Annons:
Läst 3387 ggr
[Mariann]
3/13/08, 2:17 PM

ESOTERISK

Esoterisk
Esoterisk betyder "inre" eller "dold". Den Esoteriska läran (?) hänvisar till den insikt i de inre världarna, som är förbehålld de invigda. En stor del av denna insikt har gjorts tillgänglig för offentligheten gennom speciellt Alice Baileys författarskap.
Den esoteriska läran (?) betraktar de inre världarna och planen, som den egentliga verkligheten, för orsaken till att den fysiska världen ser ut som den gör orsakas ett inre förhållande. Allt vad vi uplever med de fysiska sinnena har uppstått på bakgrund av de arketypiska ideerna i det gudomliga sinnet, som människan bl.a. har kontaktat genom inspiration. Som utifrån där har menneskan skapat alla de mångfaldiga ting i världen. Människans kropp är likaledes skapat av den inre själen, som bor i var enda människa i förbindelse med inkarnationsprocessen. Jordklotet har skaptas av den stora tänkaren - Gud.

Den insikt som avslöjas under människans fem stora invigningar, är esoterisk, men den blir exoterisk (?) i samma ögonblick den offentliggörs. Mycket av den kunskap, som den esoteriska läran (?) nu offentliggör, har tidigare hört till den esoteriska eller hemliga läran. Nu har det blivit tillåtet att offentliggöra delar av den, och därför är den reellt inte längre esoterisk.

Hämtat från Kentaurnet

Annons:
Lionadh
8/19/08, 2:36 PM
#1

Det kan vara kul att kika lite på vad esoteriskt är och vad det betyder…

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Lionadh
8/19/08, 2:38 PM
#2

"Esoterism (från grekiskans iso, inuti och ter som har med motsättning att göra) är ett svårdefinierat begrepp som vanligen syftar på hemliga läror och fördolda kunskaper knutna till hemliga sällskap. Dessa sällskap kan ha hemliga invigningar, inte sällan i flera steg. Många, men långt ifrån alla, av dessa hemliga läror har alltid bottnat i religionen.

I religiös bemärkelse har esoteriska läror (se mystik) förekommit i de grekiska mysteriereligionerna och har i princip alltid existerat inom religionerna (se sufism, kabbala, gnosticism, Förborgade Ord, zen) när den allmänna formen av religionerna inte fullt ut kunnat förklara verkligheten och olika skeenden eller räckt till i sökandet efter Det Absoluta.

I vid bemärkelse används begreppet esoterism för allt från frimureri, teosofi ockultism och alkemi till parapsykologi, efemerider, rollspel, yoga och tarot, och är dessutom ett bärande tema i fantasylitteraturen.[1]""

Hämtat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Esoterik

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Eremitha
8/19/08, 3:38 PM
#3

Utmärkta inlägg med bra information! Tack för det Glad

Vill gärna lägga till hylozoik, som härstammar från Pythagoras' mysterieskola.

Fair Winds and Following Seas!

[Mariann]
8/20/08, 12:10 PM
#4

Tänker att detta är ju den eviga visdomen, den urgamla visdomen… som undervisades i gamla Mysterietempel i Egypten och Pyhagoras var ju där innan han startade sin skola i Italien.

Det som är skillnaden var ju att då var det hemligt och nu vid denna tiden  så är det meningen att det ska bli allmängods,  för alla läsa och studer och söka förstå mer av livets och universums mysterier.

Flör mig är det så att jag använder denna visdom till att försöka förstå mig själv och andra…

Tex. Hjärtchakrats utveckling som ju är det samma som invigningarna, denna förståelse gör att jag kan se mig själv och mina processer i ett nytt och annat ljus + att jag framförallt förstår andra och inte behöver "gå i taket" för allt vad man möter… så genom denna förståelse har det givits mig ett mkt mkt större tålamod med mig själv och andra!

Det var bara en sak denna visdom givit mig…

Vad upplever ni andra ni kan använda den eviga visdomen till?

Lionadh
8/20/08, 1:18 PM
#5

Just förståelsen av mig själv och mina processer, samt givetvis att ha en större öppenhet för vad andra går igenom på sin andliga väg.

Såg igår på Oprah show om boken "Eat pray love" som handlar om en kvinnas uppvaknande till en enhetsupplevelse. Att relatera till det eviga gör ju att man blir nyfiken och vill lära sig om livet/universum/Gud?

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
8/21/08, 9:34 AM
#6

Måste väl finnas någon mer som har en åsikt om vad man kan ha denna förståelse till, eller inte ha den till för den delen?

Kom igen nu folks… OskyldigCool

Om ni inte läst hela böcker så kanske artikalarna på sajten är lästa och vad har de gett er eller skulle kunna ge er?

Annons:
Upp till toppen
Annons: