Annons:
Läst 1806 ggr
[Mariann]
2008-06-13 23:13

Köttätare/vegetarian

Hur äter vi medlemmar här på AU?

Annons:
[Mariann]
2008-06-13 23:20
#1

jag äter ju fisk, så vegetarian är jag ju inte på riktigt….

Farwuq
2008-06-14 12:45
#2

Det har gått i perioder under min levnad. Just nu äter jag allt, innan var jag mer renlärig och åt bara grönt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

gyllenehjartljuset
2008-06-14 13:32
#3

Jag äter också fisk nån gång i månaden, ägg äter jag me.

Men jag äter även en hel del godis tyvärr och det finns ju en massa skräp där i , men när godissuget tränger på blundar jag för det.

Hoppfull
2008-06-14 15:08
#4

Jag har just nu en period där jag ska ta bort både mjölkprodukter och vetemjöl… det gör att jag återfaller lite i att äta en del kött. Känns som om det inte blir så mycket kvar om man ska vara veg och samtidigt avstå från alla mjölkprod. OCH allt som innehåller vetemjöl.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
2008-06-14 16:42
#5

Det är  en himla procedur bara att äta eller rättare sagt äta rätt.. o införskaffa den rätta maten.. tar sån tid att läsa bakpå allt….

camillal777
2008-06-14 17:07
#6

Hoppfull, det där med att avstå mjöl och mjölk tror jag mycket på! Äter båda nu men så lite som möjligt.

Jaa Mariann, det är inte lätt att äta rätt…man får göra sitt eget bästa bara.

Jag har det lite lättare, är född vegetarian så det är bara att fortsätta läsa det jag inte minns.Vet liksom inget annat..

Annons:
Hoppfull
2008-06-14 19:40
#7

Jaa, det finns ju en del väldigt duktiga alternativterapeuter (ex Ulf Kilman som "botat" Lasse Frölander och även hjälper Terese Alshammar) som genom stor skicklighet i kinesologi testat fram att vetemjöl är bland det värsta vi kan äta! Det klibbar igen tarmarna och bildar massor av slagg som ligger och ibland möglar i tarmarna. Han anser även att mjölkprodukter är av ondo och att vi skulle hålla oss  betydligt friskare om vi avstod från dessa två.

Jag har ju alltid vetat att jag inte mår så bra av vetemjöl, och har därför ätiot väldigt små mängder. Likaså med mjölkprodukter. Nu tänkte jag att jag skulle testa och låta kroppen bli helt ren från dem under en tid och se om jag märker någon skillnad.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Blissis
2008-06-14 20:00
#8

Vill man undvika mjölk så finns det ju så många bra ersättningsprodukter idag. Själv dricker jag en latte om dagen och det är väl mitt intag av just mjölk. Ibland så använder jag creme fraiche, grekisk yoghurt eller matlagningsgrädde i maten eller gör kalla såser med örter. A-fil slinker ner ibland eller fil. Man kan använda kokosmjölk och woksåser baserade på tomatprodukter i mycket mat. Ost kan jag inte vara utan. Feta är också mums!!

Jag äter utifrån GI-tänkande många gånger utan att utesluta bröd, potatis och ris. Äter bara fullkornsprodukter av bröd, mjöl och ris eller uppblandat med fullkorn. Vita produkter äter jag så lite av som möjligt varje dag. Mat med långsamma kohydrater får mig att må bra. Och så lite processad mat som möjligt. För mig är det viktigt att ha en bra ekologisk grund. Dinkel använder jag nu istället för vete. Även i pasta. I staden där jag bor finns ett mycket bra och stort utbud, främst på Coop Forum så det är inget problem att hitta produkter längre tycker jag. Matkulturen har verkligen utvecklats tycker jag. Sen tänker jag mer och mer på rättvisemärkt när jag köper.

Kött från stora djur klarar jag inte av att äta (nöt, gris, häst, älg osv). Det smakar usch i min mun. Det har jag aldrig ätit sen tonåren. 

Jag läste en gång ett inlägg av en vegan om att skaldjur känner stark smärta i 15 minuter när de blir levande kokta. Det gör att jag har svårt att äta detta nu. Hur skulle jag kunna äta något som lidit så svårt så länge??!!

[Mariann]
2008-06-14 20:19
#9

Gråter ang skaldjur…

jag har länge tänkt avstå att äta skaldjur… men inte kommit dit, även fisken känner jag att jag skulle vilja sluta med, men eftersom jag är dålig på annat protein så…

det är väl också lite att underlätta för övrig familj mor o far o svärmor, då finns det iaf det att bjuda på…

men jag känner att något är i görningen…

Blissis
2008-06-14 20:30
#10

Ja, man får anpassa sig lite också… Men man kan ju laga samma mat men bara utesluta vissa saker i en av gytorna t ex.

[Mariann]
2008-06-14 21:10
#11

Jag har gjort så i 15 år nu… det funkar för mig. Finns ingen chans i världen att jag kan äta kött längre och familjen kom in i mitt liv när jag åt kött så….

Airamya
2008-06-14 21:33
#12

Äter inte rött kött. Men smaskar glatt i mig kyckling, skaldjur o fisk.

[Mariann]
2008-06-15 13:20
#13

Hur är havremjölk att dricka och laga t.ex pannkakor på?

Annons:
Hoppfull
2008-06-15 13:27
#14

Barnen blir ju snart stora och flyttar hemifrån! :) Då blir det lättare här. Problemet med att avstå från både mjölk och vetemjöl fullt ut är att det är svårt att hitta ersättningar! Min familj äter inte tomatsom bas (allergi) och tycker att kokosmjölk är äckligt.

Eftersom det handlar om nolltolerans för min del så går enormt mycket bort. Nackdelen med alla ersättningar för mjölkprod. är att de är fullproppade med en massa stabiliseringsmedel av olika sorter för att de ska bli tjocka och krämiga. Jag vill helst inte äta sådant heller eftersom det är förtjockande ämnen som jag tror att tarmarna inte gillar så där supermycket! 

Jag känner oxå så att maten får inte bli en för stor sak för mig. Eftersom jag har ätstörningar i bagaget så försöker jag ägna så lite energi åt att fokusera på mat som möjligt! Min tvångstankar kring innehåll och fetthalt osv tar lätt överhanden när jag börjar fokusera på mat igen. Det är en svår balans, jag har ju svält sönder kroppen och under kinesologi sa kroppen själv att den behövde animaliskt fett och kött… så kanske behöver jag det för att kunna reparera mig, jag vet inte.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
2008-06-15 13:32
#15

det är ju egentligen märkligt med tanke på att äta är naturligt… så har det blivit så mkt onaturligt i maten…

Hoppfull
2008-06-15 13:44
#16

Precis!! Förskräckligt är det egentligen. Havremjölk eller havregrädde är helt ok att laga mat på tycker jag! Jag använde alltid det förut då även sonen är lite laktoskänslig. Slutade pga just stärkelsen de sätter till för att få den tjock… kanske är stärkelsen ändå bättre än mjölken då så vi får återgå till oatlys imat :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Blissis
2008-06-15 14:47
#17

Jag tror inte man ska fokusera på mat för mycket heller, som Hoppfull tar upp. Jag tror att våra mentala bilder är viktiga. Jag hörde en berättelse om en som överlevt ett konc.läger i Tyskland genom att tänka sig att denna vattniga soppa och det lilla mögliga bröd som de fick att leva på en gång per dag och inget mer, var den godaste och mest näringsrika mat som fanns och tog fram minnet av den.

Lionadh skrev om att äta med omdöme, det tycker jag är  en bra utgångspunkt. Kan vi hitta den maten vi helst vill äta så är det det bästa, kan vi inte så äter vi vad som finns. Men med vördnad och tacksamhet. Jag tror att man faktiskt om man har ett rätt sinne kan äta skräp utan att ta upp det dåliga. Precis som yogis i Indien kan äta gift utan att falla död ner. Det gäller bara att komma på vad som krävs Glad

[Mariann]
2008-06-15 15:37
#18

#17 Det ligger mycket i det du säger här, helt klart! Skrattande

Hoppfull
2008-06-15 17:29
#19

Det håller jag absolut med om Blissis! Tänk så många fångar i olika situationer som överlever utan förfärliga sjukdomar osv. medan vi i vårt överflöd blir sjuka.

Även jag tror på att inte se mat (eller annat för den delen)som avgörande för våra andlighet och våra liv. Maten är en del av hur vi lever men kanske ännu viktigare är hur vi behandlar våra medmänniskor och våra familjer osv. Det är lätt att man tappar orken när det finns så mycket att göra för världen och dess invånare. Jag tror att vi inte alltid ska vara så hårda mot oss själva (jag är mycket sträng och hård mot mig själv) alltid utan försöka njuta av det liv vi befinner oss i.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Blissis
2008-06-15 17:40
#20

Precis! Att vara barmhärtig mot sig själv också.

Annons:
Hoppfull
2008-06-15 17:41
#21

Precis :) (är ganska dålig på det själv… hm, har så mycket lättare att vara överseende med andra…)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

gyllenehjartljuset
2008-06-15 18:40
#22

Jag har under ett halvår försökt utesluta mjölk och vete ur min kost också. Men jag använder sojamjölken istället för havremjölken till gröt å sånt. Men när jag lagar mat har jag använt havremjölken. Vete är svårt att utesluta om man ex vill äta de färdiga frysta sojaprodukterna, så det blir mer quorn för mig. Jag använder dinkelmjöl istället för vete när jag bakat, inte stor skillnad i smak, men väl i mättnad.

Jag är inte fanatisk i min kost ang mjölk och vete, men här hemma blir det det jag äter.

Hoppfull
2008-06-15 18:52
#23

För mig är det ett test om jag ska märka någon skillnad på min mage (som inte klarar att smälta mat riktigt). Inget färdigt går ju om man undviker både vete och skummjölkspulver! Har inte sett en enda produkt utan… och quorn kan inte jag äta eftersom den görs av svamp.

Då dinkel är en sorts vete utesluter jag även den nu i början, vill göra helt fräsch start först för att se. Köpte glutenfritt bröd men såg att det innehöll vetestärkelse… vet inte riktigt om det är lika illa som mjölet.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

gyllenehjartljuset
2008-06-15 20:03
#24

Jag började med denna kosten efter nyår för att kolla om mina leder kunde bli bättre

Men samtidigt började jag basa kroppen med björkaska för jag gjorde ett test för att kolla syra-bas balansen i kroppen.

Mina ledbesvär har blivit bättre, men jag vet inte om det beror på det ena eller det andra.

Blissis
2008-06-15 20:57
#25

Vad jag känner till så är försurning av kroppen en starkt bidragande orsak till smärtor i leder. Så jag tippar på björkaska Flört

TantAlma
2008-06-15 21:39
#26

Jag äter kött men inte griskött. Sen vill jag inte ha hjärta, hjärna, tunga eller njurar…..

gyllenehjartljuset
2008-06-15 21:43
#27

Ja jag tror åxå att det är björkaskan som gett effekt. För är kroppen försurad kan många sjukdomar uppträda, allergier, artsos reumatism, osv. Vi kalkar våra försurade sjöar och det gäller även oss människor.Men vete och mjölkprodukter tror jag bidrar till försurningen av kroppen. Hörde på ett föredrag att man kan tro att man tål mjölk och det kan gå bra upp till 30 års åldern, sen kan det börja visa sig i ont i leder, och annat.

Annons:
TantAlma
2008-06-15 21:52
#28

#25 i mitt fall gjorde inte björkaskan någon skillnad tyvärr och jag upplevde det som bortkastade pengar. Det kan också vara så att inget kunde stoppat min försämring eftersom jag behövde bli så pass sjuk att jag en gång för alla stanna upp och gjorde vissa förändringar.

Men på andra har ju björkaskan funkat, så det är väl som med allt annat vi har alla olika lösningar.Skrattande

Blissis
2008-06-15 22:09
#29

# 28 Ja absolut. Vi har ju karmaaspekten också som just innebär det du beskriver TantAlma, att man behöver lära sig något och förändra något. Då kan saker bli till det bättre sedan.

# 27 Vad jag vet utifrån det jag lärt mig är att mjölk är ett basiskt livsmedel. Vete är surt. Mjölk och ledproblem i kombination har jag inte hört förut. Mjölk har jag fått lära mig verkar mer igensättande, så det kanske påverkar utrensningsfunktioner. Och om gifter ansamlas så kan det ge kanske ledvärk? 

Jag brukar också tänka mig att kroppen är som en symbol. Leder t ex kan de stå för flexibilitet? Och finns det därmed något där som jag behöver förändra? För jag tror att om något inte går bort eller om det återkommer när vi slutar med kuren så är det en vink om att titta inåt.

gyllenehjartljuset
2008-06-16 15:56
#30

Ja jag har ingen aning var min ledvärk kom ifrån, den fanns där inte hela tiden, men ibland var det fruktansvärt ont i handlederna. Röntgen visade inget, plötsligt var det borta, nu har det varit borta i 5 månader, och om det var mjölkprodukter, vete eller björkaskan vet jag inte, jag drack ju inte mjölk innan heller men åt däremot endast ost på mackorna.

Men jag tror på att syra-bas balansen är viktig när det gäller ledbesvären och jag drack inte enbart björkaska, jag tog ett tillskott av magnesium, kalcium och nåt mer som fanns på hälsokostbutiken och blandande med björkaskan.

Ja jag kanske är oflexibel, vet inte men jag tycker själv att jag tar tag i och förändrar det som behövs, tankar, beteende osv

Men trots alla småkrämpor, allergier, mm tycker jag att jag har en stark kropp, att jag kan lita på att den funkar som den ska

Gör  det ont så går det över, jag gräver inte ner mig i mig själv utan gör de förändringar som behövs och går vidare. Blir det inte bättre få jag prova ngt annat. Jag har den tilliten att allt är/blir som det ska vara, med lite hjälp på vägen av div behandlingar,mediciner osv.

Hoppfull
2008-06-16 15:59
#31

Har du funderat kring om det kan vara candidaöverväxt gyllenehjartljuset?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Blissis
2008-06-16 16:18
#32

Jag tror inte att allt måste vara mentalt utan mer en kombination av faktorer som utlöser saker. Många människor är ju försurade utan att få ledvärk t ex.

Jag tycker för övrigt att det är en sund inställning att inte gräva ner sig, inte i nånting egentligen Glad

[Mariann]
2008-06-16 16:46
#33

#30 den inställningen har jag me!

gyllenehjartljuset
2008-06-16 17:11
#34

#31 hur yttrar sig det?

Annons:
Hoppfull
2008-06-16 17:46
#35

Det finns artiklar inne på alternativbehandlingar iFokus som handlar om candida, om du vill kan du läsa dem. Candida får man bland annat av att man är försurad i kroppen… värk i leder är ett av alla symtpom som kan tyda på candida. Jag har haft en besvärlig candida som jag behandlat mig emot, det är jag som skrivit artiklarna utifrån mina erfarenheter.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Blissis
2008-06-16 17:57
#36

Svamp (Candida) trivs i sura miljöer, borde då inte denna försvinna om man höjer ph-värdet i kroppen?

Hoppfull
2008-06-16 18:05
#37

Jo, det främjar miljön och motverkar candidan helt klart… det är en av åtgärderna, sedan måste det till en del andra åtgärder med om man ska blir fri och hålla sig fri från candidan i längden :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Upp till toppen
Annons: