Annons:
Läst 5019 ggr
allobosia
4/23/09, 1:06 AM

Övervinna rädsla

Jag är otroligt rädd för andar och spöken och allt liknande.. Sånt man kan se i skräckfilmer och sånt som man inte kan vara säker på om de finns eller inte.

Hur gör man för att komma över sin rädsla? jag vågar knappt åka och jobba längre och jag vågar inte vara ensam hemma. Jag jobbar på en vårdcentral och städar där efter stängning.. Jag tror att jag ser saker hela tiden och att jag hör saker.. Vissa gånger går jag ut flera gånger och ibland åker jag bara hem innan jag är klar för att det är så obehagligt..

Vad gör man? Skäms

Annons:
[Mariann]
4/23/09, 8:42 AM
#1

Kanske kan det vara beskydd av solar plexus och dig själv som du behöver jobba med?

Ett sätt kan vara att be om att det manifesteras en femuddig stjärna framför solar plexus, ett annat  eller  också se dig gå i en pelare av ljus, ett blåvitt beskyddande ljus och denna ljuspelare/stjärna har du bett om och riktat din bön till Ärkeängeln Mikael och hans änglar.

Sedan kan man ju mentalt alltid jobba med sina rädslor och helt enkelt försöka skjuta undan dem och tala sig själv tillrätta. Inte så enkelt kanske.

Andra har säker andra bra föslag på vad du kan göra och hur du möter detta i dig själv.

tänker också att genom daglig meditation öppna för själen och de inre ljusvärldarna borde kunna göra så att du stärker ljuset mer i dig själv.

Blissis
4/23/09, 11:00 AM
#2

Som jag ser det så har det här tagit över din tankevärld och du behöver ta tillbaka din kraft. Vad jag skulle vilja rekommendera är kognitiv beteendeterapi, det finns självhjälpsböcker. Du behöver stärka upp och ta kontrollen över ditt sinne igen eftersom du håller på att ätas upp av en rädsla, starkare än dig själv.

Och som Mariann skriver, stärka upp din själskontakt. Tänk på ljuset, gud, änglar så fort det här kommer över dig. Inse att det i ditt fall är en fantasivärld och inget realistiskt som du faktiskt möter.

Sedan får du nog tänka efter vad som utlöst detta och sluta ge det näring genom att sluta titta på skräckfilmer och spöksaker och sådant som skrämmer upp dig.

Du har även möjlighet att söka professionell hjälp. Kolla med psykologisajten vad de kan rekommendera dig.

Så jobba både med att förstärka ljuset i dig, be om beskydd och jobba med ditt sinne så ska du se att du kan komma igenom detta.

Lycka Till!

szirius
4/23/09, 10:05 PM
#3

# 3 du har fått goda råd ovanför härGlad, precis de saker jag också tänkte påFlört: fokusera på änglar och de goda ljusa krafterna,och läs någon självhjälpsbok som tar upp att bryta sina tankemönster.

( jag har själv haft perioder då jag varit oerhört mörkrädd för "mörka krafter" men det har hjälpt mig att se mig själv inuti ett stort ägg av ljus som ingen kan ta sig in i, och genom den en pelare av ljus uppåt, för kontakt av de ljusa krafterna.Nu kan jag tom gå ner i vår 100-åriga vinkällare själv på kvällenFlört)

Lycka till!

allobosia
4/23/09, 11:29 PM
#4

Tack för jätte bra svar! Skrattande

Ska testa det ni all nämnde med att tänka på ljuset, det kan jag testa redan idag för jag är alltid lika rädd när jag ska gå ner i mitt rum i källaren Oskyldig

Är all sorts meditation bra? jag har hållit på med en meditation nu ett par dagar då man ''besöker'' en indianstam och jag tycker det funkar mycket bättre en andra jag testat.. men det kanske är eftersom jag drömmer om att besöka en indianstam på riktigt. Jag känner mig alltid avslappnad och stark inombords efter. Glad

[Mariann]
4/24/09, 8:37 AM
#5

#4 Jag föredrar att även i meditation fokusera på ljuset/själen/hjärtat. ex denna

Man gör det som passar en själv bäst. Glad men ibland kan man behöva träna sig i nya former.

Lionadh
4/24/09, 8:40 AM
#6

#4 Jag tycker själv att det bästa sättet att meditera på är ljusmeditation. Då bygger du upp din egen aura av ljus så det ger ett naturligt skydd på "mörker". Det rensar också ut dina egna blockerande känslor.

Och be änglarna om hjälp! Jag brukar rekommendera LaUna Huffines böcker En bro av ljus och De helande änglarna, som innehäller många övningar som är enkla att göra.

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Annons:
tyyppi
4/24/09, 4:58 PM
#7

Min rädsla eller din rädsla 

Jag tolkar några av mina rädslakänslor att de är egentligen intryck av känslor hos andra människor, inte mina egna. Jag har bara läst dom in, förnimmat dom.

Kunde det hända för en människa som är mycket mer sensitivare än jag, att omgivningen so att säga "implanterar" sina rädslor eller andra känslor till denne, utan att människan själv vet om det?

Blissis
4/24/09, 10:00 PM
#8

Ja, absolut. Jag hade själv mycket problem med det innan jag blev starkare i mig själv och starkare i min själskontakt och kunde mer skilja ut vad som var jag och vad som var någon annan.

Jag tror att det är ett vanligt problem för dem som är sensitiva. Inte kanske att omgivningen implanterar utan för att vi hela tiden är i känsloenergier från andra och allt går in i vartannat och en del fastnar hos mig för jag har liknande saker i mig fast de känsloenergierna kanske yttrar sig på ett annat sätt.

Så när vi själva frigjort oss från dessa känsloenergier så noterar vi dem bara utan att de har gått in i mig så att säga, i stunden. Känsloenergier kan ju vara starkare och svagare och yttra sig på olika sätt. Rädsla är en väldigt grundläggande energi som har som syfte att skydda oss, men som också kan ta över vårt sinne eller finnas i vårt undermedvetna och styra oss. Så alla har rädsla.

szirius
4/24/09, 11:22 PM
#9

# 7 oh, ja, det är nog ganska vanligt.Man kan tex märka att man alltid blir orolig när man umgås med en viss person - som just oroar sig mktFlört. Å andra sidan kan man må bra av människor som är trygga och jordade.Man brukar säga att man då är "hudlös",man tar in det som sker utanför sig själv. 

Dels gäller det då att styra lite vilka man umgås med så länge man själv känner stora problem av detta.Man kan behöva perioder då man sållar ordentligt bland sin bekantskapskrets. Men strävan är ju att så småningom finna sätt att kunna stå kvar i sig själv oavsett vilka man har i sin omgivning.Det kan man bl. a göra med olika meditationer och visualiseringsövningar - och även genom att se sina egna mönster och bearbeta dem( det som blissis tar upp, att vi alla bär på de energier vi tar in på något plan)

Det är dock ett stort arbete och man behöver tålamod med sig själv i den processen.Det är något som behöver ständig närvaro, annars "faller man dit igen" och börjar tappa fokus pga andras energier.Varje gång det händer får man bara klappa lite snällt på sig själv och påminna sig kärleksfullt om att fokusera bättre på sitt inre ankare nästa gång…Glad

kramar från en hudlös till en annanFlörtTungan ute

Choklad
4/25/09, 1:13 PM
#10

Stanna kvar i rädslan ett litet tag, fly inte därifrån…stå kvar och känn in hur den kommer….stanna tills du känner att du har nått gränsen för denna gången. Gå sedan därifrån  och beröm dig själv för att du har varit duktig och klarat det. Förläng tiden som du tar in rädslan kite mer för varje gång, till slut kommer du att märka att du klarar av att hantera den.

Förmodligen så är det kanske något helt annat som du egentligen är rädd för? Tänk efter om rädslan har någon saklig grund?

Från barnsben har vi sett filmer som skrämmer oss…det sitter kvar och förstör den kontakten som vi egentligen ska ha med våra andevänner.

U R us

evrekaw
4/26/09, 11:44 PM
#11

#0 Träna på Medveten närvaro.

Rädsla, ångest, fobier och skräck av alla de slag är endast intelektets fantasifoster. Tankar om vad du tror ska hända eller tankar om det som redan har hänt.

Genom att träna på Medveten närvaro - att vara här och nu - där intelektet inte styr, blir du också fri från dina rädslor.

Bra böcker med konkreta övningar i ämnet är:

"Medveten närvaro" av Åsa Nilsonne och pendangen "Att leva ett liv, inte vinna ett krig" av Anna Kåver.

"Lev livet fullt ut" av Eckhart Tolle är också en otroligt bra bok i detta ämne.

Detta är en fullt fungerande metod. Man tar ett steg i taget och lär sig eftersom. Blir bättre och bättre… Jag lovar - det är värt mödan!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

allobosia
4/30/09, 12:42 AM
#12

Oj, jätte många svar :D

Blir ju lite mycket att skriva om jag ska svara på allt.. men jag har läst allas svar och jag uppskattar verkligen att folk orkar lägga ner lite tid på att skriva :) TACK!

evrekaw
4/30/09, 12:55 AM
#13

#12 En för alla, alla för en heter det ju…   

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
[Hukanson]
5/1/09, 12:49 AM
#14

Visst är det bra att tänka goda tankar och göra gott med kroppen , men om det är för att fly en rädsla kan det faktiskt ev bli en större katastrof om det inte lyckas .

Varför känner du rädsla ? Jag tror inte att du behöver psykoterapi för att du har "vanföreställningar" och hamnat i sjuka tankekaruseller . Jag tror att du faktiskt har några "spöken" som intresserar sig för dig och det behöver inte vara dåligt det kan vara någon släkting eller bekant som vill vaka eller hjälpa dig . Men just därför att du så lätt känner den andre utan att se den andre gör att det blir konflikt i ditt sinne där det sjätte sinnet hamnat i konflikt med de fem andra .

Jag tror att du behöver en grupp av något slag att relatera till och få stöd när du behöver . Eller en mediumkontakt om det inte är för dyrt . Gå med i något som finns i närheten och tror på det översinnliga .

[Kaninfluff]
5/1/09, 1:36 PM
#15

Jag vill bara tillägga att det i skräckfiler är gjort för att skrämma oss. Riktiga andar är oftast där för att hjälpa oss. Glad

Upp till toppen
Annons: