edu/sqmm"

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: