Annons:
Läst 2518 ggr
[kastrullfreak]
12/30/12, 9:38 PM

Forskning om religiösa människor

Läste för ganska länge sen en artikel som handlade om religion, kortfattat så hade forskare i Usa kommit fram till att personer som trot på gud har lägrer IQ, vad tror ni?

kan detta stämma?

Och om det stämmer vad kan detta bero på?

Ter sig människorm med lägre IQ lättare till religion?

Är IQ ens viktigt?

Och på tala om detta, kan det vara anledningen till att sekter skapas, att religösa människor är de lättaste att manipulera och utnytja?

Annons:
retep
12/31/12, 5:27 PM
#1

Då har antagligen alla som blir manipulerade av reklam också låg IQ + alla som blir påverkade och manipulerade av vad andra tycker, av vad som är fel och vad som är rätt…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

LinaLj
1/4/13, 5:21 PM
#2

Det stämmer inte in på mig Flört . Frågan är väl hur forskningen har bedrivits, vad de har haft för urvalsprocess för testgruppen och så vidare. Just sådan här forskning är ganska lätt att manipulera på olika sätt så man bör granska den noga innan man drar slutsattser.

[SnowMaiden]
1/4/13, 8:21 PM
#3

Mår många försökspersoner har forkarna använt eller vad har de använt sig av för att få fram sitt beslut?

Hur många troende finns det?

Har forskarna kikat på om Iq höjs när man slutar tro?

Varför har de inte kikat på Eq också?

Gaaaaah, för många frågor ………..

För stort ämne tycker jag finns för mycket att tänka igenom. Men om jag funderar lite lättvindligt så tycker jag nog många extremister som torterar folk för de har demoner i sig eller stenar sina fruar till döds för att dessa kvinnor gjort fel väldigt lågt EQ. Eller inget alls.

Men så börjar jag fundera på dessa bokstavsfolk som har lägre EQ. Många av dem har högre IQ. Tänker på aspergers syndrom. De har ibland svårt för att förstå känslor. Men en del har otroligt högt IQ.

Så svaret är nej. JAG TROR inte att troende på en gud generellt har lägre IQ.

Gaiatri
1/5/13, 9:30 AM
#4

Studier leder till högre IQ. Det går att träna sig till högre IQ och en person som studerat på Universitet har generellt högre IQ än en person som inte studerat på Universitet. Det beror på att vid studier eller koncentrerad fokusering på vissa ämnen så ökar de förmågor som mäts i IQ tester.

I USA finns det religiösa grupper där barnen inte går i skolan. De kan tex få hemundervisning och då kan det bli lite si och så med generella kunskaper och istället fokuserade kunskaper i någon speciell bibeltolkning.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Elliid
1/6/13, 6:27 PM
#5

"Vetenskap" är tyvär blivit ett tomt ord i den moderna tiden,har man själv haft möjligheten av att vara involverad i en s.k."vetenskaplig forskning" någon gang och uppleva som den bedrivs idag,ser man att det inte finns mycket kvar alls av den ursprungliga verkliga"vetenskapen",efter min erfarenhet verkar som om det bara finns ett tomt hölje igen,som missbrukes på vägene av alla våre alltfor-människoliga svagheter(som fordomsfullhet,maktbegär,självcentreradhet,lättja och så många fler)-,samme har jo skedd med begreppene och institutionene som "religion"och "politik" ,men de är jo utanfor denne trådens tema.

Vetenskapen är i många hensyn fruktansvärt ovetenskaplig idag.

"Forskere i USA har kommit fram till" skriver du .Ok om man ska forsöka bedömma sanningsinnehåll,så måste man nok undersöka och efterfråga (som redan sagds av andra i denne tråd)1.hur har man kommit fram till det,vem står bak undersökningen,hur många människor deltog och blev testad och -inte minst-hur öppen var forskarna (och är) för att  båda sidorna av möjligheterna kan vara sanne?2.Har det gjorts s.k."vetenskapliga undersökninger" i samme ämne tidigare som man kan sammenligne det viste resultat med?

Att kalla något  for"Vetenskap" eller "forskare" är väldig ofte en mantel som man bruker klä sig i -som en titel -for att få fram det man vil med håp om att det ska verka mera trovärdig da.och det verka funka faktisk,praktisk sätt.Hur många vågar att efterfråga resultat som f-eks.publiceras i  Science som allmänna vetensk .resultat?

"Vetenskapen" är stortsätt inte heller  enig om nästan någon ting.Hittar man en forskning som bevisar detta,så helt säkert oxå en som beviser det motsatte.Derfor krankler man jo overallt .f.ex.ang.transmutation av elementer,eller i miljö-och klimatproblem frågor ,f.ex.om drivhuseffekten är människoskapt eller solfläckers resultat ,i det oändliga,båda sidor har sine "vetenskapliga forskningsresultat" som dom brukar mot varandre.Och ingen kommer någonstans..

"IQ"-Intelligens kvotient-bedömmar hur många av vissa frågor en människa kan svara korrekt på under en fastlagd tid,inget annat.Man kan ev.fundera på hur stor andel av människas totale väsen och potential erfattas gjennom det.(som andra redan sagd här oxå-hög IQ kan betyde ofte f.ex. låg EQ )

Jag ville gärna starta en IQ-undersökning av två grupper av personer nu:

Första gruppe -personer som tror på det nämnde "forskningsresultat" (att troende har lägre IQ).

Andra gruppe-de som ifrågesetter det .

Min misstanke är att kanske en av dom har högra IQ änn den andra,men det får resultatet visa till slut.

Vil ni vara med?

Mvh,

Elliid.

Upp till toppen
Annons: