Annons:
Läst 57625 ggr
[Mariann]
6/10/08, 10:11 AM

talet 7

Det är ju ett heligt tal sägs det…

o går hörde jag om att vi har 7 hudlager!!?? hade jag ingen aning om… visste ju att huden består av diverse lager… men att det var 7, nix det visste jag inte…

Annons:
[Mariann]
6/10/08, 10:13 AM
#1

Det heliga sjutalet

Universums talsymbolik kan ofta relateras till Bibeln. I exempelvis Hesekiel, Daniel och Uppenbarelseboken finns flera astrologiska och numerologiska symboler. Ett tal som erhåller en alldeles speciell betydelse är talet sju, som förknippas med Saturnus.
Vi kan i den heliga skriften läsa att livet går i sjuårsperioder, vilket stämmer förbluffande väl med Saturnus utvecklingscykel. Vart sjunde år bildar Saturnus dynamiska vinklar till den position planeten hade vid vår födelse, och markerar därmed kännbara brytningsfaser i våra liv. Man kan säga att varje sjuårsperiod inleder en ny fas där vi mognar och ser tillbaka.
Talet sju återkommer ofta i Bibeln som ett heligt tal. Vi kan inte bara läsa om "sju svåra år" utan även om:

De sju sakramenten
De sju bönepunkterna
Jesu sju ord på korset
De sju ärkeänglarna
Bokrullen med de sju inseglen
Jubelbasuner sju gånger vid Jeriko på den sjunde dagen, och
Den sjuarmade ljusstaken, för att bara nämna några exempel.

Vidare talar man om världens sju underverk, och vår vecka är uppdelad i sju dagar. Vårt solsystem innehåller sju planeter som är synliga för blotta ögat, inklusive solen och månen. Vissa religionsforskare menar att den heliga ljusstakens lampor (den hade sju oljelampor, inte ljus i vår mening) symboliserar de sju planeterna med solen i mitten!


Den sjuarmade ljusstaken. Relief från Titusbågen i Rom där det heliga sjutalet manifesteras. Förebilden stod i templet i Jerusalem fram till år 70 e.Kr.

En annan intressant reflektion är att regnbågen, som enligt Bibeln symboliserar Guds förbindelse med människorna, innehåller sju färger och att även tonerna i C-durskalan är sju till antalet.
Pythagoras hade redan 500 år f.Kr. ett system för färger som han använde terapeutiskt. Han talade om "sfärernas harmoni", där de sju färgerna, tonerna och planeterna kopplades samman. För att förnimma Guds närvaro måste man finna det oändligt stora i det oändligt lilla. Som ovan - så nedan, sade Pythagoras.
Arkeologiska och antroposofiska studier visar att även de gamla egyptierna och kaldéerna var väl insatta i talens och färgernas symbolik. Vid utgrävningar har man till exempel funnit ett färghealingtempel, som hade sju våningar i sju olika färger för sju olika planeter! Och vart sjunde år ger sig då Saturnus tillkänna för att erinra oss om detta magiska tals inverkan på våra liv.

Hämtat HÄR

[BigMama]
6/10/08, 12:40 PM
#2

Är totalt inkompetent vad det gäller matematik - men oerhört intresserad av siffrornas symbolik och deras energier.

Intressant med hudlagren, det visste jag inte!

Enligt Glynis McCants, numerolog, så är siffran 7 en mycket andlig siffra. Så här skriver hon i sin bok "Numerologi":

* Siffran 7 används mer än 700 ggr i bibeln.

* I Uppenbarelseboken används sjutalet inte mindre än 54 ggr. Där finns sju församlingar, sju andar, sju stjärnor, sju sigill, sju basuner, sju skålar, sju personligheter, sju plågor och sju nya ting. Gud sände en sju år lång hungersnöd efter sju goda år.

* Gud skapade allting, ägnade sex dagar åt att fullborda sin skapelse och vilade sedan på den sjunde dagen.

* Salomos tempel tog sju år att bygga och han firade högtiden i sju dgr.

* Job hade sju söner. När hans vänner kom för att hälsa på honom satt de tysta i sju dagar och sju nätter och blev efteråt ålagda att offra sju tjurar och sju vädurar.

Hoppfull
6/10/08, 12:43 PM
#3

Kollade du med på läkekonstens vagga (tror jag att det hette) Mariann? Det är min dröm… att få åka och få behandling på ett Ayurvediskt sjukhus! Jag är HELT övertygad om att jag skulle bli frisk då!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
6/10/08, 12:46 PM
#4

Japp det var där jag hörde det. Glad kanon program…

man får inte glömma att kolla då o då på kunskapskanales program…

"2 Visst är det häftigt med talsymboliken… tack BigMama!!

[Mariann]
6/10/08, 12:47 PM
#5

vi har en sådan läkare i stan Cool

[Mariann]
6/10/08, 12:48 PM
#6

Och inte att förglömma DE SJU STRÅLARNA - skapelseströmmarna i universum!!!

Annons:
[Mariann]
6/11/08, 9:18 AM
#7

Vilka är då de sju hav som man brukar dela in vattnet i?

Den under 1900-talet vanligaste indelningen är Norra och Södra Ishavet, Nord- och Sydatlanten, Indiska oceanen samt Norra och Södra Stilla havet. Begreppet har blivit en poetisk omskrivning för världshaven i dess helhet. Få anar att begreppet egentligen utgår från hinduernas världsbild och berget Meru; buddhisternas Sumeru (på kinesiska Xumi-shan).

Seven seas bör ha en hel del med sjutalets magiska laddning att göra; de sju hänryckta rishis - identiska med Karlavagnens sju stjärnor - som regelbundet besöker Meru, de sju planeter som enligt forntidens synsätt kretsar runt jorden, den av månens faser fastlagda sjudagarsveckan osv. Talet sju symboliserar kosmisk ordning och reda.

suddis
11/28/11, 9:50 AM
#8

PuttGlad .

Om man undrar vad talet sju betyder.

Tride
11/28/11, 10:45 AM
#9

På sjunde dagen . . . det är alltså det vi kallar vilodagen. Som också är dagen för andlig aktivitet. Därför bör det praktiska arbetet läggas åt sidan för att ge anden utrymme i våra liv och våra hjärtan.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Olivergb]
11/28/11, 9:20 PM
#10

Talet  7

Maggios tolkning av talet 7

Tride
11/28/11, 11:02 PM
#11

- - - -och åtta bedrövelser.

Sju dödssynder.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Olivergb]
11/28/11, 11:34 PM
#12

Talet 7 får mig att tänka på det här "Sjörövar Fabbe" Glad

Maria-67
4/3/14, 11:02 AM
#13

Har fått upp 7 flera gånger efter jag haft mobilen i fickan. Nr 7 har alltid varit slaget på mobilen. Knepigt. Då har jag inte ringt till någon utan haft mobilen i jackfickan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: