Annons:
Läst 3350 ggr
[Mariann]
12/3/08, 10:08 AM

Highly sensitive person

Många personer är just högkänsliga och för alla de finns det denna engelska hemsida att läsa och studera och också denna danska

Annons:
[Mariann]
12/3/08, 10:09 AM
#1

Här hittar du ett test som man kan göra för att se om man är sådan sort.

Test

Hoppfull
12/3/08, 10:15 AM
#2

Oj då… det var ju inte många falska påståenden där…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
12/3/08, 10:17 AM
#3

jag är inte en sådan heller….

Hoppfull
12/3/08, 10:45 AM
#4

En sådan vad? Skäms

I testet skulle man ju svara sant eller falskt om påståendena stämde in på en. Jag fick sant nästan rakt igenom…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
12/3/08, 11:43 AM
#5

Jag hade mindre än tolv sanna…

läste ditt inlägg för snabbt helt enkelt.. Skäms

Hoppfull
12/3/08, 11:47 AM
#6

Aha :) Jag är superkänslig på det mesta… men inte på allt! Men jag vet inte riktigt vad det skulle innebära… kanske skulle man läsa på om det för att öka förståelsen för sig själv.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Eremitha
12/3/08, 12:29 PM
#7

Nitton sanna … ojojoj.
Något att använda nästa gång någon kallar mig okänslig Flört

Fair Winds and Following Seas!

[Jeremina]
12/3/08, 7:54 PM
#8

14 fick jag…..då håller jag med förre talare Flört

Lionadh
12/3/08, 8:21 PM
#9

Det här låter intressant för mig! Har alltid varit känslig och mött mycken oförståelse för detta….Glad

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Jeremina]
12/3/08, 8:53 PM
#10

#9 Senast jag upplevt samma som du är på Övernaturligt!

Andriel
12/3/08, 10:00 PM
#11

14 falska var det här

[Mariann]
12/4/08, 7:39 AM
#12

Boken som ligger under boktips finns inte på svenska men har nyss blivit översatt till danska för de som hellre läser det språket. Glad

Farwuq
12/4/08, 8:34 AM
#13

Även om det kan vara svårt ibland att få det helt ärligt, så hamnade jag på åtminstone 17-18 sanna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Jeremina]
12/4/08, 6:45 PM
#14

Känner man inte själv hur känslig man är? Obestämd

Blissis
12/4/08, 10:25 PM
#15

Jag fick 25! Hick!!

En del har jag lärt mig att klara av, som det med ljud. Ju mer man lär sig att slappna av desto mindre känslig blir man för sådant. Men jag får tillbringa mycket tid i stillhet och i rofylld miljö för att klara av att finnas här på denna grova planet… Som jag dock njuter av ibland och "rockar" loss på!! Skrattande

Eremitha
12/5/08, 12:41 PM
#16

Gjorde om testet nu, tolkade antagligen frågorna något annorlunda, för nu fick jag 21 av 23.

Jag tycker verkligen inte att det är enbart fördelar med att vara så sensitiv. Det kan inte rimligen vara någon mätsticka för utvecklingsnivå. Däremot noterar jag att många av frågorna också ingår i tester för bland annat Aspergers syndrom och ADHD, det vill säga medfödda eller vid förlossningen förvärvade neuropsykiatriska funktionshinder.

I det sammanhang vi duskuterar här på AU kan man tänka sig att olikheten i sensitivitet också har att göra med själsligt ursprung.

Blissis, hur har du gjort för att träna dig tolerera ljud? "Bara" genom avslappning? Menar du även plötsliga ljud? Små ljud som ingen annan hör? Lågfrekventa ihållande ljud? Slammer? Högljudda eller gälla röster? Jag tycker att hur avslappnad och harmoniskt balanserad jag än är så är problemet med ljud detsamma, utom när jag aktivt går in i andra medvetandetillstånd. Men det är ju inte vardagsvarandet, åtminstone inte än. Kanske det optimala målet? Att gå omkring och göra allt i trance Glad

Fair Winds and Following Seas!

Blissis
12/5/08, 3:10 PM
#17

#16

Jag gjorde det engelska testet som hade fler frågor, därav olikheten i antal frågor…

Så du och jag har antagligen lika mycket sensitivitet. Och vi är bägge två utbrända… Vilket för mig betyder att jag från att ha varit antagligen lite mer känslig än andra (jag hade t ex väldigt svårt att veta vem som var jag och vem som var någon annan eftersom jag upplevde andras känslor och inte kunde skilja ut dem från mina egna på den tiden) fått ett överbelastat nervsystem som inte klarar av belastningar i miljön omkring mig. Min tolkning… För många frågor handlade om om man upplevde att det blir för mycket när man har mycket att göra eller mycket omkring sig. Vilket ju blir ett solklart ja när man är utbränd och inte klarar stress längre.

Jag tror inte heller att det har med utvecklingsnivå att göra. Samtidigt som jag tror att om man är närmare sin själ så är man mer subtil i sitt uttryck. Vilket gör en känsligare.

Nja, trance har aldrig varit mitt favorittillstånd då jag föredrar att ha ett klart medvetande Glad Förut kunde jag tycka att det var jättejobbigt med tickande klockor t ex. Men mitt nervsystem var mer stressat då. När jag lärde mig att slappna av det när jag märkte att jag gick upp i varv över nånting så berördes jag plötsligt inte av tickande klockor, droppljud osv längre. Men det är klart att det blir jobbigt med ett högt ihållande ljud i längden eller ett ihållande dunkande ljud från en bas i en grannlägenhet t ex. Det är fortfarande stressande för mig men jag jobbar på att släppa och inte höra helt enkelt. Lyssna men inte höra… Se men inte titta… Ett plötsligt ljud har däremot aldrig berört mig. Slammer inte heller. Disharmoniska gälla röster kan vara jobbiga att lyssna på eftersom man hör psykets disonans i dem.

Hoppas du finner en lösning på ljudproblemet…

[Jeremina]
12/5/08, 3:43 PM
#18

Jag måste prova igen….

[Jeremina]
12/6/08, 2:24 PM
#19

14 förra gången och nu 21, kan det vara möjligt?

Blissis
12/6/08, 7:23 PM
#20

#19

Varför tror du det blir så?Obestämd

Annons:
s031720
12/7/08, 1:42 AM
#21
  1. Skulle också säg att typen av känslighet som avses i testet inte har något som helst att göra med andlig känslighet.

Att vara överkänslig, såsom avses i testet, kan vara ett stort problem och en allvarlig inskränkning i ens liv. Jag tycker att det verkar som om några här tolkar det positivt att få många "sanna" i testet, jag anser att det är tvärtom.

[Mariann]
12/7/08, 11:03 AM
#22

Det som är vitsen med detta är väl att visa att många människor är sensitiva och i synnerhet änglar, men att det inte nödvändigtsvis har med andlighet att göra. Det finns många människor som är sensitiva och inte alls ska vara öppna för det som många kallar andlighet i detta livet, kanske de har varit det,  kanske de blir det…

Visst kan man få den uppfattningen att man är mer "andlig" om man är känslig och får många sanna, och därmed skulle det vara positivt,  jag ser det inte så heller. För mig är andlig inte synonymt med att läsa alternativ böcker , vara medial mm utan om man är högt andligt utvecklad så syns det på graden av tjäntvillighet  i samhället och samhällsengagemang mm dvs själsintegrationen. Och själsintegrationen har nada med att gå på/hålla seanser, tarot mm för att bara ta ett par exempel.

Det positiva måste vara att att kunna fungera i världen utan att bli påverkad negativt. Negativt måste väl ändå ses som att, om man behöver gå ifrån eller att man mår dåligt av vissa situationer så är det ju en negativ påverkan.

Det bästa är väl att man kan vara i världen utan att påverkas av den?

Jag har svårt att se att tex en Asger Lorentsen ( för att ta en som jag känner),  en Nelson Mandela, en Mother Theresa mm skulle må dåligt för att de är sensitiva. De är naturkigtvis sensitiva men låter inte det påverka deras arbete fär världen. Jag kan inte se dem gå ifrån en situation för att de inte orkar…

Kanske de inte väljer att gå på blackmetal konserter, men om Gud satte dem där för att göra en uppgift tror jag alla skulle klara av det…

Men nu till det viktigaste, dessa sensitiva människor (oftast änglar/devor) som ju ändå är många och vår hårda värld är synnerligen hård, det behövs förståelse för dessa och samhället måste ordnas så att även de får plats och kan bidra med det som är deras uppgift, vilket är inre liv, glädje, frid mm oerhört viktiga saker för att liv ska frodas.
Därför kommer det böcker om detta nu, det är för att visa hur grovt samhället är och många klarar inte av detta och att vi måste visa hänsyn och skapa en miljö på jorden där dessa finare feminina vibrationer får stor plats och de ska öka!

Så nu har Mariann stuckit ut hakan… KyssTystOskyldig

Blissis
12/7/08, 1:04 PM
#23

#22

Ja, det bästa är om man kan vara i världen utan att påverkas av den. Att kunna stå i allt med ett oberört hjärta. Men vissa situationer som skapas i samhället verkar vara svårare att klara av att göra detta i än andra… Man får ta sina smällar och fortsätta gå och göra det man ska. Karma har man än och det viktigaste är att lära sig av den.

[Mariann]
12/7/08, 1:47 PM
#24

#22 Jag håller inte helt med dig här, oberört hjärta tror jag inte att man har, tvärtom, ett berört hjärta som gör att man bara måste fortsätta sin mission o sin uppgift.

För mig är det just träningen i att kunna vara i världen men inte vara av den eller låta sig påverkas så av den att man blir "förlamad" som är utveckling.

Karma har vi nog alla kvar och att just lära sig av den är viktigt det tror jag också.

Blissis
12/7/08, 2:28 PM
#25

#24

Ibland blir man ordblind i sin egen förståelse… GladJag menar inte oberört på det sättet utan opåverkbar av omgivningen; att lugnet i mitt hjärta och sinne inte påverkas av yttre förhållanden. Så menar jag Glad

[Jeremina]
12/7/08, 3:26 PM
#26

Jag vet inte vad jag ska tro om olika resultat men vad spelar det för roll? Att vara känslig har alltid varit positivt tycker jag. Människor som är okänsliga kan inte må bra…. men jag kan ju ha fel?!

#22 Och mycket tack Mariann..jag förstår precis vad du menar och håller med dig….kram Jeremina GladKyss

Hoppfull
12/7/08, 3:36 PM
#27

Jag tror att det är skillnad på att vara sensibel och att vara stressad. Jag är väldigt känslig eller sensibel men jag har även varit väldigt uppjagad och stressad. Båda dessa tillstånd är tillstånd av känslighet men på olika sätt, tror jag. När man är stressad är man känslig av att man är på bristningsgränsen och allt runt omkring blir påfrestningar. När man är känslig har man en inkännade känslighet som gör att man känner av och upplever saker som vibrerar runt omkring en (om någon fattar vad jag menar).

Jag tror kanske att den inkännande känsligheten handlar om hur närvarande man är i sitt hjärta. Är man mycket där så påverkas man av sorg och länders elände mm. medan känslighet i stress handlar om yttre stimuli. Förstår ni hur jag tänker?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
[Jeremina]
12/7/08, 3:49 PM
#28

#27 Om jag är känslig under stress går blodtrycket upp men om det är positiva känslor och positiv stress då går det ner….Jag känner skillnaden och menar den positiva stressen är skön….

Som t ex busiga husdjur eller barn…..

ewapewa
12/7/08, 4:51 PM
#29

#16

Jag tänkte precis som du, det såg ut som diagnoskriterier för autismspektrumstörningar/Aspergers syndrom. Ibland blir dessa "förmågor/svagheter/egenheter" liksom förskönade och jag som har en medlem i min familj vet att det sannerligen inte är så himla kul alla gånger att vara superkänslig för allt möjligt. Många barn med dessa personlighetsdrag upphöjs av vuxna till att bli mer "andliga", vilket jag menar är till last för barnet, eftersom det måste lära sig att leva med sina svårigheter och vuxna som inte ser klart på detta är ju inte till mycket stöd. 

Nåja, med detta vill jag bara säga att AD/HD/AS/ADD/autism och liknande diagnoser sätts på personer för att de har så stora svårigheter att det blir till ett funktionshinder, oavsett om de kallas sensitiva, indigobarn eller något annat. Nu kanske jag hamnade lite utanför ämnet, men kände ändå att jag ville skriva av mig lite.

Kram på er!

Blissis
12/7/08, 5:07 PM
#30

#29

Ja vad gäller AD/HD/AS/ADD/autism så tror jag att det är skador på nervsystemet orsakade av vaccinationer. Speciellt den mot mässling/röda hund/vattkoppor. Jag har läst en del i ämnet förut och en del barn reagerar väldigt starkt på vaccinationer som spädbarn och som små barn.

Om 20% av befolkningen har detta problem så tror jag att en del av det härstammar från vaccinationerna, en del av stresskänslighet och en del för att man har en andligare känsligare utvecklingsnivå. Eller för en del allt på en gång?

Ja, det är ett komplext och tufft samhälle och värld att födas in i här på planeten, både för oss i i-länder och för dem i u-länder.

ewapewa
12/7/08, 5:58 PM
#31

Det stämmer inte helt och hållet. Man vet inte vad som orsakar dessa funktionshinder, flera faktorer verkar samspela. Min anhöriga hade sina svårigheter innan han vaccinerades, och jag känner till flera andra som det var på samma sätt med. Däremot vet jag att det finns tecken på att det kan spela roll för vissa, men att det inte är säkert, då det finns former som visar sig när barnen är runt ett år, och att detta inte är belagt. Jag tror att det är mer komplicerat än så, att olika grader av känslighet blommar ut av olika triggers. Vad gäller AD/HD vet man att det finns ärftliga faktorer. Sedan kan man ju diskutera lämpligheten i att vaccinera barn om det finns risk för funktionshinder, eller om det går att lösa på annat sätt. 

Det är inte lätt att veta vad som är riktigt..

Andriel
12/8/08, 2:20 AM
#32

Att prata om sensitivitet i allmänmänsklig bemärkelse och i detta tolka in någon typ av andlig sensitivitet eller sensibilitet är nog inte riktigt. Att vara för sensitiv för att med bibehållen balans, närvaro och fokus kunna ta in sin omvärld inverkar onekligen negativt på förmågan att uppfatta en hel bild av den vereklighet man befinner sig i. Det finns alltså i själva verket en motsättning mellan att vara mycket sensitiv intill gränsen för det obehagliga och att vara clairvoyante. Det senare är mer frågan om att vara medveten i andra materieslag än att vara supersensitiv i största bemärkelse. Att vara så sensitiv så man får svårt att uthärda sällskap pga att vissa sinnesintryck blir för starka, eller att man inte säkert kan förnimma gränserna för sitt eget väsen då man känner andras närvaro och känslor hela tiden kan inte på något sätt betraktas som en fördel under den medvetenhetsutveckling som vi alla befinner oss i.

Jag anser emellertid att det inte råder någon tvekan om att en ökad medvetenhet i högre materieslag dvs förnimmelse (sensibilitet) för andra lättare kroppar inkl världar har med medvetenhetsutveckling att göra normalt. Dvs på invigningens väg så erhåller man vid vissa steg en högre medvetenhet och med denna en känslighet för denna medvetenhet. Man blir förmögen att uppfatta och sanngöra tex känslor och tankar på helt andra sätt än tidigare. Man kan tex se dem via ögonen och känna dem via huden eller höra dem via öronen. Det är vad som vanligtvis följer med andlig utveckling. Det är svårare att förklara att det finns högt utvecklade människor som väljer att inte använda dessa nya redskap som kommer automatiskt med att man till sin uppbyggnad( inre materiestruktur) förändras.

[Mariann]
12/8/08, 7:54 AM
#33

#25 Glad

#26 underbart att någon hänger med i mitt svammel SkämsSkrattande

För mig är det nog så att denna känslighet/öppenhet för det som Andriel pratar om är så att förmågan utvecklas eller den ställs till förfogande i en specifik inkarnation till de som ska använda den i ett högre syfte. Andra som har andra uppgifter i världen är känsliga/öppna på andra håll, tex väldigt lyhörda inför sin själsgrupp/backinggroup och inre mästare/ashram som tex. Obama i alla fall har varit tills nu.

Så sensitiviteten handlar också om vad ska utvecklas i denna inkarnation och vad ska det användas till dvs i vilket syfte.

Det finns väldigt många djup i detta och det är också så som #29 ewapewa att det finns mycket glamour/bländverk = förskönade omkring detta. En mycket bra artikel som behandlar detta har vi av Nina Matthis "barn och den  nya tidens andlighet".

Blissis
12/8/08, 12:49 PM
#34

Ja, jag håller med alla föregående talare eftersom det finns så många aspekter på detta. Samtidigt ser jag läxor i allt som vi genomgår och jag kan tänka mig att de som rubbas i sin balans av sin överkänslighet behöver lära sig att samla ihop sig och koncentrera sig. Jag som har blivit väldigt trött och utmattad av när saker går för fort och det blir för mycket har fått lära mig att stanna upp och se inåt på ett helt annat sätt än vad jag skulle gjort annars. Och fått lära mig att handskas med yttre stimuli mer medvetet och utifrån en mer andlig approach.

Annons:
szirius
12/8/08, 5:47 PM
#35

" andra människors stämningar påverkar mig".O yeah! Detta fenomen undrar jag hur jag ska komma till rätta med - nämligen att jag lätt "snappar upp" andras dåliga humör, irritation, ilska, sorg etc,det är tex näst intill omöjligt för mig att behålla mitt goda humör om någon i närheten är ledsen, fast jag verkligen övar på det, försöker finna hur man känner empati utan att dras ner personligt i den andres känslor. Men åt andra hållet smittar det inte lika lätt,när det handlar om glädje, fridfullhet, , förälskelse etc.Då kommer ofta den där " existentiella ensamheten" krypande i stället.Jo, på bröllop brukar jag vara rätt rödgråten förståss …

Jag grunnar på detta…att jag har lättare att känna för, tycka om,känna omtanke, empati o kärlek till människor som kämpar , än att dela andras glädje och lättsamhet lika spontant.Vad kan sånt bero på?

" jag blir nervös när jag ska göra många saker på kort tid".Yayayaya!Finns det något botemedel på detta, eller är det bara att acceptera?Att undvika är inte min grej, jag vill finna vägar att bli mindre nervös.Att kunna handla,göra bankärenden o sedan baka en tårta och bjuda moster på fika, utan att förvandlas till ett nervvrak tex.Det sker inte varje dag, men alltför ofta.# 34 Blissis,och andra som känner sig manade, ni får gärna utvidga era upplevelser kring HUR ni lärt er handskas med yttre stimuli: ).Tack…; )

szirius
12/8/08, 6:16 PM
#36

# 30 som pedagog ser jag hur koncentrationssvårigheter hos barn ökar lavinartat.Och som du skriver finns det många olika anledningar.Utdragna förlossningar/kejsarsnitt kan göra så att spädbarnsreflexerna inte integreras - detta blir mer och mer uppmärksammat och det finns god hjälp att få.Något annat jag sett som har hjälpt flera, är att så mkt som möjligt plocka bort raffinerat socker, konserveringsämnen, smaktillsatser o färgämnen ur maten och äta så ren mat som möjligt.Har man ett känsligt nervsystem så påverkas barnen( och även vuxna såklart) lättare av detta " skit" som tyvärr finns i snart allt nu.Dessutom skära ner på tv/film/dataspel så att deras hjärnor får vila från starka intryck och hellre vara mkt ute i naturen.

Dessa saker kan nog hjälpa oavsett om orsaken är andlig eller ej ; )

( med koncentrationssvårigheter menar jag inte bara de som " har myror i brallan" utan även de som är långsamma eller har svårt att hänga med.)

[Mariann]
12/8/08, 7:37 PM
#37

#35 För att du antagligen är en inkarnerad ängel! Många änglar lever genom astralkroppen och är inte mentalt polariserade och därav " problemen". Fast dessa "problem" fyller ju en funktion för utifrån den kan man be och medkänslan ökar, ödmjukhet utvecklas, så det finns mycket att vinna på att vara känslig för smärtan i världen.

Men med tiden om man ska utveckla de inre hjärtebladen 7-12 så handlar det om träning i mental polarisering…

Syftet med våra inkarnationscykler på jorden är ju lite olika, några ska utveckla alla 12, några fram till 6….

ewapewa
12/8/08, 8:38 PM
#38

#32, 35

Vad kul att läsa genomtänkta inlägg med så mycken klokskap och intressanta funderingar!

Kram

Hoppfull
12/8/08, 8:45 PM
#39

#37 mental polarisering, snälla utveckla mera… är sååå nyfiken Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Blissis
12/8/08, 10:44 PM
#40

#35

Ja, hur att  handskas med yttre stimuli mer medvetet och utifrån en mer andlig approach.

För mig har det varit en inre resa att bli medveten om vad som ger mig näring, vad som gör mig spänd och hur att förhålla sig till det inre och yttre.

Jag går inte längre in i saker som händer och sker så mycket som förr. Jag har tagit upp det förut: att lyssna men inte höra, se men inte titta. Det finns en vila i det. Jag försöker också vara medveten om när det börjar bli för mycket för mig och respekterar mina gränser nu på ett sätt som jag inte gjorde förut. Till det hör också en vilja att vara lugn i sinne och hjärta i allt som sker. Energin flödar bättre när man är avslappnad och inte blockerar sig inte i kroppen, den kan då flöda fritt. Vilket gör att man håller sig piggare.

Så att träna sig på att göra saker i ett avslappnat harmoniskt tillstånd, fokuserad men avslappnad i tanken har varit bra för mig. Att inte dras med i det som händer runt omkring mig utan att bara betrakta det, precis som jag betraktar mina tankar och känslor (och andras tankar och känslor) utan att låta mig påverkas av dem. Detta kommer naturligtvis inte på en gång utan är en ständig träning.

Det handlar för mig mycket om att vara närvarande i nuet med ett klart rent medvetande och att vara uppmärksam på mina tankar och känslor för att hålla ett rent och tomt space. Då flödar den optimala energin och jag är i kontakt med det gudomliga fullt ut upplever jag det som. Och jag närs inte av det yttre och lever av det yttre på samma sätt som när jag är mer personlighetsbaserad.

Vet inte om det kan vara till någon hjälp för dig?

Att vara känslig för energier kan vara både en tillgång och en belastning.

Andriel
12/9/08, 1:48 AM
#41

*39 Mentalt polariserade har sitt fokus i mentalkroppen dvs personligheten styrs från mentalkroppen. Kallas också mentaljag. Har naturligtvis en  astralkropp (emotionalkropp) och emotioner,  men låter sig inte styras utifrån emotionell logik och emotionella infall. Ett emotionaljag har sitt fokus i astralkroppen och kan alltså vara känslostyrd. Dvs varje uppkommande känsla tolkas som den signal man ska följa och de sakliga logiska resonemangen bakom varje skeende är inte lika viktigt, förrän möjligen efteråt ibland vilket indikerar utvecklingens riktning mot det mentala. Kausalt polariserade personer styrs mest från själen och ser tillvaron på ett alldeles annorlunda och mycket helare sätt. Ser hela skeenden med verkan och orsak i samma intryck. Sann intuition börjar infinna sig.  Adekvata emotioner finns hela vägen.

Annons:
Hoppfull
12/9/08, 8:53 AM
#42

Tack för förklaringen Andriel.

Innebär detta att det bästa är om man kan vara balanserad i alla sina kroppar? Men att vi alla bär en tyngdpunkt i någon av dem? Eller är polariseringen i de olika kropparna en del av vår utvecklingsväg?

Är detta något vi påverkar själva eller sker det en utveckling oavsett vårt eget strävande? Kausal polarisering bör ju i så fall vara det mest eftersträvansvärda… men gissningsvis så behöver vi igenom de andra fokuseringspunkterna först… eller?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ijin
12/9/08, 11:10 AM
#43

Argh! Fel språk!! Hjärn kollaps!!

[Mariann]
12/9/08, 11:47 AM
#44

#43 ?? Obestämd

Andriel
12/9/08, 1:58 PM
#45

Ja visst kan man säga så Hoppfull. Det är åt det hållet utvecklingen går, och visst går den av sig själv, men påverkas också i stor utsträckning av vårt eget strävande. Man kan säga att ju mer medveten ( högre utvecklad) vi är desto större betydelse har vår egen uppriktiga strävan.

Blissis
12/10/08, 9:21 AM
#46

"Livskraft virker gennem hjertet
og benytter blodomløbet.
Bevidsthed virker gennem hjernen
og benytter nervesystemet."

Djwhal Khul

"Livskraft verkar genom hjärtat
och använder sig av blodomloppet.
Medvetenhet verkar genom hjärnan
och använder sig av nervsystemet"

szirius
12/11/08, 10:29 AM
#47

#40  tack för svaret.Det klingar mindfulness om det! Vägen är dock så komplex, beroende på vilka roller man identifierat sig med och behöver rasera.Jag har tex insett hur jag ofta tagit/fortfarande tar mig en roll att vara ett kreativt energiknippe som har i uppgift att inspirera andra( speciellt i mina yrkesroller lärare/danslärare, men även som mor/fru/vän) och även om jag lyckas med det, så håller jag inte ihop själv.I huvudet vet jag hur vi alla är tillräckliga som vi är, men längre in finns nåt som gnager att jag måste göra mer, ge mer, vara mer hela tiden.Att jag behöver dela det jag kan.Det är JUST DÄR jag slutar respektera mina gränser.Att finna en balans i detta verkar vara min livsuppgift…Det slår lätt över åt för mkt, men blir det för lite blir jag deppig i stället.Jag behöver känna engagemang för att må bra, men i lagom dos.

Jag tänker också på det där att "se vad som gör en spänd".Det beyder ju inte alltid att det är ngt man ska undvika, utan att spändheten säger var man själv har blockeringar.Medan det i andra fall kan handla om osunda relationer som man SKA undvika.Och att se vad som är vad är…ett projekt ; )

Blissis
12/11/08, 11:00 AM
#48

#47

Ja, mindfulnes är ju egentligen en gammal buddhistisk kultiveringsteknik… Såg ett väldigt bra program på TV en gång, om buddhistiska munkar och meditation. Där framgick det. Dessa munkar hade ett område i hjärnan som var aktivt mest hela tiden, nämligen det område som styr lycka… Vilket blev stimulerat av just det som vi kallar mindfulnes och även från meditation.

Jag håller med dig om att vi inte ska undvika det som gör oss spända, om det inte är väldigt destruktivt för oss, utan ändra attityden så att vi kan lära oss avslappning i situationen. Och som du säger, se det som ett projekt :-) för utveckling.

För mig går andligt tjänande och egen kultivering av jaget hand i hand. Jag tror att så länge man är här på jorden så har man chans att rena sig och man ska även ta den och inte tro att man är "klar" eller glömma sig själv på det sättet att man ignorerar att ta hand om sin egen smuts. För mig är det inte rätt situation "att glömma sig själv". Att glömma sig själv handlar för mig om att kunna följa sitt högre mål och sin livsuppgift oavsett vad, så länge man inte skadar andra.

Bekräftelsebehovet och önskan att känna att man duger följer med länge då det också är en rädsla för att bli utstött ur gruppen, upplever jag det som. Antagligen så sitter detta med social tillhörighet djupt inom oss; önskan om närhet och kontakt med andra varelser. Antagligen för att allt är uppbyggt kring samarbete på en djupare nivå och har man inte skött sig så har man fått ta konsekvenserna för det. Så har jag upplevt det när jag sett bakom och bakom och bakom…Glad

Annons:
[BigMama]
12/12/08, 11:30 AM
#49

Kult test. Tar det med en nypa salt dock. Min 'känslighet' och öronbrus kan likaväl bero på trådlösa telefoner och stress… Obestämd

Upp till toppen
Annons: