Annons:
Läst 4701 ggr
[Kattuggla]
2013-07-25 13:45

Vad är själen och ego?

Hej!

Jag försöker lära mig vad som är själen och vad som är ego och vet inte alltid vad som är vad. Har kanske inte läst på så mycket om det heller. Hur lyssnar jag på min själ? Kan jag lyssna på min själ och ta viktiga beslut utan att såra andra människor? Eller är det egot som jag lyssnar på då?

Annons:
retep
2013-07-25 17:58
#1

Själen och ego eller Egot är olika! Att lyssna på Själen är att intuitivt uppfatta själens vilja och kommunicerande. Om du lyssnar med din intuition och finaste perception, då kommer du spontant och naturligt att kunna ta emot Själens information och fatta riktiga beslut. Om de beslut du tar, som inte har för avsikt att såra andra människor. Då blir det mer något som de personerna skall förhålla sig till och hantera. Egot är vår persons identitet och även om egot ligger nära Själen så kan egot också vara egoistiskt och vilseleda dig till att säga och göra saker som sårar, även om det egentligen inte var din mening. Att vända sig inåt, bli lugn och harmonisk, lyssna till sitt hjärta innan man säger och gör något. Det är många gånger ett bra sätt att lyssna både till Själen och till sitt Ego.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kattuggla]
2013-07-25 19:37
#2

Tack för svar! Ett exempel på dilemma kan vara att man lovat något men inte kan hålla det för att man själv mår dåligt. Om man ställer upp mår man dåligt. Om man bryter löftet får man dåligt samvete… Vet inte vad själen vill i detta dilemma. Har försökt lyssnat inåt…

retep
2013-07-25 20:24
#3

När man lyssnar till själen och vill få svar, då behöver man först och i alla fall för en stund släppa alla rädslor och tankar på skuld. Tänker att om personen du lovat något är en förstående och öppenhjärtlig person. Då skall du bara vara ärlig och berätta hur du mår och att du just nu inte kan hålla eller uppfylla vad du lovat. Om personen inte är någon som är nära och inte öppen och förstående, då skall du inte heller behöva känna någon skuld.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kattuggla]
2013-07-25 20:55
#4

Tack, en sten föll från mitt hjärta. Ska "bara" försöka berätta hur jag mår till de berörda på ett bra sätt… Får försöka meditera lite när det passar och kanske hitta kraften där. Du förklarar mycket bra. :)

[Sol69]
2013-07-26 19:01
#5

Tyckte det var en väldigt bra förklaring 👍

retep
2013-07-26 19:08
#6

Tack, tack! 🍀🌺🍀

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Ghosthunter
2013-08-01 20:30
#7

Detta tyckte jag var bra skrivet:

Egot är vår persons identitet och även om egot ligger nära Själen så kan egot också vara egoistiskt och vilseleda dig till att säga och göra saker som sårar, även om det egentligen inte var din mening.

Så sant, så sant.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Sol69]
2013-08-01 20:31
#8

Det var bra Gh.. 👍

Ghosthunter
2013-08-01 20:34
#9

👍😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

retep
2015-01-27 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

The Ego is not the enemy.. if it is connected to the Self. .Transcend and ego becomes a very good servant.. ahamkara.. Enjoy life and be happy.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: