Annons:
Läst 2132 ggr
[Granges]
8/7/13, 8:13 PM

Kritisk tänkande kring information och källor här

Hej på er. Tack för en bra sajt med engagerande och nyfikna medlemmar! Dock, det finns många artiklar, inlägg och förklaringar inom ämnet andlig utveckling och det är viktigt att ha ett kritisk förhållningssätt och inte bara köpa texterna rakt av. Jag märker att det ofta refereras till den här Bailey mfl. . Är det en bra källa till kunskap? Det är också enkelt att få tag i information om andlig utveckling men vad är kvacksalveri och vad är the real deal? Vore otroligt synd om hela forumet lägger tid på vad "falska profeter" skrivit. Jag säger inte att bailey är det ena eller andra men det finns många som vill ge sken av att kunna ett ämne. Vart är empirin? Många fina ord och subjektiva tankar. Hur ska vi kunna skilja agnarna från vetet? Någon som har lite tankar och idéer? :)

Annons:
Yon
8/7/13, 9:50 PM
#1

Gör så! Tro blint på något – vad som helst – i några veckor. Börja tänk kritiskt sedan när du har tröttnat på att tro.

Ibland måste man våga tillåta sig att tro helt blint, och att t.o.m. låta sig vara naiv. På det sättet har jag upptäckt nya saker som varit utanför ramen för mia tidigare erfarenheter.

Man måste inte vara kritisk hela tiden, och man måste inte tro hela tiden – växla.

Ser jag tillbaka på mitt liv skulle jag aldrig kunna gissa att jag skulle tänka och erfara som jag gör idag. Jag har också varit inne på många sidospår som jag idag betraktar som mer eller mindre nonsens.

Sedan kan jag ha en personlig tro samtidigt som jag har en kritisk medvetenhet. Jag är medveten om att ett fenomen kan förklaras på olika sätt, samt att jag faktiskt inte vet vilket av sätten som är det enda rätta – om det nu finns något som är det ända rätta. Jag reserverar mig för att min tro kan vara helt fel eller ofullständig. Jag tror på något ända tills jag finner något bättre, och ofta finner jag något bättre förr eller senare :)

Vi ska också vara ödmjuka inför att de flesta av oss inte alls klarar av konsten att reflektera kritiskt. Kritik är väl en syssla som akademiker främst sysslar med, och de är utbildade och tränade i det. Kritiskt tänkande kräver en stor ödmjukhet och uppriktighet av den som ska genomföra kritik, för det gäller att vara medveten och ärlig kring sina egna brister i det man framför. Det krävs också ett stort hänsynstagande, för man måste noggrant sätta sig in i och förstå den andres idéer (samt vara medveten när man inte förstår något, snarare än att anta massa saker.) Den som tror att den egna kritiken är felfri, den personen har antagligen fel i det.

Jag tycker i alla fall att vi ska tillåta varandra att tro vad vi vill, och t.o.m. uppmuntra det, och inte försöka ändra någons åsikt (vilket ofta är en av anledningarna till att folk engagerar sig i att kritisera andra). Var och en ansvarar i slutänden för sin egen kunskapshållning. 

Kritik är alltid roligt, men vi ska vara medveten om vår egen oförmögenhet att framföra riktig genomtänkt kritik. :) Riktig kritik syftar väl till att utveckla det nuvarande kunskapsläget, snarare än att "ha rätt."

Yon
8/7/13, 10:14 PM
#2

Tillägg: När det börjar handla om pengar, och särskilt stora summor pengar, då är det på sin höjd att man tänker kritiskt :) Det finns många som felaktigt bara vill tjäna pengar inom andlighet.

Gaiatri
8/9/13, 7:41 AM
#3

Detta är en sajt med medlemmar som har olika bakgrund och ingångar till andlighet och andlig utveckling. Så som det faktiskt ser ut i den andliga världen. Vi har olika erfarenheter vad gäller både egna upplevelser och erfarenhet i olika grupper och sammanhang i den andliga sfären. 

Med erfarenhet lär man sig urskiljning. I början kanske det är svårt att se vad som är bra för en själv och dessutom så kanske man blandar ihop vissa materialistiska tendenser inom en och tror att det är en bra utvecklingsväg för den andliga utvecklingen. 

När olika tankegångar eller teorier presenteras som förklaringar på något inom andlig utveckling så utgår jag från det som presenteras som en möjlig hypotes. Ibland så är det precis rätt på. När en förklaring stämmer överens med mina egna erfarenheter så kan det ibland ge en kompletterande bild. Ibland förstår jag inte alls vad som menas och då bekymrar jag mig inte mer med det. I andra fall så inser jag att mina erfarenheter och de förklaringsmodeller eller idéer som någon presenterar inte alls stämmer överens och då ser jag inte längre idén som en möjlig hypotes.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Upp till toppen
Annons: