Annons:
Läst 16743 ggr
BigBear
2008-10-12 18:26

De Nio Insikterna Enligt Mayan

DEN FÖRSTA INSIKTEN

Känner du dig rastlös, orolig eller otålig? Du är inte ensam - alla börjar söka mera mening i sina liv. Börja ge mera uppmärksamhet åt det till synes "slumpmässiga sammanträffanden" - märkliga händelser som känns som om de var avsedda att inträffa/uppträda. De är egentliga händelser som har ett samband med varandra och genom att följa dem börjar du färden mot att finna en andlig sanning.

DEN ANDRA INSIKTEN

Betrakta vår kultur utifrån dess rätta historiska sammanhang. Första hälften av det gångna årtusendet tillbringade vi under kyrkans herravälde - under den andra hälften ägnade vi oss åt att utveckla en materiell och bekväm tillvaro. Nu , i slutet av detta årtusende har vi uttömt (möjligheterna i) denna inriktning av våra liv. Vi är redo att upptäcka livets yttersta syfte och ändamål.

DEN TREDJE INSIKTEN 

Börja bli bekant med den subtila energi som finns i allt. Genom övning kan du lära dig att se auran kring allt levande och att sända din egen energi till ett objekt för att ge det mera kraft och styrka.

DEN FJÄRDE INSIKTEN

En omedveten tävlan/konkurrens om att få/ha mest av energin, ligger till grund för alla konflikter. Genom att dominera över eller manipulera andra kan vi få mera av den energi som vi tror att vi behöver (tillskansa oss). Vi får helt klart "en kick" (av energin) men båda parter skadas genom/av konflikten.

DEN FEMTE INSIKTEN

Nyckeln till att övervinna konfliktbeteendena i vår värld är den "mystiska upplevelse" som är tillgänglig för alla. Genom denna finner vi att vi inom oss har en källa varifrån vi kan få all den energi vi behöver. För att ge näring åt (d v s odla) denna mystiska aspekt och kanalisera fram mer energi kan vi ge uppskattning åt det som är vackert i vår omgivning och vi kan då låta oss bli fyllda av kärlek.

DEN SJÄTTE INSIKTEN

Trauma från vår barndom blockerar vår möjlighet (förmåga) att helt och fullt uppleva/erfara det mystiska (och minskar därmed vår tillgång till den önskade energin). Alla människor tenderar - beroende på deras erfarenheter under sin uppväxttid - att välja ett av fyra beteendemönster:

Hotaren - Stjäl energi från andra genom att hota dem.

Utfrågaren - Stjäl energi från andra genom sitt dömande och frågande.

Den Upphöjde - Drar till sig uppmärksamhet (och därmed också energi) genom att vara reserverad.

"Stackars lilla jag" - Får oss att känna oss skyldiga och ta ansvar för dem (och sålunda ge dem energi).

Gör dig medveten om de skeenden i din familj som gav upphov till ditt beteendemönster - därefter är du fri att kunna fokusera dig på ditt fundamentala livsspörsmål, vilket gäller hur du kan (om) skapa ditt liv till att bli en syntes - på en högre nivå - av dina föräldrars liv.

DEN SJUNDE INSIKTEN

När du väl avvecklat dina trauma kan du bygga upp din energi genom kontemplation och meditation och fokusera på ditt fundamentala livsspörsmål samt börja rida på en stadig ström av drömmar, intuitiva impulser och sammanhängande sammanträffanden vilka tillsammantagna leder dig i din egen utveckling och omvandling.

DEN ÅTTONDE INSIKTEN

Denna utveckling av dig själv kan du inte göra ensam, så börja använda den nya etiken för samspel människor emellan vilket går ut på "att lyfta" dem som korsar din väg. Tala med människor som spontant tar ögonkontakt med dig. Undvik ömsesidigt beroende relationer. Var tillgänglig för folk. Uppmärksamma andra på deras beteendemönster när de söker få/ha kontroll över dig och de situationer som du befinner dig i. När du ingår i en grupp, tala då när anden (ditt högre jag) - i stället för ditt ego - aktiverar dig.

DEN NIONDE INSIKTEN

Din uppgift här är att utveckla till att gå vidare till nästa dimension. Minskande befolkningstal (som ett resultat av minskat födelsetal) och flera urskogar kommer att hjälpa oss att vidmakthålla vår energi och snabba på vår utveckling. Tekniken kommer att uträtta det mesta av arbetet. Allt eftersom vi börjar värdera andliga insikter alltmera kommer vi att ge pengar till dem som ger oss dessa och detta kommer så småningom att helt ersätta marknadsekonomin och vårt behov av att ha en avlönad anställning. Vi kan koppla upp oss till Guds energi på ett sådant sätt att vi blir ljusvarelser och kan gå rakt in i himlen.

 

 

Annons:
Rosan
2008-10-12 20:13
#1

Tänkvärt. 1-8 kändes sant för mig. 9 som en hypotes för en ev. framtid.

Det här är väl samma sak som De nio insikterna av Redfield James?

Har aldrig tidigare hört att de har med Maya-folket att göra Obestämd

BigBear
2008-10-12 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

De nio insikterna kommer från Maya-folket. De publicerades på svenska översatta av Bertil Kuhlemann i "Utan Gräns" 1995.

Det härstammar från ett gammalt manuskript från Maya- indianernas tid, vilket innehåller nio insikter som mänskligheten skall uppnå inför den förestående medvetande - frekvens - höjningen.

Landets ledning (Peru) ville inte att detta skall komma till allmänhetens kännedom och satte därför igång med en klappjakt på alla som kommit i kontakt med manuskriptet, antingen till någon del eller till dess helhet.

James Redfield från i Alabama USA och var en av dom som deltog i jakten på detta manuskript, det i sin tur resulterade i att boken som på Svenska heter "Den nionde insikten" blev till.

Den nionde insikten uppnås i boken i "The Celestine Ruins".

De personer (från väst) som varit de ledande karaktärerna i hela historien samlas där och finner meningen med det hela (insikterna 1-9) nämligen att på ett sådant sätt kunna utveckla sig (mentalt och emotionellt - och med hjälp av dessa insikter) att de uppnår en förhöjd medvetandefrekvens varigenom de blir osynliga för andra, denna upplevelse leder dem till en insikt att Maya- indianerna såsom ras lyckades med detta och sålunda bara försvann (d v s blev osynliga för andra) och gick in i en "Celestine" tillvaro d v s himmelriket!

Man kan också se kopplingen till de nio nivåer (avsatser) som de sydamerikanska pyramiderna har.

 

 

Sirmerlin
2008-10-12 21:40
#3

Boken De nio insikterna finns även som nämnd litterär titel.

Muuu
2008-10-12 23:28
#4

Intressant läsning. Jag jobbar nog på den sjunde tror jag.

retep
2012-08-02 19:39
#5

Jag har med glädje läst dessa böcker och sett filmen. På ett sätt är jag inte säker på att det kommer att ske precis så här?! Men det är absolut värdefulla insikter att ta till sig. För min del vill jag sätta den 5 insikten som nr. 1 eftersom den är själva Källan.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Pynzo
2012-08-06 20:43
#6

Intressant läsning. Har inte läst det innan, men jag tror jag är på åttonde och ibland ramlar tillbaka och kommer till åttonde igen. Livets väg är en lärdom som även ska delas, inspireras och utvecklas. Största stegen är rädslorna som man ska släppa, insikterna som behövs och modet att ta steget vidare. :-)

Annons:
Glacius
2014-02-15 19:25
#7

borde anordna någon form av träff där likasinnade kan träffas och diskutera kring detta, det 9 insikterna har medfört mycket i mitt liv på senare tid spec när det gäller den omedvetna energi människor skickar när dem lyssnar på någon. Jag känner verkligen när jag får denna uppmärksamhet och då kommer jag alltid in i tankebanor jag annars inte hade kommit in på… när människor är omedvetna om detta känns det som man tar för mycket plats eller att man på något sätt "läser" deras tankar genom att man själv hör vad som cirkuleras i rummet och sedan är den enda som är medveten  om detta och väljer att yttra sig. således blir reaktionen ett övergripande samtycke… hade varit kul o kanske göra detta fast med flera som är medvetna om denna energi överföring och därmed kanske hamna på helt andra tankebanor än vad jag vanligtvis brukar tänka på… på senare tid har det varit mycker repetetion för mig kring detta…. aa  kan förklara mig bättre när jag kommer hem sitter lite dåligt just nu

kärlek& respekt till er alla!

[Sol69]
2014-02-19 21:28
#8

James Redfeild har skrivit några böcker till så det finns tionde och elfte och tolfte insikten också 🙂

iMrtin
2014-02-20 08:12
#9

De nio insikterna kommer från Maya-folket. 

Vilket århundrade är det de pratar om då?

Inom buddhismen så är "maya" illusionen av verkligheten och slipper man den är det positivt.

Jag tror inte man bör fokusera sig på det mystiska, istället be om att få vägledning om att förstå.


Upp till toppen
Annons: