Annons:
Läst 1618 ggr
retep
2013-12-06 11:09

Deepak chopra - quotes

Annons:
Yon
2013-12-08 18:41
#1

Ett annat citat från Deepak Chopra: "Shut Up"

http://www.mediabistro.com/alltwitter/deepak-chopra-shut-up_b13408

Jag vet inte mycket om han, men jag tror inte han är så klok… egentligen :p

retep
2013-12-09 18:54
#2

Nej, det är ju i regel inte så klokt att uttala sig så!

Inte heller är det klokt att hänga upp sig på det och kanske missa det värdefulla budskapet i det han förmedlar.

Som person har Chopra, liksom alla andra sina brister!

Som förmedlare av kunskap och andliga insikter är han i stor utsträckning ledd av kosmiska krafter.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
2013-12-09 21:35
#3

” Som förmedlare av kunskap och andliga insikter är han i stor utsträckning ledd av kosmiska krafter.”

Ja. Han är antagligen ledd av en stor kraft – egot.

” Inte heller är det klokt att hänga upp sig på det och kanske missa det värdefulla budskapet i det han förmedlar.”

Jag är också en människa med fel och brister, men jag förväntar mig mer av folk som ska ge andliga tips… Jag skulle exempelvis inte viljar lära mig brottning av en amatör (fast Deepak kanske inte försöker vara någon förebild, även om det verkligen låter så).

Nu ska vi titta på ”det värdefulla budskapet i det han förmedlar.” och ställa det mot hans beteende… Här är lite satir (mycket oklokt), som ändå pekar på det viktiga faktum att han inte lever vad han lär (istället: han lär antagligen ut vad man kan tjäna pengar på).

“Be happy for no reason, like a child. If you are happy for a reason, you’re in trouble, because that reason can be taken from you.”

Antagligen misslyckas han med det. Han verkar snarare vara glad för att han är kunskapsmässigt stolt, och någon annan råkade ta ifrån honom det, så han blev ”inte så glad”, och sa ”Shut Up”.

“Be kind to yourself and others. Come from love every moment you can.”

En bra idé som han kanske har svårt att följa. Han “Talk the talk”, men han kan inte “walk the talk”.

“It helps if you remember that everyone is doing their best from their level of consciousness”

Hans “level of consciousness” kanske inte brukar vara så hög.

“I am here to serve. I am here to inspire. I am here to love. I am here to live my truth.”

“Shut Up” är (inte) inspirerande.

” Every time you are tempted to react in the same old way, ask if you want to be a prisoner of the past or a pioneer of the future.”

Är hans “Shut Up” kanske hans “react in the same old way”? eller är det frukten av att han är en “pioneer of the future.” Han kanske var en trevligare person innan han blev sådär ”klok”

” The less you open your heart to others, the more your heart suffers.”

I följdkommentaren sa han “felt soooo good” (och syftade på ”Shut Up”). Han verkar må rätt bra av att inte ”open [the] heart”

” If you have your full attention in the moment, you will see only love”

Han kanske inte är så bra på att ha “full attention in the moment”, eller så såg han "only love" när han sa "Shut Up".

” It is much more beneficial to your health if you feel your way through life than think your way through life. “

Att säga “Shut Up”, till den här kvinnan, det “felt soooo good”, enligt Deepak. Han måste verkligen “feel [his] way through life than think [his] way through life.“ - han kanske inte kan kontrollera sina kännslor.

;)

(såg först senare att han verkar ha samröre med TM, men det är inte därför jag kritiserar honnom.. det är inte så att jag försöker kritisera allt du skriver, bara för att… det är så att jag lyfter fram det här för jag tycker det är uppenbart felaktigt… och det är min åsikt)

retep
2013-12-09 22:02
#4

Så synd Yon att du inte uppfattar skillnaden och kan särskilja mellan budskapet och budbäraren!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
2013-12-10 19:07
#5

Jag fokuserar mer gärna på deepak chopra i diskussionen.. Jag tror han lever ett annat liv än vad man kan tro när man läser hans citat. Han kanske är en god person överlag, men det är inget ovanligt att det finns goda och framstående personer.. Finns säkert flera goda personer bara på denna sajt.. När vi söker högre andliga utveckling, då är standarden mycket högre, och deepak når inte upp dit, med stor sannolikhet..

retep
2013-12-10 19:40
#6

Med stor sannolikhet gör han det! Citaten och budskapen däri är just ett uttryck för högre andlig utveckling! Shut up kommentaren är ett uttryck av personligheten. Som även hos högt utvecklade och upplysta kan bli till sådant som "SHUT UP!"

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Yon
2013-12-10 20:35
#7

Struntprat…

Jag citerar Forrest Gump: "stupid is what stupid does". Sanningen är säkerligen enklare än man kan tro: han agerar som han gör för att han är en vanlig Svensson, eller John Doe.

Visst kan man inspireras av citaten, men om han själv inte kan följa dem, så kan man ju undra om han egentligen har någon egen visdom bakom citaten.

Citaten är plattityder och inte i sig själva ett tecken på någon högre andllig utveckling. Samma saker sägs av i stort sett alla new-age-gurus, men med viss variation. Liknande citat återkommer om och om igen i new age kretsar.

Vi kan t.o.m slumpmässigt generera sådan här "visdom". Jag plockade ut orden ur alla hans citat ovanför, sedan slumpade jag fram ord, och satte ihop dem. Här är resultatet:

”every moment you have a reason to remember everyone in your heart”

“kind doing will open up love, leading to a higher level of consciousness”

“open your full attention to the moment, and only love will be in everything you do”

“leting go of the trouble of thinking, will benefit your health, and will open up your love for everyone, and you will be inspiration for the future”

Det där var alltså slumpmässigt genererade meningar baserat på Deepaks ord, ändå låter de väldigt kloka… Det där kunde lika gärna komma från någon annan new age guru, eller från Deepak själv. En aparat kan alltså generera meningar som är "uttryck för högre andlig utveckling!" (för att låna din formulering)

Deepaks citat är tagna ur sitt sammanhang (tagna ur hans böcker), men tittar man på sammanhanget så förefaller hans texter vara vanlig new-age och populär-psykologi. Det är inte heller uttryck för djup andlig utveckling. Hans texter är antagligen en marknadskraftig variant av tidigare new-age-tankar, blandat med ovetenskapliga hänvisningar till vetenskap.

retep
2013-12-10 21:52
#8

Tänker att det är okey att du bildar dig egna uppfattningar kring allt det här. Tänker att "struntprat" är en kommentar i stil med "shut up"!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
2013-12-10 22:11
#9

Nej det är inte en kommentar i still med "shut up".

struntprat - nonsens http://sv.wiktionary.org/wiki/struntprat

Jag anser att det du skrev är nonsens. Nonsense på engelska: "A message that seems to convey no meaning". Det var vad jag tyckte om ditt meddelande.. Jag har inte skrivit att du ska hålla tyst vilket "shut up" betyder.

Det är nonsens att Deepak ger uttryck för högre andlig utveckling.

Som vanligt undviker du att kommentera kärnan i inlägget.. visst.. du behöver inte svara.. det är inte alltid man har något att skriva som svar…

Gaiatri
2013-12-11 06:39
#10

Jag tänker att visst kan man falla ned i personligheten även om man är andligt utvecklad. Man kan pendla mellan att vara i sitt högre Jag och i sitt lägre Jag. Ibland är man inspirerad av själen och ibland når man inte upp till den nivån. Däremot så kommer man efter ett tag inse att det man sagt eller gjort inte var i linje med själens intention och då brukar man ångra sig och få dåligt samvete. Ju närmare källan man står desto snabbare inser man misstaget. I det här fallet så skrev Deepak ett svar efter några timmar där han tydligt var nöjd med sin kommentar. Alltså hade han inte insett att han inte svarat från sitt högre Jag utan låtit personlighten styra. Här kommer vi nu in på vad vi anser att en högt andligt utvecklad bör göra. Är en person som är upplyst alltid i kontakt med källan? Det anser jag. Men jag förstår att alla inte har den uppfattningen.

Sajtvärd på Andlig utveckling

retep
2013-12-11 10:14
#11

Inser att det kan bli en lång diskussion om vi skall reda ut det här! Eftersom jag känt till Deepak Chopra, hans böcker och arbete under lång tid, har jag säkert en annan uppfattning om honom. Enligt min uppfattning är "shut upp" något man säger när någon gått för långt och i en diskussion inte är villig att lyssna, är otrevlig m.m. Nu känner jag inte till hela historien och bakgrunden till varför Chopra säger "shut up". Tänker att det inte är så allvarligt som det låter, inte något som egentligen underminerar Chopra eller gör honom mindre trovärdig. #9 "Som vanligt undviker du att kommentera kärnan i inlägget.." Vad är det du menar att jag undviker?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
2013-12-11 20:28
#12

Ok.. nä Deepak är inget för mig, men jag lämnar det här.. alla behöver inte hålla med, men det kan vara intressant att se varför folk väljer eller inte väljer honom. Man vet nu mer om varför jag inte väljer honnom. 

"Vad är det du menar att jag undviker?"

Jag tyckte inte du svarade i sak på inlägg #7 med ditt inlägg #8 … sedan svarade du dock mer i sak i inlägg #11

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Yon
2013-12-11 22:23
#15

Jag har raderat några off-topic inlägg.. (så även endel av mina egna inlägg eftersom de också var off-topic)

retep
2013-12-11 23:23
#16

Off-topic! Hur då?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
2013-12-12 07:31
#17

Det är inte intressant för andra personer eller för diskussionen om Deepak, att läsa om ständiga missförstånd och förtydliganden mellan oss två.. Inläggen relaterade inte till saken som diskuteras…

retep
2013-12-12 12:41
#18

#10

Menar också att man som upplyst alltid är i kontakt med källan!

Det betyder inte att man i sitt vardagsliv, genom sin personlighet är helt befriad från att göra saker som kan (tyckas) vara förhastade och fel.

Några exempel på det…

När Guru Dev http://gurudev.com/ som ung begav sig ut för att finna sin Guru. Kom han vid ett tillfälle till en ashram där han snillrikt testade ashramens Guru, genom att ställa opassande frågor. Gurun blev då besvärad av den unge Guru Devs frågor och svarade honom irriterat.

Guru Dev lämnade då ashramen och gick vidare för att finna en Guru utan dessa personliga egenskaper.

http://www.amazon.com/Strange-Facts-Brahmanand-Saraswati-Maharaj/dp/B000HWX5SU

Som nyligen upplyst kallade Lahiri Mahasaya vid ett tillfälle till sig sin Guru, Mahavatar Babaji.

För att imponera på sina vänner tillkallade han Babij, som manifisterade sig och för en stund anslöt sig till Lahiri och hans vänner.

Lahiri blev tillrättavisad av sin Guru och fick veta att han i fortsättningen endast skulle komma när Lahiri verkligen behövde honom.

http://www.pricerunner.se/pl/802-219640312/Boecker/En-yogis-sjaelvbiografi-priser  

Deepak Chopra som vi pratat om i den här tråden har liknade erfarenhet att berätta

http://www.huffingtonpost.com/deepak-chopra/the-maharishi-years-the-u_b_86412.html

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
2013-12-12 18:38
#19

Tack för länkarna, särskilt den sista!

Upp till toppen
Annons: