Annons:
Läst 41574 ggr
[magicadehex]
2010-10-15 11:31

Jesuscitat

Jag tänkte att i den här tråden kan vi samla på fina Jesuscitat. Fyll gärna på allt eftersom så skapar vi en riktig klokbok här. 

Vänligen/Magica

Annons:
[magicadehex]
2010-10-15 11:33
#1

"…med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er." Ur Matt 7:2

[magicadehex]
2010-10-15 11:39
#2

"Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand. 39Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. 40Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också." Ur Matt 5:38

[magicadehex]
2010-10-15 11:46
#3

"Var noga med att inte utföra era fromma gärningar i människornas åsyn, för att de skall lägga märke till er. Annars har ni ingen lön att vänta hos er fader i himlen. 2När du ger allmosor, låt då inte stöta i basun för dig, som hycklarna gör i synagogorna och på gatorna för att människorna skall prisa dem. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön. 3Nej, när du ger allmosor, låt då inte vänstra handen veta vad den högra gör. 4Ge din allmosa i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig." Ur Matt 6:1

[magicadehex]
2010-10-15 11:47
#4

"När ni ber skall ni inte göra som hycklarna. De älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att människorna skall se dem. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön. 6Nej, när du ber, gå då in i din kammare, stäng dörren och be sedan till din fader som är i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig. 7Och när ni ber skall ni inte rabbla tomma ord som hedningarna; de tror att de skall bli bönhörda för de många ordens skull. 8Gör inte som de, ty er fader vet vad ni behöver redan innan ni har bett honom om det." Ur Matt 6:5

[magicadehex]
2010-10-15 11:49
#5

Och det här är bland det vackraste jag läst:

"Kroppens lampa är ögat. Om ditt öga är ogrumlat får hela din kropp ljus, men om ditt öga är fördärvat blir det mörkt i hela din kropp. Om nu ljuset inom dig är mörker, hur djupt blir då inte mörkret." Ur Matt 6:22

[magicadehex]
2010-10-15 11:53
#6

"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget? Och hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga - du som har en bjälke i ditt öga? Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders." Ur Matt 7:3

Annons:
[magicadehex]
2010-10-15 11:54
#7

Om någon vill så diskuterar jag gärna runt citaten med er.

Vänligen/Magica

[magicadehex]
2010-10-15 11:58
#8

"…En annan av lärjungarna sade: "Herre, låt mig först gå och begrava min far." Men Jesus svarade: "Följ mig och låt de döda begrava sina döda."" Ur Matt 8:21

[KROFF]
2010-10-15 12:42
#9

"Mitt folk går förlorat ty det äger ingen kunskap" … men kan någon säga var det står?

[magicadehex]
2010-10-15 12:57
#10

#9: Jag hittar det inte. Här är en länk där sökfunktion också finns. Kanske det är något ord fel för jag hittar det inte där. Du kanske kan prova variera orden lite?

Länk till bibeln.se

Vänligen/Magica

[JesperAhlkvist]
2010-10-15 15:25
#11

Underbara citat. Tack Magica.

[rore]
2010-10-15 16:28
#12

Tack Magica…..

Amon
2010-10-15 17:12
#13

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." Johannes 8:32

Var och en har sin alldeles egna lilla bild av sanningen - sin alldeles egen pusselbit - och lägger vi ihop alla människors egna personliga och unika sanningar - ja då får vi ett jättestort underbart vackert pussel!

Om man skall prata om bibelcitat - så är detta min favorit. Annars läser jag inte så mycket i bibeln nuförtiden - det har jag gjort tillräckligt i många tidigare liv - och nu finns det så mycket annat man kan läsa. Flört

Annons:
retep
2010-10-15 17:47
#14

#13

För mig är denna uppenbar!

Jesus menar den enda genensama sanning som gäller för alla.

När vi känner den, dvs. är den, först då är vi fria.

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

szirius
2010-10-15 17:47
#15

Jag vet att jag någonstans läste om att Gud alltid finns bakom molnen…det var så symboliskt skrivet och jag förstod innebörden just då - att problem som uppstår - eller som vi snarare själva skapar, grumlar vår syn. Men vi kan få kraft i att veta att bakom det här grumlet, bakom molnen finns alltid Gud.Det gav mig tröst i den stunden.Bara jag tänker på det, så kan jag finna lugnet inom mig.

retep
2010-10-15 18:03
#16

Härligt szirius…Gud är den sanningen och den sanningen är Gud!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[magicadehex]
2010-10-15 18:44
#17

Tack, själva Glad 

Vänligen/Magica

Amon
2010-10-15 19:05
#18

Jag blir allergisk när folk pratar om "en sanning" - och säger sej känna till den - eller kanske rent ut av menar att de har "patent" på den!

Visst finns det en enda jättestor sanning - "Guds Sanning om Alltet" - men som människor på jorden - kan vi bara förnimma små, små glimtar eller fragment av den åt gången - för den är så stor så att ingen enskild levande människa har den förmågan att kunna greppa eller bära någon större del utav den! - Vad än de själva tror och vill påstå.

Det är detta som är upprinnelsen till alla konflikter mellan olika religioner och trosuppfattningar genom tiderna!

Jag ser symbolen i historien av de fyra blinda männen som gav sej ut i öknen för att leta reda på "Sanningen om Gud". Så fann de en elefant:

- Heureka! - Vi har funnit Gud - ropade de! Alla var överens om att de verkligen hade funnit vad de sökte - ända tills de skulle börja med att beskriva honom.

En av männen hade hittat ett ben - och han sa: - Den är lång och grov som en tjock trädstam - och står stabilt på marken.

Den andre hade hittat snabeln - Nej, nej - ropade han - den är smalare och böjlig som en orm - och kan trumpeta och spruta vatten!

Den tredje hade hittat svansen och sa: - Nej, nej, ni har fel båda två - Den är smal - och kommer uppifrån och hänger fritt neråt  - och den rör sej snabbt fram och tillbaka som en visp eller kvast.

Den fjärde hade hittat en av elefantens betar. Han ropade till de andra: - Ni har fel allihop! Den är smal, hård, och böjd i en horisontal vinkel rakt fram - ingetdera stämmer - som ni andra har sagt!

Om dessa män hade kunnat se - så hade de haft hela bilden framför sej och sett att alla hade rätt - trots helt olika beskrivningar!

Likadant är det med Den Stora Sanningen! Mina egna andliga upplevelser är mina helt egna - och är min egen sanning - men alla andras helt olika individuella andliga upplevelser är precis lika mycket värda som mina - även om de har helt andra upplevelser av verkligheten. Och det är precis så jag ser det!  Glad

[magicadehex]
2010-10-16 19:13
#19

Här är en av mina favoriter:

"Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man kan se det med sina ögon. Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er."

(Luk 17:20-21)

NiklasEri
2010-10-18 10:17
#20

#19

Det var ett fint citat! Glad

Annons:
[magicadehex]
2010-10-18 11:36
#21

#20: Tack så mycket :)

retep
2010-10-18 17:45
#22

#19 magica!

Denna är också en av mina favoriter eftersom den är så tydlig i sitt budskap. Alla borde uppmärksamma den och inse vad det betyder att "Guds rike är inom er."

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[magicadehex]
2010-10-18 20:44
#23

#22: Ja, Peter, det är därför jag också gillar den så mycket. Den är klockren! :)

retep
2010-10-18 22:28
#24

#18 Amon!

"Guds Sanning om Alltet" är det samma som Medvetandet om "Alltet" och det finns människor som lever på Jorden idag som har den medvetenheten om Medvetandet, om "Guds Sanning om Alltet"

"Det är detta som är upprinnelsen till alla konflikter mellan olika religioner och trosuppfattningar genom tiderna!"

Här påstår du något som kan tyckas vara en riktig bedömning, men kan inte vara det, eftersom alla motsättningar mellan människor och religioner beror på avsaknad av  kunskap, insikten och medvetenheten om Medvetandet och Guds sanning.

Din symbol beskrivning av Elefanten som uppfattas olika, den är inte relevant när det kommer till hur det sker att människor kan komma att erfara och uppfatta  Guds sanning.

Beskrivningen är enkelriktad och berör bara intellektet och en objektiv bedömning.

Vi är mycket större när vi inte längre begränsar oss och tror.

Med tron når vi inte dit, vart vårt hjärta längtar!

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[magicadehex]
2010-10-18 23:43
#25

"Där kadavret ligger, där samlas gamarna."

Ur Matteus 24:28

[magicadehex]
2010-10-18 23:56
#26

"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till vänster. Sedan skall kungen säga till dem som står till höger: 'Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse. Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.' Då kommer de rättfärdiga att fråga: 'Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?' Kungen skall svara dem: 'Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.'

Sedan skall han säga till dem som står till vänster: 'Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.' Då kommer också de att fråga: 'Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp?' Då skall han svara dem: 'Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.' Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv."

Ur Matteus 25:31-46

retep
2010-10-19 11:07
#27

#26

Som jag ser det så är det här ett bra exempel på hur kyrkans män har tolkat och omskrivit budskapet efter sitt eget huvud.

Jesus skulle aldrig döma på detta vis!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
NiklasEri
2010-10-19 14:41
#28

Måste säga ungefär som Peter, att citatet i #26 är dömande.

Det är för invecklat för att ge en riktig sanning.

Det är ju också så, att ingen dömer en förutom en själv.

Men citatet var intressant att läsa! Jag läser inte alls bibeln, eller så. Så det är ovant för mig att läsa sånt här.

retep
2010-10-19 15:10
#29

"Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också." (6:33

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2010-10-20 21:39
#30

När jag tänker på dessa rader, funderar jag på hur kristna genom tiden har uppfattat, sök först Guds rike.

Hur många har egentligen tänkt eller insett hur och var sökandet skall ske?

Kan kykobesök, bibelstudier, bön m.m. leda till att finna Gud och ett liv i rättfärdighet?

Var och hur finner en kristen egentligen Guds rike och den rättfärdighet som betyder något i stil med det här…"Ordet rättfärdighet är ett högst intressant och unikt ord. Det är ett övergripande ord som täcker alla Guds egenskaper. En rättfärdig människa är alltså lik Gud."

eller det här…"rättfärdighet, teologiskt begrepp. Enligt katolsk teologi blir människan rättfärdig genom att ta emot Guds nåd, enligt Luther sker den genom tron allena utan människans aktiva medverkan."…eller så här "Vi blir rättfärdiga genom Kristus. Bibeln säger i 2 Korintierbrevet 5:21: ?Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud.?

Vår rättfärdighet är i Herren. Bibeln säger i Jesaja 45:24: ?Endast i HERREN är rättfärdighet och styrka.?

Vi blir inte rättfärdiga genom att vara goda. Bibeln säger i Jesaja 64:6: ?Vi är alla orena, alla våra rättfärdiga gärningar är som en smutsig klädsel. Vi kommer alla att vissna som löv. Som löv förs bort av vinden kommer vi att föras bort av våra missgärningar.?

Vi är inte rättfärdiga av naturen utan Gud gör oss sådana. Bibeln säger i Psalm 51:12: ?Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta och ge mig på nytt en frimodig ande.?"

eller är det helt enkelt…moraliskt uppförande?

?/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasEri
2010-10-21 13:45
#31

Jag tror att många som söker, tänker för mycket.

Vad som menas med det citatet, tror jag är att man måste hitta inre lugn, och balans, sedan kommer det andra. Det måste komma från det inre, och lysa utåt.
Ett mörkt inre, skapar ett mörkt yttre. Ett ljust inre, får det yttre att se ljust ut. Det yttre blir ljust.

Många som söker inom olika trossystem, kommer i slutändan finna, att de har gått en omväg. Kanske en nödvändig sådan, men ändå en omväg.

Jag är inte bra på bibelstudier, Peter, eller att tolk citat. Men vet att man inte behöver ta omvägen via tron.

Som du är inne på, så har det mycket med agerande att göra. Allt kommer tillbaka till en. Så fungerar världen…
Även att inte agera, har en viss effekt.

Tar man en väg, så hamnar man på ett ställe. Tar man en annan, så kommer man till ett annat.
Även om vi i slutändan hamnar på samma ställe.

Varför är det så, att alla ligger på olika nivåer? Varför går vissa en mörkare väg, och andra en ljusare?
Vad tror ni?

/Niklas

retep
2010-10-21 15:31
#32

Niklas!

Det finns såklart många, många anledningar och förklaringar till vilken väg och varför vi går en viss väg. Det jag tycker är intressant och viktigt i allt det här, handlar mer om uppmärksamhet och val vi kan ha och göra.

Sök först Guds rike är en uppmaning att först av allt söka Guds rike.

När man har valt att göra det, så är frågan, vad och var är Guds rike?

Det kan tolkas som att det först är riket man skall söka, inte Gud, utan Guds rike!

Att medvetet uppmärksamma ett litet citat som detta kan komma att betyda mycket, om det visar sig att man ser möjligheter till ett annat val.

Vilken väg man går och vilka val man gör och kan göra om.

Det beror säkert till väldigt stor del på vad man har med sig i bagaget. Liksom genom vår uppfostran och de val vi gör utan att kanske ifrågasätta eller uppmärksamma.

Medvetenheten om det liv vi lever och de val vi gör är helt enkelt olika…

Det betyder inte att vi inte kan göra oss mer medvetna om… och genom ökad uppmärksamhet, på allt vi är och gör och tänker, skapa ökade möjligheter till insikt och bättre val.

#7 Magica vad tänker du kring det här…och ni andra

"Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också." (6:33

/Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[JesperAhlkvist]
2010-10-21 18:02
#33

"Sök din egen sanning så ska ni få allt det andra också."

Så skulle jag tolka det. När jag lever min djupaste sanning blir också allting annat väldigt självklart för ju mer jag förstår mig själv ju mer förstår jag livet.

/Jesper

Internettan
2010-10-21 21:55
#34

#18:

(Nu ligger jag flera dagar efter inlägget - men läste det precis nu..)

När det gäller det här med att människor upplever en liten del av sanningen och att varje del är sann trots att de olika delarna inte är likadana - då undrar jag så här:

Är tolkningen av det man upplever lika sann som upplevelsen? Jag kan nämligen köpa att vi alla har olika upplevelser av sanningen - men är inte säker på att tolkningen vi gör av upplevelserna alltid är sanna. Så när jag strider för min sanning så undrar jag om det ändå inte kan vara något falskt. Och att religionskonflikter faktiskt kan komma sig av att det finns rena felaktigheter här och var.

Om du är allergisk mot en enda sanning med stort S - så är jag allergisk mot idén att vi alla har vår egen sanning. Vi har alla rätten att ha en idé om sanningen och rätten att tro att vår sanning är sann. Men det är inte samma sak som att den ÄR sann. Tycker jag.

Vad tror du om det? (Eller någon annan?)

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Internettan
2010-10-21 22:13
#35

#32:

"Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också." (6:33

Jag tänker mig att Guds rike är ett tillstånd där vi är "nära Gud" (för kristna handlar det förstås om att bli frälst) och genom detta blir vi förvandlade i hjärtat och vi förstår vilka gåvor Gud har för oss när vi väljer att ta emot dem (tror på dem och är tacksam för dem). Alltså vi förstår att vi kan lita på Gud och att han tar hand om oss i alla lägen. Vi känner frid och slutar bekymra oss om varifrån vi ska få våra pengar när bilen går sönder eller vad vi ska göra när vi blir arbetslösa osv. Vi VET i hjärtat att det ordnar sig.

Håller vi oss till Gud så får vi alltså allt annat vi behöver också.

Ungefär så tolkar jag.

"Every point of view is a view from a point."

NiklasEri
2010-10-21 22:34
#36

#34

Jag tror att det finns en sanning, som är sann. Den är sann för alla, och för allt.
Men tycker också att det finns lager av sanningar. Även fantasier är ju sanna, själva fantasin är sann. Den fantasin är en fantasi, alltså är det en sann fantasi…

Alltså kan man säga att vad någon tror på, är i den stunden sant för den. Även om den tror på något som bara finns i dens fantasi, så är det ändå en slags sanning.
Men som sagt, det finns nog en stor sanning, som gäller för allt.

Man ju välja att endast kalla den stora sanningen för sanning, och säga att resten är lögn. Men i de flesta sammanhang, så är inte det särskilt ödmjukt, och kan verka något stängt.

retep
2010-10-21 23:22
#37

#35

Vad betyder "ett tillstånd där vi är "nära Gud" och hur "Håller vi oss till Gud så får vi alltså allt annat vi behöver också."?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Amon
2010-10-21 23:25
#38

Hej internettan och retep!

Jag hade inte tänkt mej någon lång debatt i detta ämne. För jag vill inte förstöra trådskrivarens syfte med tråden. Jag bara uttyckte min åsikt i största allmänhet - och som sagt - var och en får ha vilken åsikt den vill! Man kan ju faktiskt debattera om viktigare saker.

Men vi kan se det så här: Jag tror att var och en skapar sin egen unika sanning beroende på dennes specifika utveckling och erfarenheter (alltså det beror på vad vi har med oss i ryggsäcken). 

Men allteftersom vi utvecklas och ju mer erfarenhet vi får - desto större blir den här delen - den förändras och förfinas (och detta sker under många, många livstider).

Och visst - det kan finnas människor på jorden som har medvetenhet om en större del av "Den Stora Sanningen" - större än många andra har - dock aldrig hela sanningen - långt ifrån - för då krävs det en enorm andlig utveckling - och sådana väsen befinner sej INTE i någon fysisk form på jorden.

Detta har jag också läst i en andlig bok någonstans - minns inte riktigt vilken just nu - kanske det var någon av Neale Donald Walsh´s böcker - "Samtal med Gud". Men det hela känns väldigt logiskt och äkta - tycker jag.

Men just nu så lever vi i en mycket spännande tid - och enligt samstämmiga uppgifter från många, många olika håll - både från ursprungsbefolkningar jorden runt och många, många böcker från vitt skilda författare (bla från de senaste femton åren) och regelbundna kanaliseringar från högre väsen (de senaste fem-tio åren) - samt från mina egna personliga upplevelser (och från andra som jag känner väl) - så håller vi (mänskligheten i stort ) på att transformeras från tredje - dimensionella varelser till femte-dimensionella med "fullt medvetande" - vad nu detta kommer att innebära - det skall bli spännande att se och uppleva!  Skrattande

Innan utgången av år 2012 sägs det att det mesta skall vara klart - och jag och många med mej har i många år känt av de olika skiftena i energierna och frekvenshöjningarna. Nu i år har det ökat väldigt mycket och kommer att göra så fortsättningsvis också.

Internettan
2010-10-22 07:15
#39

#36:

Jag håller med dig i det du skriver. Att ha sin egen sanning kan ju ha en funktion - man kan antagligen må jättebra hela livet med sin syn på saker och ting trots att det kanske bara är fantasi.

Men när en del menar att vi alla har vår egen sanning, och att vi ska hitta den - det är då jag undrar över begreppet. Ens egen sanning kan för mig vara en återvändsgränd som inte leder någonvart.

Det är lite intressant med sanningar. När man möter en människa som är övertygad om något - så kan man nästan känna att man kliver in i ett moln av den andres sanning. Eftersom jag kan se just den "sanningen" just då får jag svårt att argumentera mot den - även om jag egentligen inte håller med. Och just då kan jag nästan känna det som att det faktiskt FINNS "egna sanningar" - för föreställningen om att det är sant gör nästan att det ÄR sant.

Kanske därför det är så lätt att få med sig folk i olika sekter eller trosinriktningar. Man omsluts av något som verkligen blir sant. (Jag har för mig att jag en gång läste i en bok - Samtal med Gud var det nog - att när vi dör möter vi det vi själva tror på i livet. Som om vår idé om något skapar just detta. Och om det är sant - då kan det ju faktiskt vara så att man kan ha en egen sanning. Man skapar den själv. Men jag vet inte.)

#37:

Bra fråga. Tänkte innan jag skrev att jag skulle ge exempel på vad jag menade - men kom sen på att jag inte riktigt vet själv exakt vad jag menar.

Förmodligen har jag en mix av olika beskrivningar i huvudet. T ex den kristna idén om att bli frälst - där jag tänker mig att vi släpper in Jesus i hjärtat och tar emot den helige Ande. På detta sätt blir vi vägledda på olika sätt. (Vissa hör röster, andra känner intuitivt). Är man inte kristen blir man kanske vägledd ändå, på samma sätt - men kallar källan något annat.

Det handlar också om att tron på något får detta att ske. Om vi ber/affirmerar/visualiserar i tro - så blir det så. (Fast jag antar att man kan hålla på med visualiseringar utan att ens tro på Gud? Hmmm…)

Det är väl också ett medvetandetillstånd där vi har förmåga att se bakom det yttre när vi möter människor. Vi kan "älska våra fiender" - eller har åtminstone en vilja att göra det. Vi är förlåtande, ödmjuka, generösa mm. (Enligt Bibeln är detta gåvor/tecken som kommer från den helige Ande men är man inte kristen handlar det nog om hur medveten man är.)

Man kanske också kan säga att man är i Guds rike när man kan se på saker ur ett "Jesus-likt" perspektiv. Och när man funnit det tillståndet tänker man och tror på ett sätt som gör att man kan ta emot/använda Guds gåvor så att man får det man behöver. Helt enkelt för att man vet vilka gåvor som finns - men också för att man själv lever på ett sätt som alstrar gott - vilket kommer tillbaka till en själv.)

Oj, så trassligt det låter. Jag vet vad jag menar själv men när jag ska skriva om det blir jag bara förvirrad. Så nu vet jag inte längre.

#38:

Hej Amon

Klokt skrivet! Jag håller med om att vi skapar vår egen sanning baserat på de erfarenheter vi har. Men det innebär också att det ibland bara blir "lokala sanningar" eller skensanningar, antar jag? :)

"Every point of view is a view from a point."

NiklasEri
2010-10-22 07:51
#40

#39

Att "hitta sin egen sanning" kanske har att göra att komma tillbaka till sin balans, alltså på den erfarenhetsnivå ens verkliga jag befinner sig i, och fortsätta utvecklas därifrån?
Kanske…

Själv tycker jag i alla fall att man måste hitta sig själv, innan man kan fortsätta utvecklas. Även om själva sökandet av sig själv, är en del i den stora utvecklingen, och det nog finns ett djupare "jag" än den som ligger på dagens nivå…

/Niklas

Amon
2010-10-22 16:08
#41

Om vi ska fortsätta den här diskussionen - så tycker jag att det låter väldigt sunt det du skriver NiklasEri, och även Internettan!

Man får utgå från sin "egen inre sanning" - och fortsätta att utvecklas därifrån. (Alla barn börjar i första klass innan de går vidare i skolan). Och alla har sin helt egen individuella utveckling - efter vad de själva önskar att uppleva. Jag har bla. läst att: 

"DET  FINNS  INTE  TVÅ  MÄNNISKOR  PÅ  VÅR JORD  -  SOM  BEFINNER  SEJ  PÅ  EXAKT  SAMMA  UTVECKLINGSNIVÅ!"

- Så då förstår man att det finns många olika sorters "sanningar".

I boken "Klara svar från andevärlden" av Marie-Louise och Robert Hahn - säger "Den Helige Ande" - att man väljer ofta att utvecklas inom någon religion eller filosofi under en viss tid (kanske ett helt liv) - men så efter ett tag så har man växt ur den erfarenheten - och behöver - och väljer en ny.

Och till slut så lägger man alla dessa erfarenheter bakom sej - och söker sin helt egna personliga väg till sanningen. Och detta får alla göra till slut - oavsett var vi står just nu på utvecklingsstegen!

Om sekter har jag också funderat över - (och tidigare varit ganska ilsken på). Vad gör de egentligen för nytta? Och då har jag fått till mej detta - att det är också en viktig erfarenhet att få! Genom erfarenheten av att styras och kontrolleras fullkomligt av en sekt - så lär man sej till slut att tänka själv - och det är själva syftet med denna erfarenhet! Skrattande

Ja, under alla dessa hundratals liv som vi lever på jorden - så har vi samlat på oss en hel massa upplevelser och erfarenheter - som smälter ihop till vår helt egna unika sanning - och som också är en liten del i "Den Stora Sanningen" - som ett gruskorn i sanden.  

Men enligt den danske filosofen Martinus kosmologi - så är vi eviga odödliga väsen som utvecklas under eoner av tid genom sex olika tillvaroplan: växtriket, djurriket, människoriket, visdomsriket, den gudomliga världen och mineral- eller salighetsriket.

Tre av dessa är huvudsakligen fysiska och tre är gudomliga till sin natur. Alla dessa riken har var sin kropp antingen i avtagande eller växande. Just nu i vår tid - så utvecklas vi människor från djurriket - som styrs av tyngdenergi (vi räknas fortfarande dit) - till människoriket (som styrs av känsloenergi). Djurriket är det mest fysiska av de sex rikena - nu när vi går över till människoriket - så avtar den dominerande fysika energin - och den gudomliga växer. Glad

Annons:
Glimtar
2010-10-22 16:45
#42

#40 Mina egna erfarenheter hittills visar att dina tankar om det är sanna :)

retep
2010-10-22 17:50
#43

Absolut sanning…vad är det?

Relativa sanningar vad är det?

Vad är en absolut sanning i ett sitat och vad är den relativa sanningen…om det alls är en sanning

Om den tolkning vi gör överhuvudtaget kan anses vara sanning?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Glimtar
2010-10-22 19:32
#44

För mig är den absoluta sanningen ett resultat om något, när alla upplever exakt samma resultat om något.

retep
2010-10-22 20:35
#45

#44

Kan det vara möjligt…och hur skulle alla kunna uppleva exakt detsamma…om upplevelser i sig är något individuellt

När jag tänker på Jesus och känner en närhet kanske ödmjukhet, en glädje eller vad som helst…är det för mig något Relativt, en upplevelse.

Det är bara min upplevelse, bara min sanning.

Så vad är då en Absolut sanning av Jesus…och den samma för alla?

Om en Absolut sanning är att erfara, medan en Relativ sanning är att uppleva.

Då kan man fråga sig vad är skillnaden på: Sök först Guds rike… och Så skall ni få det andra också.

Att finna Guds rike, skulle det då kunna vara att ha funnit den Absoluta sanningen? Och att allt det andra vi får är alla de Relativa sanningar vi lever i och med?

Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Glimtar
2010-10-22 21:11
#46

#45 Om det är möjligt, vet jag inte.

Men det skulle kunna vara möjligt, om de individuella sanningarna inte är någon absolut sanning utan istället är individuella sanningar som i sin tur leder till slutresultat, till resultatet absolut sanning.

NiklasEri
2010-10-22 21:45
#47

#45, Peter.

Vad intressant när du skriver:

"Om en Absolut sanning är att erfara, medan en Relativ sanning är att uppleva."

Så har jag inte riktigt tänkt förut. Jag har tänkt att uppleva är något man gör av mer lycka, och glädje, nästan för nöjes skull, medan erfara är något man gör för att lära sig. Det ordet har en hårdare, mer allvarligare klang, än uppleva.

Men kanske är det min relativa sanning, av de orden? Vad är då den absoluta sanningen av betydelsen för uppleva och erfara?
Det funderar jag lite på. Går väl att slå upp i och för sig, i ett Lexikon. Men jag vet inte om det behöver vara den absoluta sanningen för ett ord, bara för att det står i ett lexikon…

Vill du skriva nåt mer om de två orden, Peter? =)

/Niklas

Internettan
2010-10-22 22:13
#48

Jag håller med om att varje människa måste hitta sig själv och bygga sin värld på sina egna erfarenheter och upplevelser. Det finns nog inget annat sätt ens en gång. Man får på så vis en egen sanning som gäller för en själv. Och den är ju 100 % sann för en själv.

Men - för mig är det inte alls samma sak som sanningen med stort S. Det måste väl finnas ett svar på frågor som: Är Jesus Gud själv? Är Jesus den enda vägen till evigt liv? Finns rekarnation? Finns Satan på riktigt? Leder alla religioner till Gud? osv osv

På ett sätt är ju min egen sanning den enda sanningen för mig i det läget jag just nu befinner mig. Och då blir det ju aldrig fel. Så sanningen blir sann på det viset. Det förstår jag. Men samtidigt inte. Är det fel så är det ju ändå fel. Tror jag att det inte finns rekarnation när det gör det - då är ju min sanning fel lik förbaskat.

Det som får mig att slita mitt hår är alltså frågan om hur nära min sanning ligger den absoluta sanningen. Jag kan inte acceptera en lokal sanning - jag vill VETA.

#44:

För mig är den absoluta sanningen ett resultat om något, när alla upplever exakt samma resultat om något.

Eftersom vi alla kan uppleva fel så känner jag snarare att den absoluta sanningen är den som Gud vet.

Peter:

Att finna Guds rike, skulle det då kunna vara att ha funnit den Absoluta sanningen? Och att allt det andra vi får är alla de Relativa sanningar vi lever i och med?

Jag har lite svårt att se det på det viset. Att finna den absoluta sanningen vet jag inte om någon människa kan? För mig är det citatet ett så tydligt sätt att visa att vi inte ska koncentrera oss på det världsliga, det jordiska förgängliga - för det får vi på köpet när vi fokuserar på det andliga. Vi ska inte slita ut oss i en kamp i det materiella - när det riktiga och viktiga livet är det andliga. Fokuserar vi på det andliga så får vi allt materiellt vi behöver.

(Nu blev det lite kortare och mer tydligt, även för mig själv. Så tror jag om citatet.)

Men det kanske bara är min egen personliga sanning… Skrattande

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
NiklasEri
2010-10-22 22:24
#49

Internettan.

Du skriver att du sliter ditt hår för att få veta. Det är nog för att du har svårt att acceptera.
Ett accepterande av hur saker är, är ett accepterande av hur den absoluta sanningen är…
Har man accepterat hur den absoluta sanningen är, då borde man någonstans inom sig veta hur den är. Och vad den är…

[magicadehex]
2010-10-22 22:52
#50

Jag tycker citatet är bra. Där finns många viktiga saker att utläsa.

  • Riket väntar oss
  • Allt det vi gör för andra gör vi också för oss själva/Gud
  • Det vi inte gör för andra gör vi inte heller för oss själva/Gud
  • Det eviga straffet kan man väl kalla det om någon lever i ondska eftersom dennes onda gärningar hela tiden faller tillbaka på hen själv. Det om något är väl ett helvete (att hela tiden tillfoga sig själv och andra smärta)?

"…och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse. Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.' Då kommer de rättfärdiga att fråga: 'Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?' Kungen skall svara dem: 'Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.'

"…Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.' Då kommer också de att fråga: 'Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp?' Då skall han svara dem: 'Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.'"

Sedan lyder citatet: "Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv."

I ett av citaten ovan säger Jesus: "En annan av lärjungarna sade: "Herre, låt mig först gå och begrava min far." Men Jesus svarade: "Följ mig och låt de döda begrava sina döda."

Evigt liv ser jag som att man lever- vekligen lever. Det finns levande som är mer som döda än levande. Eller som Thomas Di Leva sjunger i sin låt -"Vad är frihet?"…Det finns dom som flyger fria i sin bur
Det finns fria som är fångade som djur.

Vänligen/Magica

NiklasEri
2010-10-22 23:00
#51

#50, Magica.

Du skrev:

"Det finns dom som flyger fria i sin bur Det finns fria som är fångade som djur."

Oj, vad vackert det låter! Glad

Internettan
2010-10-22 23:05
#52

#49:

Jag hänger inte riktigt med. Om jag inte vet hur den absoluta sanningen ser ut - hur kan jag då välja att acceptera eller icke acceptera?

Exakt vad är det jag ska acceptera och vad har det att göra med hur sanningen ser ut?

#50:

Det där inlägget skriver jag under på till så gott som 100 %. Du satte verkligen ord på.. sanningen. Glad

"Every point of view is a view from a point."

NiklasEri
2010-10-22 23:16
#53

#52

Därför ett accepterande, här och nu, gör dig medveten om den absoluta sanningen. Om inte nu, så leder accepterandet dig dit.

I stället för att tänka: "Varför??" "Hur??" och "Aarghh.. Jag MÅSTE veta!"
Så kan man tänka: "Så är det." "Jahaa, SÅ är det."

Förstår du?

Om du inte förstår vad är det du inte förstår? =) Vad du ska acceptera?

Då frågar jag: Vad ska du inte acceptera?

Man kan fortfarande, agera, och acceptera. Man behöver inte låta hemska saker ske, bara för att man väljer att acceptera saker för vad de är.

Prova att lugnt andas in, och ut, tänkt sedan: "Jaha, SÅ är det."
Om man inte känner ett inre lugn efter första gången, så kommer man nog göra det efter ett antal gånger. Att tänka så då och då, tror jag gör att man kommer närmare den absoluta sanningen.

/Niklas

Internettan
2010-10-22 23:39
#54

#53:

Fast du bygger din förklaring på din tro. Om du har fel så gäller ju inte det du säger. Så beroende på hur den absoluta sanningen ser ut så blir också ditt svar antingen självklart eller totalt obegripligt.

Och då måste jag slita mig i håret igen.

Mina tankar fastnar hela tiden vid huruvida kristendomen har rätt eller ej. Om kristendomen har rätt så finns det en fatalt fel väg att gå - och går jag förlorad så får jag ingen mer chans.

Min fråga angående den absoluta sanningen blir då: Har kristendomen rätt eller fel?

Att följa ditt råd kan alltså leda till att jag förlorar mitt liv.

Säg mig: varför ska jag lita på just dig? Från mitt perspektiv kan jag inte genom din "väg" nå den absoluta sanningen inom den tid jag vill. Jag måste ju hinna dit innan jag dör från jordelivet. Förstår du nu varför jag sliter mitt hår? Vad bryr jag mig om inre lugn om jag går förlorad. Visst - det kanske är trevligare att resa till helvetet med ett leende på läpparna än med ett flintskalligt huvud. Men jag vill helst inte dit alls. :)

(Och jag måste nog säga att jag har svårt att tro på att man hamnar på något hemskt ställe i evighet. Låter inte som att Gud skulle ordna en sån värld. Men samtidigt är jag inte så säker att jag vill riskera att gå fel väg.)

"Every point of view is a view from a point."

NiklasEri
2010-10-22 23:49
#55

Jag bygger faktiskt inte min förklaring på tro, utan på erfarenhet. Genom meditation, och yoga.

Erfarenhet är så nära sanningen man kan komma.

Jag har nog skrivit det här förr till dig: Du ska inte tro på mig, du ska tro på dig själv.
Och med den enkla övningen (eller vad man ska kalla den) som jag beskrev, så kan du faktiskt själv uppleva en närmare kontakt med den absoluta sanningen.
Vilket leder till att du litar på dina erfarenheter. Inte på övningen, inte på mig. På dina erfarenheter.

Väljer du att inte lita på dina erfarenheter.. Ja, då måste du först komma till insikt om att dina erfarenheter är verkliga.

Annons:
Internettan
2010-10-23 00:53
#56

#55:

Hur ska jag kunna få några svar genom att säga "SÅ är det" om händelser i mitt liv? Om VAD ska jag säga "SÅ är det"?

Du måste ge mig några exempel för jag ser bara saker som är helt vardagliga framför mig. Vilka slags erfarenheter menar du? (Förlåt om jag verkar trög men jag förstår verkligen inte.)

Om du menar att jag ska börja med meditation så är det inte ett bra generellt råd att man ska lita på sina erfarenheter där. Det finns många exempel på människor som blivit lurade av mörka väsen förklädda till ljusa.

http://www.inblick.se/Default.aspx?ID=53&Action=1&NewsId=271&PID=416

http://www.inblick.se/Default.aspx?ID=53&Action=1&NewsId=392&PID=416

Väljer du att inte lita på dina erfarenheter.. Ja, då måste du först komma till insikt om att dina erfarenheter är verkliga.

Men hur verkliga de än är kan jag ju bli lurad. (Både av mig själv och av andra.)

"Every point of view is a view from a point."

NiklasEri
2010-10-23 01:04
#57

Genom att upprepa "SÅ är det", så leder du ditt sinne in till ett accepterande om alltet, vilket ger plats åt den absoluta sanningen att inträda…

Just nu verkar ditt sinne innehålla rädslor, om till exempel ett helvete efter detta liv.
Genom att acceptera allt som det är, just nu, så skapar du ett inre lugn, vilket tystar tankarna, vilket i sin tur tystar rädslorna…
Vilket gör så att ditt föreställda helvete försvinner.
Vilket sedan leder till att den absoluta sanningen kan infinna sig.

Du behöver inte meditera. Du behöver bara acceptera. Allt. Som det är NU.

Inga mörka väsen kan stjälpa den som inte låter sig stjälpas. Inget helvete infinner sig, hos den som inget helvete skapar.

Om du inte hittar sanningen genom ett accepterande… Hur ska du då hitta det, Internettan? Har du något förslag?

NiklasEri
2010-10-23 01:06
#58

#56

Med "verkliga" så menar jag sanna. Som i absolut sanna. Det som kommer av att bli lurad, är inte sant, alltså ingen verklighet.

[magicadehex]
2010-10-23 12:01
#59

Niklas: Ja, det är vackra ord av Thoms Di Leva.

Här är låten: http://www.youtube.com/watch?v=xKXISgDWtlE

Vänligen/Magica

Internettan
2010-10-23 12:44
#60

#57:

Genom att acceptera allt som det är, just nu, så skapar du ett inre lugn, vilket tystar tankarna, vilket i sin tur tystar rädslorna… Vilket gör så att ditt föreställda helvete försvinner.

Du ber mig helt enkelt att lita på att du känner till den absoluta sanningen. Först måste jag bestämma mig för att du har rätt och att de kristna har fel. SEN kan jag göra dina övningar - och tro att de kommer att leda mig till den absoluta sanningen. Ja, det är ju klart . om jag tror det så kommer det kännas som att jag vet det - och då blir det sant. Men är det den objektiva absoluta sanningen vi talar om? Nej, det känns inte alls så.

Vänder jag på det och väljer att inte tro att du har rätt - då kommer dina övningar inte att ge mig ett dugg. Jag kommer bara att tro att jag blir lugn medan verkligheten ändå kommer att fortsätta utifrån en sanning som inbegriper t ex helvetet.

Kort sagt: dina övningar leder mig inte rätt. Dina övningar blir bara en följd av vilken tro jag väljer att ha.

Jag förstår fortfarande inte hur ett accepterande av allt kan leda till någon sanning. Det är inte ens en väg, hur kan den då leda någonvart? I mina ögon kan det lika gärna vara ett sätt att få sin egen tro att verka sann. (Ett sätt att förneka att det kan finnas något som leder till helvetet exempelvis.) Återigen blir det något som fungerar bara om man redan bestämt sig för att verkligheten ser ut som just du tror.  

Inga mörka väsen kan stjälpa den som inte låter sig stjälpas. Inget helvete infinner sig, hos den som inget helvete skapar.

Du tror så. Jag skulle önska att du har rätt.

"Every point of view is a view from a point."

[JesperAhlkvist]
2010-10-23 13:33
#61

#48

Är Jesus Gud själv? Är Jesus den enda vägen till evigt liv? Finns rekarnation? Finns Satan på riktigt? Leder alla religioner till Gud?

Dm här frågorna du ställer visar att du verkligen vill veta och har kommit väldigt nära din sanning, På ett sätt är min sanning  på många sätt din sanning.

Är Jesus Gud själv? Nej , han kan inte vara Gud själv eftersom ALLT är Gud. Vi, alla valde honom för 2000 år sen att bli Guds son, han som skulle visa, inspirera och leda oss andra.

Är Jesus den enda vägen till evigt liv? Nej, eftersom allt är evigt, allt är Gud, du är evig, jag är evig.

Finns rekarnation? Ja, eftersom vi är eviga. Faktum är att döden existerar inte. Det är inte meningen vi ska dö men något har gått snett längs vägen. Det är därför vi är fast i den här dimensionen. Detta kommer dock ändras.

Finns satan på riktigt? Satan finns bara i huvudet på dom som tror Satan finns. Det finns parasiter som lever på rädsla. Dom uppkom när vi försökte dela på själarna på Atlantis vad jag har förstått. Min flickvän hade en som hon har fått bort nu.

Leder alla religioner till Gud? Leder Gud till alla religioner? Dom flesta tror på någonting men så fort vi väljer en religion begränsar vi oss. Varför tycker politiker så olika? För att i deras perspektiv är det dom säger rätt. Vi behöver se allting ur ett större perspektiv.

#60 

Dom kristna har inte fel ur sitt perspektiv. Men var öppen för allt, ju större perspektiv du har, ju mer självklart blir allting. Ju mer kommer du förstå dig själv och livet.

Mvh

Jesper

Glimtar
2010-10-23 13:52
#62

#60 Det man kan göra är att ta reda på den absoluta sanningen om sig själv. Det arbetet kan bara du själv göra. Ingen annan kan göra det åt dig.

Annons:
NiklasEri
2010-10-23 14:06
#63

#60

Du påstår att jag har bestämt mig för något.

Du har fel i ditt påstående. Jag har inte bestämt mig för något. Jag är öppen, inte helt öppen, men mer öppen än förut.

Du påstår att ett accepterande kan vara ett sätt att förneka.

Det säger emot sig själv. Hur skulle ett accepterande kunna vara ett förnekande? Ett accepterande är ju ett… accepterande. Vilket ju faktiskt är motsatsen till att förneka.
Eller har jag fel här..?

Ett accepterande av hur saker är just nu, kommer åtminstone att låta dig landa på en väg.
Det viktiga är att man går. För alla vägar leder dit vi ska i slutändan.

Den som går skall finna.

Du svarade inte på, om du hade något alternativ till att hitta sanningen genom att acceptera. Betyder det att du inte har något alternativ?

Du har tvivel, och du är kritisk, Internettan. Att vara kritisk kan vara bra, men att vara öppen är Gudomligt.

retep
2010-10-23 15:01
#64

Niklas, med flera…

Erfara är existens, det är att bara Vara…Jag, Solen, Regnet, Hjärtat, Medvetandet
Uppleva är att känna hjärtat slå, höra regnet falla, se solen, vara medveten om och förstå. tänka, tycka, tro.

Uppleva kan vi bara genom att vi Erfar. Erfara kan vi utan att uppleva.
I livet går erfarandet och upplevandet hand i hand. Frågan är bara hur medvetna vi är om den Sanning som Är och den sanning som förändras

En person som Erfar, är medveten om att allt han kan Uppleva, är illusionen, den föränderliga sanningen och att Erfara Existensen är den egentliga Verkligheten den Absoluta oföränderliga Sanningen.

Med den medvetenheten är du också Medveten om illusionen och lever ditt liv som Jesus gjorde, som Krishna, som Buddha, som Upplysta gör. Utan att jämföra dig med någon, är du Ett med allt och alla.

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasEri
2010-10-23 18:33
#65

Fint skrivet Peter. Det känns rätt.
Tack för det!

Då är jag både en erfarare, och en upplevare. Älskar livet, men älskar också sanningen om allt. Sanningen med stort S.

Om man blir medveten om illusionen, som du skriver. Slutar inte illusionen då att vara illusion, och övergår helt enkelt till ett upplevande?
För en illusion, är väl bara en sådan, om man inte vet att det är en illusion?
Eller tänker jag galet..?

Mvh
Niklas

Glimtar
2010-10-23 19:54
#66

#64 Det var en bra beskrivning :)

retep
2010-10-23 20:08
#67

Vi lever i en Relativ verklighet! Men Är Absoluta. När vårt relativa medvetande är medvetet om det Absoluta Medvetandet då ser vi igenom illusionen och den är inte längre vår verklighet.

Alla våra upplevelser i den relativa tillvaron styrs inte och begränsas inte längre av illusionen och alla sinnesupplevelser. Medvetandet är medvetet och vår medvetenhet är Medveten.

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasEri
2010-10-23 20:20
#68

I see =)

Men kan man vara mer och mindre medveten om det absoluta medvetandet? Eller är det antingen eller?
Jag känner mig medveten om mitt medvetande. Men inte fullt.. För det skulle vara upplysning, antar jag.

Det borde vara bra att veta att man inte är fullt medveten också. För om man tror att man är fullt medveten, då kanske man stänger sig själv, omedvetet.

/Niklas

retep
2010-10-23 21:34
#69

Niklas!

Det är i Kosmisk Medvetenhet som man kan sägas vara medveten om Medvetandet. Därefter följer fler och högre Medvetandetillstånd…Gudsmedvetande, då perceptionen är mer förfinad och Gudserkännandet är fördjupat…Enhetsmedvetande då uppgåendet i Enheten med alltet är fulkomnat, Brahma.

I det fjärde Medvetandetillståndet, Transcenndentalt medvetande, är du  mitt i Medvetandet och erfar det.

När din medvetenhet om ditt vardagliga vaken medvetande, ditt sömn medvetande och drömedvetande tillstånd, integreras med din transcendentala Medvetenhet. Då övergår dessa fyra tillstånd i att vara Kosmiskt Medvetande.

Om du känner igen att du bara kan vara i stillheten bortom och bara Erfara Varat eller det Transcendentala, för att därefter återgå till de vardagliga aktiviteterna. Då har du i det en bekräftelse på att du börjar bli eller kan vara medveten om Medvetandet.

När man väl är där medveten om Medvetandet…då vet man och Är man Upplyst

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
NiklasEri
2010-10-23 22:29
#70

Wow. Du vet en hel del om detta!

Det var många ord jag inte känner igen. Jag tränar yoga mest på känsla.. Så svårt att veta i vilken nivå man är, så att säga.

Jag fick något att fundera på. Men om man är Upplyst, då borde man ju veta det? Det borde ju inte finnas något tvivel om det? Kan jag tycka…

/Niklas

NiklasEri
2010-10-23 23:52
#71

Kanske blev lite mycket frågor från min sida… Men jag blir så pass nyfiken, så har svårt att låta bli. Tungan ute

Mvh
Niklas

Internettan
2010-10-24 00:09
#72

#62:

Det man kan göra är att ta reda på den absoluta sanningen om sig själv. Det arbetet kan bara du själv göra. Ingen annan kan göra det åt dig.

Vad för sorts sanning om mig själv är det jag ska ta reda på? Och hur gör man det? Och hur är det kopplat till "den absoluta sanningen" om Gud, världen osv? (Ni talar i gåtor.)

#63:

Du har fel i ditt påstående. Jag har inte bestämt mig för något. Jag är öppen, inte helt öppen, men mer öppen än förut.

Nej, du kanske inte har bestämt dig för något. Men JAG måste bestämma mig för att antingen tro att du har rätt eller inte. Du baserar din tro på dina erfarenheter - och många kristna baserar sin tro på sina erfarenheter. Jag kan inte begripa hur jag ska komma fram till vilka som har rätt genom att typ slappna av?

Du säger att du baserar din tro på dina erfarenheter, genom meditation och yoga. Men exakt vilka erfarenheter gör du, som får dig att vara säker på att det t ex inte finns ett helvete? Eller på att alla vägar leder dit vi ska? Hör du en röst som talar om hur allt ligger till? Eller får du bara en slags "vetskap"?

En del kristna människor berättar om starka upplevelser av ljus och av att Jesus är där. Och de får en plötslig "vetskap" om att Jesus är den rätta vägen osv. Hur kan de få erfarenheter av vissa saker och du av andra? Är alla erfarenheter verkligen sanna? Eller får olika människor olika erfarenheter beroende på var de befinner sig i utvecklingen? För i så fall finns det inget som säger att just du har rätt, utan då skulle ju det kristna synsättet kunna vara "högre" än ditt synsätt.

Det där med att acceptera.. VAD ska jag acceptera? Att jag är människa? Att jag har tre barn? Att jag inte vet hur sanningen ser ut? VAD??? Eller menar du att jag ska se på allt som händer och bara konstatera att de händer - istället för att släppa på alla känslor och reagera utifrån dem? Det är säkert bra och det är nog ett tecken på att man "kommit ganska långt" om man klarar det. Men kunskapen om hur den absoluta sanningen ser ut verkar inte komma närmare för det?

Hur skulle ett accepterande kunna vara ett förnekande? Ett accepterande är ju ett… accepterande. Vilket ju faktiskt är motsatsen till att förneka.

Jag tänker nog mer på rätt och fel. Jag tror att det finns något som kan kallas rätt och fel. Om man accepterar allt så kommer man att sätta etiketten "rätt" på allt som sker. Och då blir det ett sätt att förneka det som är fel. Det var nog så jag tänkte.

Men visst kan man acceptera att det som händer händer. Inte att det är okej utan bara konstatera att det händer. Men leder det till några svar? 

Ett accepterande av hur saker är just nu, kommer åtminstone att låta dig landa på en väg. Det viktiga är att man går. För alla vägar leder dit vi ska i slutändan.

Vilken väg landar jag på? Jag kan inte se denna väg, för mig är det fortfarande ingen väg. Om den sista meningen du skriver (det fetstilta) stämmer - då är allt du säger klokt. Men om den inte stämmer… Jag måste igen bestämma mig för att tro dig för att finna en mening med att följa ditt råd.

Du svarade inte på, om du hade något alternativ till att hitta sanningen genom att acceptera. Betyder det att du inte har något alternativ?

Alternativet är väl att man får en sådan kontakt med Gud - ett personligt möte med Jesus t ex eller en "uppenbarelse" av något slag - att man bara vet inom sig vilken väg man ska följa. För en sån som jag funkar det inte att "bara acceptera". Det låter jättekonstigt i mina öron. Du kunde lika gärna sagt att jag skulle hjula tre ggr innan jag går och lägger mig.

Du har tvivel, och du är kritisk, Internettan. Att vara kritisk kan vara bra, men att vara öppen är Gudomligt.

Att vara kritisk är att vara öppen, på sätt och vis. Hade jag inte varit öppen hade jag bestämt mig för en väg och sedan följt den. Eller varit ateist. Men jag kan inte följa en väg när det finns andra vägar att eventuellt följa. Så jag är kanske FÖR öppen? (Tro mig - jag är kritisk till den kristna tron också.)

Fast jag är inte så öppen när det gäller andliga upplevelser - det är sant. Jag är helstängd och allt stannar på den intellektuella nivån, kan man säga. Men hur blir man öppen?`

"Every point of view is a view from a point."

retep
2010-10-24 00:26
#73

Niklas! Det är okey att vara nyfiken och jag svarar gärna…även att det inte kan bli ett fullkomligt svar. Är man upplyst så vet man om det…eftersom man är medveten om det kosmiska eller universella Medvetandet.

Det är bara genom att erfara det som är bortom, i det Transcendenta. Bortom allt relativt, alla sinnets upplevelser och intryck, som man har möjlighet att jämföra eller veta vad skillnaden är.

Att Transcendera betyder att gå bortom, att i Meditation, i Yoga och på andra sätt i stillheten inom, erfara det rena Medvetandet, Transcendentalt Medvetande, det Absoluta.

Kosmiskt Medvetande är när du i det relativa vardags medvetandet kan vara medveten även när du sover eller drömmer och att du har medvetenhet om det Transcendentala rena Medvetandet.

De ord du inte känner igen kan du googla på eller fråga om.

Hälsning

Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasEri
2010-10-24 01:07
#74

#72

Du är en vettig person, Internettan. Du tänker efter. Det är bra!

Men kanske är du lite för vettig?
Du kanske måste våga prova lite mer..?
Prova den kristna vägen, passar inte den, så prova nåt annat. Den buddhistiska tron kanske?
Eller ingen tro alls?
Man kan prova att inte tro på Gud.

Vad jag menar är att du kommer att landa på en väg. Har inte sagt vilken väg. Du kommer att landa på en väg.
Den kommer att ta dig dit den ska ta dig, och eftersom, så kommer dessa vägar att ta dig till din slutdestination.
Vad är det för destination? Det får du helt enkelt se när du kommer dit.

Jag kan inte ge dig alla svar du frågar efter. Men jag kan försöka peka åt vilket håll jag tror är det rätta.
Ja, du ser. Jag tror. För ingen kan vara säker.
Men du måste bli lite mer våghalsig, Internettan. Du behöver inte kasta dig ut för broar i fallskärm (om du inte väldigt gärna vill det), men det jag menar är att utan att gå, så kommer man inte fram.

För mig verkar det som att du inte vet vilken väg du ska gå. Du har fastnat i att bestämma dig för en väg… Du står vid korsningen (det är ingen T-korsning, denna innehåller många, många vägar…). Du står vid korsningen, vid den tusenfaldiga korsningen, och ska välja väg bland alla dessa vägar.
Då säger jag: VÄLJ!
Om du inte kan välja, bara gå dit benen bär dig. Sluta TÄNK så mycket! För Guds skull Flört
VÄLJ väg, vandra, LEV, och var lycklig. Stå inte och vela i korsningen. Ingen mår bra av att vela, hela sitt liv. VÄLJ väg! Ta ett steg, och ta det nästa. Snart är du igång, och när du sedan är igång, då dröjer det inte länge förrän du hittar rätt.

Jag skulle ge dig himmelriket om jag kunde. Varför inte? Alla förtjänar ett himmelrike. Men du får helt enkelt nöja dig med det lilla jag har gett/ger dig.
Jag är inte orolig. Du kommer att hitta rätt. Det gör vi alla till slut.

#73

Så bra att du gärna svarar Glad

Då har jag nog Trancenderat… Genom yogan. I meditationen. Det är härligt. Brukar se som en ring, eller en.. Rund energiboll inom mig, som framför pannan, eller det tredje ögat, när jag mediterar.. Har undrat vad det är.
Kosmiskt medvetande.. Jo, jag är nog ganska medveten när jag drömmer. Kanske…
Visst känner jag mig medvetande i vardagen… Lite för medvetande ibland. Haha. Men medvetande är härligt! Jag gillar det..
Försöker komma på i vilken nivå jag är…
Svårt. Jag vet helt enkelt inte.

Om mina yoga övningar kunde komma med en nivåskala, skulle det vara lättare Flört
Hehe. Men jag är inte så teoretisk av mig. Är kanske därför yoga övningarna kommer till mig, som av sig själv…

Glimtar
2010-10-24 02:35
#75

#72 Börja om från början. Vad är det du söker? En tro? Sanningen? Eller söker du något annat?

[magicadehex]
2010-10-24 02:36
#76

#52: Internettan: Förlåt, jag ser nu att jag har missat ditt inlägg till mig.

Tack så mycket, vad roligt att du gillar inlägget Glad 

Vänligen/Magica

Annons:
Internettan
2010-10-24 12:38
#77

#74:

Jag är nog fast i ett moment 22.

För att få svaret på hur den rätta slutdestinationen ser ut måste jag nå dit. För att nå dit måste jag välja en väg. Men väljer jag en väg kan jag välja fel och hamna i helvetet.

Jag hoppas verkligen att du har rätt och att det inte finns ett helvete. Hade det inte varit för den möjligheten hade jag inte haft några problem alls. Då hade jag, som du säger, kunnat pröva både det ena och det andra och vetat att jag kommer rätt till slut.

Tyvärr är "det mörka" enligt många källor alltför verkligt och möjligt för mig för att jag ska kunna ignorera det utan att veta säkert. Men förhoppningsvis kommer jag fram till en punkt där jag kan se vad detta helvete verkligen betyder - och ser att det inte är det som de kristna menar. 

Tack för dina försök att förklara i alla fall. Glad

#75:

Vad söker jag? Bra fråga. Sanningen tror jag. Frihet framför allt. Om jag vet sanningen om "Guds vilja", varför vi lever, vart vi ska och hur alla "Guds lagar" fungerar (om karma, ev reinkarnation, ev helvete osv) - då kan jag välja att leva mitt jordeliv på ett helt annat sätt än vad jag gör idag. Mycket styrs av rädsla och av "hur man bör vara" i samhället. Jag vill vara fri. Har svårt att anpassa mig till "det vanliga" som förväntas av en och när jag till fullo förstår hur allt fungerar - då kan jag gå den väg som "mitt hjärta säger". Tänker jag. (Fast det har jag aldrig tänkt innan, men nu när jag väl funderar över det så tror jag att det är en stor del i varför jag söker så mycket. Intressant faktiskt. Verkligen bra fråga - som jag nog behövde. Glad)

Vad är det som får er andra att söka? Eller att vilja utvecklas? (Fast det kanske är inbyggt i oss?) Nu tror jag inte att mitt enda mål med andlighet är att våga vara rebell. :) Men kanske att det har varit den utlösande faktorn. Att man kommer till en punkt där man helt enkelt måste hitta ett alternativt sätt att leva. Det som sker runt omkring oss i samhället är bara så fel. Och folk bara följer med och tror att det måste vara så. Men när man reagerar konkret så blir man betraktad som ett UFO och jag har svårt att sätta ord på det jag inom mig tror på och känner. Så börjar jag tvivla. Kanske jag bara är dum? Så jag vill veta hur Gud tänker, typ. :)

#76:

Glad

Peter

Jag skulle vilja fråga dig hur ditt vardagsliv påverkas av att vara medveten. Ser ditt liv väldigt annorlunda ut jämfört med om/när du inte var lika medveten? Hur tar sig detta medvetande uttryck?

"Every point of view is a view from a point."

retep
2010-10-24 14:36
#78

Tack för din fråga Internettan.

Som jag har "tjatat om" ganska länge nu, så är allt i grunden Medvetande. Medvetande, eller Gud, en intelligens som bara existerar. Existerar men finns inte till…inte i någon form eller på något sätt

När denna existerande intelligens, detta Medvetande som är Gud… vill uppleva sig själv och inte längre bara existera. Då skapar han sig själv för att få möjlighet att uppleva sig själv, i allt han skapat.

Så Gud både är ren oskapad existens, den totala intelligensen eller Medvetandet.

Och samtidigt återfinns Gud, intelligensen, Medvetandet i allt som är skapat, i allt livs innersta, i ditt eget individuella medvetande som människa.

Själva medvetenheten om…att känna till detta…att i någon mån förstå detta…det är början till att finna Sanningen vi alla söker.

Jag håller på med en målning och skall nu gå och måla vidare på den en stund…återkommer snart med fortsättningen.

Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasEri
2010-10-24 15:26
#79

#77

Det är ingen fara. Jag tycker om att försöka förklara, och hjälpa andra på deras väg. Men ibland blir det för många/svåra frågor att svara på.
Och vissa frågor kan man inte få svar på från andra, de måste man fråga sig själv om Glad

Jag är fortfarande envis med att du litar för mycket på dessa källor. Du måste göra ett val:
Antingen litar du på de källor som talar om ljus, och frihet. Men då måste man nästan lita på de som talar om ett helvete också, för det är svårt att välja källor att lita på, fullt ut.
Eller, så väljer du att inte lita på några källor alls, och söker inom dig efter svaret.
Det är ofta därför en fråga till någon, lättare kan leda till insikt än en förklaring, för då måste du fråga dig själv om svaret, för att kunna svara den som frågar.

Och jag tror faktiskt att alla dessa frågor du (och jag, och alla) ställer till andra, ställer vi faktiskt till oss själva, egentligen.
Du kan ju prova, att fråga de frågor du frågar andra, till dig själv också. Se vad du får för svar Glad

Du behöver inte sluta fråga andra, det är bara nyttigt! Men du kan prova att varje gång du frågar någon annan något, så frågar du dig själv också.
Kan det vara något?

/Niklas

Internettan
2010-10-24 19:51
#80

#78:

Det du beskriver är detsamma som beskrivs i Samtal med Gud-böckerna. Och så är det kanske också.

Men det jag allra helst skulle vilja veta är hur just du påverkas av att vara medveten. (Men det kanske kommer i fortsättningen?)

#79:

Du har rätt i att det kanske är dags att sluta lita på alla källor som jag hittar överallt. Eftersom alla verkar sanna på sitt sätt så blir det så förvirrande.

Det enda är nog att söka inom mig.

Problemet är väl att det inte kommer några svar därifrån… tror jag. Eller så uppfattar jag dem inte. Sen gäller det då också att kunna lita på de svar som eventuellt dyker upp. (Jag vet inte ens hur svar inom en kan uppenbara sig. Vad ska jag leta efter? Hos mig är allt bara tyst, tycker jag.) 

Allra helst vill jag ha någon sorts andlig upplevelse som gör att jag sedan "bara vet". Eller så att jag åtminstone har något att hålla fast vid och skapa en tro utifrån. Något verkligt. 

Jag och min hjärna - det börjar bli en tröttsam relation. :)

Men du kan prova att varje gång du frågar någon annan något, så frågar du dig själv också. Kan det vara något?

Ja.. jo. På sätt och vis. Men då kommer jag att få fram ett svar - men tvivla på att svaret är sant. Jag kommer förmodligen bara att se svaren som en sammanställning av det jag vet. (Oj, vilken svada det kommer att bli - med både för- och motargument för varje mening jag kläcker ur mig.) Eller så kommer jag att bli förvånad över vilka svar som kommer. Kanske "någon" leder mina ord?

"Every point of view is a view from a point."

retep
2010-10-24 20:07
#81

Hoppas att det är okej om vi använder den här tråden ett tag till…vi kan alltid återgå till Jesuscitat sedan…

Internettan sa…"Jag skulle vilja fråga dig hur ditt vardagsliv påverkas av att vara medveten. Ser ditt liv väldigt annorlunda ut jämfört med om/när du inte var lika medveten? Hur tar sig detta medvetande uttryck?"

På ett sätt kan jag inte riktigt göra jämförelse eftersom jag började att meditera så tidigt.
Men under alla de år jag mediterat och levt livet har min medvetenhet gradvis ökat och gett djupare insikter och förståelse för sammanhangen och Helheten.
Helheten är i sig oändlig men kan kanske sägas börja vid att jag blev medveten om att den del av mitt liv som handlade om vardagens alla aktiviteter, tyckanden, tänkanden och göranden…alla föreställningar om hur…alla begränsade känslor och tankar och mycket mer… var en halv del av en större helhet.

Detta hade jag haft en förnimmelse av länge men det var först då jag började Transcendera och gå bortom allt detta, som jag direkt kunde erfara att den halvdel jag saknade var och Är Helheten, den egentliga verkligheten.
Med den insikten eller medveten om en större helhet bortom det "vardagliga" blev mitt liv annorlunda jämfört med tidigare. Att få en glimt av en oändlig helhet som visar sig vara intelligensen bakom allt, Medvetandet som är Källan, Medvetandeoceanen där mitt eget medvetande är en droppe. En glimt ett erkännande, den saliga insikten att här bor, här Är Gud.

Dessa erfarenheter förändrar min verklighet som vidgas och blir mer och mer hel.
Det ger mig harmoni, en djup trygghet att vila i. Även om "vardagen" fortfarande kan stöka till det för mig ibland kan jag välja att återgå till den tryggheten och medvetenheten.
Medvetenheten… harmonin och tryggheten den ger, tillåter mig att vara orädd, oftast lugn och handlingskraftig m.m. även då jag i livet möter motgångar, mina egna gamla rädslor och föreställningar och vad det kan vara. Jag ser och tar hand om allt i livet men upplever det mer och mer som en illusion och att det inte riktigt berör eller fastnar i mig.

Det betyder inte att jag tar avstånd från eller är oansvarig för händelser i livet. Det betyder att jag är mer uppmärksam på och mer medveten om hur jag kan välja min verklighet och det liv jag lever.

Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasEri
2010-10-24 20:33
#82

#80

Ja, som sagt. Din hjärna spelar med väldigt mycket. Det kan förvirra.

Du skriver att det är tyst inom dig. Vila i den tystnaden. Låt det vara tyst. Sätt dig i tystnaden.

Se vad som händer. Sitt där ett tag, se vad som kommer upp =)

Mvh
Niklas

Internettan
2010-10-24 21:35
#83

#81:

Det var intressant. Sån vill jag bli! Glad 

#82:

Jag får göra som du säger.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
NiklasEri
2010-10-24 21:44
#84

Lycka till!! Glad

retep
2010-10-24 23:28
#85

Internettan!

Sån som som du vill bli…är du på sätt och vis redan, utan att veta om det…och den möjligheten

Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[magicadehex]
2010-10-25 02:11
#86

Självklart, Peter. Låna tråden bäst ni vill. Det är alltid härligt när dialog uppstår.

Vänligen/Magica.

goat11_maya13
2010-10-30 22:11
#87

Amon. Alla väsen eller entiteter har tilldelats eller givits till gåva sanningen. Sanning är symbolik för ett stadium i medvetandets evolution.

Alla har i förväg givits pontentialen att greppa detta oberoende av tro eller påståenden vilka dessa än är.

Sanningen är lika för alla eller ett steg i medvetandets evolution för vidare sökande bortom detta steg.

Hade Jontte.

[magicadehex]
2010-11-04 17:51
#88

"Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er."

Ur Matt 7:6

retep
2010-11-04 22:15
#89

Om det som är "heligt" är Kärlek och pärlorna är den kärlek och godhet du ger. Kasta då inte bort den åt okunnighet och dumhet; för dumheten och det onda vänder sig mot er och sliter sönder er.

_Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[magicadehex]
2010-11-06 01:33
#90

"Så som i himmelen så och på jorden"

(Det som finns i ditt inre kommer att manifesteras i det yttre eller: Du skapar din egen värld)

Annons:
retep
2010-11-06 15:23
#91

En sån fin tolkning du gjorde här magica!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[magicadehex]
2010-11-06 18:08
#92

Tack, Peter Glad

NiklasEri
2010-12-28 02:35
#93

"Saliga de ödmjuka, de skall ärva landet."

Alwyn
2010-12-28 15:22
#94

Jag gillar #90 och #51 bäst! De säger så mycket som jag känner mig hemma i.

retep
2010-12-28 15:48
#95

#93

Ödmjukhet är hängivenhet…den har ingen gräns

Salighet är den oändliga lyckan i att vara ödmjuk.

Så salig i din ödmjukhet, i att Vara…att du därigenom ärver landet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasEri
2010-12-28 16:31
#96

#95

Tack för din tolkning!! Jag undrar:

Vilket "land" ärver den ödmjuke? När sker detta..? Har detta ärvande, ett uttryck i den yttre världen?

/ Niklas

retep
2010-12-28 16:50
#97

Jag menar landet Varat, Transcendentalt Medvetande, Samadhi…som vi kan besöka varje dag. Jag menar Upplysning, Kosmiskt Medvetande som vi alla kan komma att leva i…och med…en dag…

_Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
NiklasEri
2010-12-28 17:05
#98

Tack igen…!!

Jag tror att manifestationen av himlen, kommer att ske. När? Nu, om vi så vill.

När de ödmjuka ärver landet… vad händer med de icke "ödmjuka"…?

Den som vill, får svara.

Hälsningar/Niklas

[magicadehex]
2010-12-29 16:02
#99

Himmelriket är inom oss, enligt Jesus Glad

Alwyn
2010-12-29 16:17
#100

#98 Förhoppningsvis blir de icke ödmjuka ödmjuka då Flört

NiklasEri
2010-12-29 23:06
#101

#100

I alla fall mer ödmjuka…

Himmelriket manifesteras på jorden. De ödmjuka ärver landet. Fler verkar tro att detta är möjligt. Då tänker jag att även ett helvete på jorden är möjligt… De ödmjuka skiljs från de icke ödmjuka. De sistnämndas lidande intensifieras, de ödmjuka blir saliga i sitt varande.

Kan ni tänka skillnaden? Krig, naturförstöringar, noll frihet. Detta mot salighet/upplysthet/uppvaknande. Kärlek, harmoni, acceptans, Frihet.

retep
2010-12-29 23:45
#102

När himmelriket manifesteras på Jorden…då är det ett resultat av att det kollektiva medvetandet är så högt att det gör det möjligt.

När himmelriket är det du erfar i Medvetandet och lever med i vardagen…då är det ditt individuella himmelrike

_Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasEri
2010-12-30 00:42
#103

Vilka härliga diskussioner =D

Kanske är vårt syfte, att skapa himeln på Jorden. Kanske ger man inte upp, innan det är verklighet.

NiklasEri
2010-12-30 04:51
#104

#94, Alwyn.

Ja, visst är det i #51 vackert… =)

Annons:
[Ming]
2011-01-01 19:16
#105

"Den som är utan skuld kastar första stenen."

"Den som aktar andra blir själv aktad."

[KROFF]
2011-01-10 17:55
#106

"Älsken edra fiender och bedjen för dem som förfölja eder" (Matt. 5:44)

"Han kom till de sina men de togo icke emot honom" (Joh. 1:16)

anomynos
2011-04-26 22:41
#107

#26

där du skrivit att människor ska brinna i all evighet om de inte gör sanningen, tycker jag e fel. Om gud är rättvis hade han istället låtit oss brinna i 100 år och inte i all evighet dvs så länge man har trotsat han, så länge ska man brinna :) tack det var allt jag ville säga.

mvh. anonymos

magicadehexx
2011-05-07 15:45
#108

#107: Din tolkning är alltså att Gud endast existerar utanför oss själva.

Jag menar att Gud existerar både inom och utom oss. Därför straffar vi alltså oss själva så länge vi upplever att vi gör "fel". Det är först när vi vet att vi inte kan göra fel och att universum är i ständig perfektion - först då upphör vi med att straffa oss själva. Om det blir en evighets straff eller bara 100 års straff - det är helt och hållet upp till oss själva.

Jag vill understryka att straffet så klart kan upphöra i detta nu :)

Vänligen/Magica

[nidlo1]
2011-05-07 15:59
#109

Hej Magica.

Är det okej om jag frågar, hur du menar att man ska sluta känna att man gör fel…. i en värld där det oftast endast finns ett sätt att göra rätt. Det normala.
Hur ska man kunna vara bland människor, och inte göra fel?

Du kanske inte har något svar… men det är något jag undrar om.

magicadehexx
2011-05-07 16:10
#110

Hej Niklas.

Jag menar att vi inte kan göra fel. Det är därför oförenligt att känna att vi gör fel.

Vänligen/Magica

[nidlo1]
2011-05-07 16:22
#111

Jag förstår hur du menar. Men hur ska man låta bli att känna att man gör fel? Vara som alla andra..?

Vara sig själv, och strunta i vad andra tycker? Även om det blir katastrof…

Annons:
magicadehexx
2011-05-07 16:49
#112

Niklas: Genom att VETA att man alltid gör "rätt" och genom att inte värdera saker som man gör som "bra" eller "dåligt". Man intar helt enkelt det tysta vittnets position. Man är i världen men inte av den.

Vänligen/Magica

[nidlo1]
2011-05-07 19:32
#113

Glad

ibland blir jag ordlös….

[nidlo1]
2011-06-02 13:18
#114

"My Kingdom, is not of this world."

Maria
2011-06-13 09:14
#115

Denna tråden tycker jag är väldigt intressant.

Bibeln är svår. Svår att tolka och motsägelsefull många gånger.

Jag är i alla fall helt övertygad om att vad som än står så är det inte meningen att vi ska leva i rädsla eller att vi ska vara rädda för att gå fel väg utan följer vi bara vårt hjärta så tror jag att Gud är mycket överseendeFlört

Ett Bibelord som betydd mycket för mig är: Ordspråksboken kap. 3 v.5.

"Förtrösta på Herren av allt ditt hjärta,

och förlita dig icke på ditt förstånd."

Detta är visserligen inget Jesuscitat (som efterlyses) men det går säkert bra ändå…Skrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[nidlo1]
2011-07-09 09:46
#116

Ibland lyckas jag snappa upp Jesuscitat. Nu minns jag inte var jag hörde detta.

"Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör."

Kan tolkas som att omedvetna människor gör omedvetna val, varför de inte fullt kan hållas skyldiga till sina handlingar. Den medvetne förlåter vad den omedvetne har gjort!

[nidlo_1]
2011-09-14 01:29
#117

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria."

http://www.bibeln.se/las/2k/joh#q=Joh+8%3A32

Så sant som det var sagt.

eggebanroth
2011-09-15 09:10
#118

Ja det är sant, sanningen gör oss fria.

Uppskattar att man vågar prata om det här.

Egge

Annons:
[nidlo_1]
2011-09-16 21:22
#119

Sanningen pratas gärna om!

eggebanroth
2011-09-17 09:07
#120

Att bedja drar människor till sig.

Det är kanske dagens sanning.

[nidlo_1]
2011-09-17 13:28
#121

Dagens sanning är också gårdagens sanning :)

Kanske skulle att bedja vara att öppna sig, och låta Det hända.

[nidlo_1]
2011-11-11 08:47
#122

knuff

suddis
2011-11-11 09:22
#123

Gud ske din vilja,inte min.

[nidlo_1]
2011-11-11 16:02
#124

"…sade då till Jesus: `Du är inte femtio år, och ändå har du sett Abraham.` Han svarade: `Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till.`”

http://www.bibeln.se/las/2k/joh#q=Joh+8%3A57f

Vänligen,
Niklas

[niklaeri02]
2016-01-24 20:57
#125

Oj, det var länge sen nu…. "Min sol stiger över både gott och ont."

Annons:
[niklaeri02]
2016-02-10 21:27
#126

Var det Jesus som  sade ?

"First find kingdom of heaven, and all else will be added to you".

Hitta först himmelriket på insidan, och resten kommer till dig som det ska.

Elliid
2016-02-10 22:08
#127

#126 -kul (hederlig gammal…) tråd.

"Människan blir inte oren av det som går inni hens munn, men av det som kommer ut av den."

[niklaeri02]
2016-02-10 22:23
#128

#127 Ja, precis… "gamla goda" tiden 😉

goat11_maya13
2022-08-17 12:04
#129

Hur många munnar är behövda för att tala sanning?

goat11_maya13
2022-08-17 12:28
#130

Vi skapar vår egen ignorans
det är med stor möda vi bibehåller
imbecilliteten

[snowy_]
2022-08-17 12:34
#131

"Före Abraham föddes, fanns Jag."

  • Jesus
goat11_maya13
2022-08-17 12:34
#132
                         De tre vise
    Instinkt       Intellect       intuition
Annons:
goat11_maya13
2022-08-17 12:42
#133

Undvik att vara högljudd
kom sanning närmare

goat11_maya13
2022-08-17 12:48
#134

Tiden är inte där den borde vara.
Köer överallt.

goat11_maya13
2022-08-17 12:53
#135

Instinkt förgången syn
intellekt begränsad syn
intuition evig syn

goat11_maya13
2022-08-17 12:58
#136

Svartahål sipprar hemligheter.

goat11_maya13
2022-08-17 13:04
#137

Put aside all argumentation let songs
be your way of life go from intellect to
intuition from head to heart.

goat11_maya13
2022-08-17 13:08
#138

When your vision sees eternity
you truly are a master.

goat11_maya13
2022-08-17 13:35
#139

Det pågår en konstant kamp eller strid i våra sinnen. Förenklat två team utkämpar
en batalj vidare om vi bara ger mat åt ena de laget vad händer med andra laget.
Människor äter som bekant mat denna föda omvandlas till energi i kroppen.
Sinnet behöver bränsle eller energi vidare ondskans och kärlekens hem är sinnet
plus en massa annat sinnligt stoff som bekant alla vi har fri vilja så det upp till var och en om man matar ondskan eller kärleken.
Kristus mästaren lärde ut allt.

Annons:
goat11_maya13
2022-08-17 13:40
#140

Both plants and animals are extremely wise
they don't use money.

goat11_maya13
2022-08-17 13:43
#141

Get shrinked met a brainer.

Upp till toppen
Annons: