Annons:
Läst 4482 ggr
Gaiatri
2011-02-27 16:39

Ta betalt för andlig kunskap

Hur ser ni på att ta betalt för att sprida andlig kunskap?

Är det okey att ta betalt för workshops, ceremonier, healing, esoterisk kunskap, meditationer etc.

När är det riktigt och varför….

Hur mycket är det godtagbart om man sätter en prislapp på det andliga….

Skriva böcker om andlig kunskap och tradition… är det rätt att bli miljonär på kunskapen som förmedlas?

Är det okey att bli rik på gammal visdom som bevarats i gamla traditioner där de infödda aldrig tagit betalt för att göra ceremonier eller healing….

Kan vi exploatera och göra ekonomisk vinst på kunskapen och hur mycket kan vi sprida då vi inte tar betalt?

Sajtvärd på Andlig utveckling

Annons:
Korlis
2011-02-27 18:45
#1

Jag kan inte säga så mycket angående universell moral, karma, etc.

Men att lära ut det på villkor att man får betalt, och att man vill ha betalt p.g.a. girighet t.ex., det verkar inte särskilt spirituellt…

Det är möjligt att man ALDRIG bör ta ekonomiskt betalt för spirituell kunskap oavsett anledningen, men kan inte säga att jag vet det.

Möjligt det finns omständigheter där denne betalningen kan leda till något bättre (spirituellt sett) och att det då är "okey", men som jag sa vet jag ej…

Endast egen vinning kan jag tänka mig att man inte bör göra på spirituellt hjälpande, tjänar man pengar på det så kan man ju tycka att dessa bör gå till något produktivt spirituellt sett. Detta om man vill leva spirituellt…

Stor del, om inte allt, av detta var spekulationer.

retep
2011-02-27 20:26
#2

Korlis…det kan ju vara okey att spekulera…det är ju ofta det vi gör…när vi har olika uppfattningar och tankar om saker.

Rätt och fel är nog egentligen upp till var och en…den etik, moral och verklighet man lever i och efter.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[resande71]
2011-02-27 23:06
#3

Jag tycker självklart att ex. en författare som genomgått en svår prövning i livet ska få betalt för det han/hon lärt sig på vägen.

Det är väl upp till köparen om han/hon vill KÖPA tjänsten, förmedlingen, rådet, insikten?

Köparen gör valet.

/Lena

Indiantrumman
2011-02-28 05:21
#4

Är helt emot allt vad pengar och andlighet heter men en kurs eller bok ger utgifter för den som skriver eller ger kursen.Däremot skulle jag aldrig kunna ta betalt för healing eller ceremonier .

Har en bok i görningen vilken jag kommer att skänka varje överblivet öre till Navajos fattiga där gör pengen mer nytta än hos mig som har mat för dagen.

Att tjäna hutlösa pengar på andlighet då mår jag illa både fysiskt och psykiskt.Indianens fiolsofi är-I dont get payed for praying och den lever jag personligen efter.

Men visst när det kommer till kurser kommer även lokalhyra och då måste en person självklart ha betalt för sin utgift.Nu ger jag inga kurser i dagsläget men kanske i framtiden om det blir som det är tänkt.Då är det upp till mig att inte vara en girig individ utan tänka på vad jag själv givits gratis från andevärlden och inte ta mer betalt än vad den faktiska kostnaden för lokal är.

" 0 en underbar tråd och du skriver så genomtänkt,allt jag läser är något jag står upp för till 100% och vi kan genom tex en hemsida sprida kunskapen utan att för det ta betalt.Många gratissidor finns i dag och min sida kostar endast 786 kronor året något jag tycker denna kunskap och andlighet är väl värd att satsa på.En liten struntsumma i mina ögon som istället kan ge till andra.

Men girighet är något som inte alls hör hemma i andligheten,då har vi fattat budskapet helt fel.Rikedomen finns inom oss och inte i antalet kronor på bankkontot,något vi ofta kanaliserar från andevärlden.Sök inom dig och där finns lyckan.Vågar man lita helt på sina guider och universum löser sig alltid den ekonomiska biten med mat på bordet och tak över huvudet.Det är jag ett levande bevis på och har helt överlämnat allt i min guides hand som ser till att det jag för dagen behöver det finns och någon oro känner jag aldrig utan fullt förtroende för hans varma kärlek och ledande hand.

Jag utövar aldirg andlighet för egen vinnings skull istället ber jag folk skänka en slant till behövande och på så sätt upprätthåller vi den universella lagen om att det du sänder ut kommer trefalt tillbaka och kan ni tänka er det fungerar faktisktGlad HärligtGlad

Sen ser jag inte ner på folk som tar betalt men nog har andligheten idag blivit mer ett kommersiellt syfte än att sprida ljus och kärlek och så var det nog inte tänkt från början.Att tex vi västerlänningar ska ta  ursprungsfolkets visdom och använda i pengasyfte,utnyttja indianernas kunskap för egen vinnings skull.Indianen tar aldrig ett öre för en ceremoni men "blekfisen" utnyttjar deras tro för penningvinst och det tycker jag är nervärderande mot ett inteligent folk som i generationer levt med sin kunskap.Ett folk som vi har enormt mycket att lära av.

Sen tror jag var och en måste göra vad som för den känns rätt eller fel.Ingen kan sätta sig till doms över någon annan det tar universum hand om inte vi.Men när jag hör att en sittning kostar 1350 kronor för 30 minuters babbel som sittern inte får ut något av då åker mina taggar ut.En sittning ska ge ett resultat annars är det enbart penningbegär från meidet/healern eller shamanen.

Ljus och kärlek Heike.

Skogshumblan
2011-02-28 08:16
#5

Håller med er andra i tråden om att girighet, ego och annan "ha-kåthet" förstör så mycket. De personer som drivs av " mammon" är sällan några äkta och bra personer i det de gör. Falskheten lyser igenom.

Men sen finns ju de som lägger ner tid, pengar och som jobbar hårt för att komma vidare i sin andlighet och vill få utvecklas och komma in i det de ska. Där tycker jag vi börjar närma oss pudelns kärna. För om en person lagt ner massor av tid, jobbat hårt- varför skulle då betalning för den tid som avsätts vara fel?

Jämför lite med ett civilt yrke. Skulle en frisör, styckade på slaktenri, kirurg etc inte få betalt för de saker de gör?

För mig är det ytterst upp till var och en att besluta om man vill ta betalt eller ej, men självklart ska det finnas gränser. Exakt var gränsen går vet jag inte men det är en intressant fråga du väcker:)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Alwyn
2011-02-28 09:43
#6

Jag kan säga hur jag skulle ha gjort, och hur jag skulle vilja att det var istället för vad som är rätt och fel:

För hantverk, redskap mm som används i andliga sammanhang ska man naturligtvis få ta betalt. Även för kurser som innebär hyra, mat, etc, men jag tycker då att priset borde stå i rimligt proportion till utgifterna. Och absolut för en bok som tar mycket tid att skriva samt kostar pengar att få tryckt. Så som Indiantrumman planerar att göra uppskattar jag, det medför respekt och visar att författaren inte är ute efter pengarna!

Jag själv skulle inte ta betalt för att spå någon, att ge healing, eller ens för att lära ut saker på kurs. "Tjänster" ger jag gratis och jag delar gärna med mig. Jag önskar att vi befann oss i ett samhälle där, att ge och att få, gick mer hand i hand med varandra. Ett samhälle där vi bytte tjänster och redskap, så att alla kan få ta del genom att ge av det de kan. Jag har för avsikt att finna eller tom försöka skapa denna möjlighet i framtiden mha ekoby eller liknande. Hoppas jag får chansen att ta del av detta.

Annons:
szirius
2011-02-28 15:24
#7

# 6 sådana ställen finns redan lite här och var, om man bara letar. Och man kan börja själv så gott det går. Att byta tjänster med varandra menar jag.Glad

Här i byn som jag bor i så byter vi det vi odlar med varandra. Jag har mkt tomater och byter till mig meloner från grannen. Nån har ägg, en annan kött osv. Det är underbart att se hur enkelt detta fungerar.

Likaså byter man andra tjänster - du lagar mitt tak, jag syr dina gardiner. Jag ger dig språklektioner - jag får massage tillbaks osv.

Men det behövs kanske mindre samhällen för att detta ska kunna fungera….det bygger ju på relationer, kontaktnät….

Alwyn
2011-02-28 15:46
#8

#7 Ja jag vet att det finns Glad Har kollat runt på info om olika byar men vi får se hur det blir i framtiden. Jag vill att invånarna ska vara andligt medvetna och hedniskt intresserade om jag ska flytta dit.

Skogshumblan
2011-02-28 17:20
#9

När/ om det funkar är jag helt med på den bytesgrejen. Men när det inte funkar.?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Tride
2011-03-01 12:28
#10

Allting kostar i den fysiska världen, också andlig undervisning har sitt pris. Som det sägs i tråden måste tex lokal-hyror betalas. Också hemsidor kostar, och är ju faktiskt inte gratis heller. Att skriva böcker tar tid och energi, att ge ut dem kostar pengar.

Pengar har ju egentligen blivit det symboliska värde vi använder oss av när vi vill ha/ge en vara eller en tjänst. Girigheten, som är en mänsklig egenskap av mindre trevlig sort,  kan ju finnas även vid byteshandel, tex. Jag kan ju, bokstavligt, lura skjortan av nån om jag själv ger ett par trasiga skor i utbyte mot en hel o ren skjorta.

I asiatiska traditioner avstår vissa människor från allt fysiskt ägande och lever endast på frivilligt givna gåvor. Detta har blivit tradition i  asiatiska samhällen. En människa som tar emot andlig undervisning utan att ge någon gåva anses också snål, girig och mycket självisk. Om hon inte är fattig, förstås. Inom dessa traditioner finns också ashram, där människor som saknar medel kan få sig ett mål mat.

Vi har andra traditioner, och måste finna våra egna lösningar. Men också i de asiatiska traditionerna smyger girigheten in, så att gurus, tex, och högt ansedda "mästare" kan leva ganska bekymmerslöst på lekfolkets hårda arbete.

Det är nog själva girigheten som är ett problem och måste övervinnas. med kärlek, medkänsla, tolerans och att öva generositet.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Gaiatri
2011-03-01 13:32
#11

En av de saker jag funderar på nu handlar om att vi ibland använder oss av andliga traditioner från kulturer där det anses fel att ta betalt för tex healing och ceremonier.

Jag tänker nu på "little grandmother" och att det är så många natives som tycker att hon utnyttjar deras traditioner och deras namn. Hennes "tribe" kallas av vissa för "Tribe of many Dollars" istället för "tribe of many colors".

Jag har inte reflekterat över detta innan att hos dessa natives är det fel att ta betalt och så blir deras traditioner exploaterade av olika new age personer där det anses riktigt att ta betalt och ibland väldigt mycket.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Tride
2011-03-01 14:49
#12

#11

I sådana kulturer är det självklart att ge en gåva. Ofta kommer gåvan först, dvs en som vill ha undervisning ber om detta genom att ge någonting, kanske lite frukt, grönsaker eller annat ätbart, och lämnar fram gåvan. När gåvan accepteras, är det tecken på att läraren vill dela med sig av sin kunskap. Jag kan uttrycka det som att man tar inte betalt, men man får betalt.

Beträffande little grandmother, som jag bara känner till lite vagt,måste vi kanske också ta med i beräkning att människor tydligen inspireras av henne.Eller kanske fascineras.  Felet ligger ju i så fall inte bara hos henne, utan också hos efterföljarnas möjliga naivitet, som hon kanske utnyttjar. Ja, det är trots allt knappast något unikt. Tänk tex på avlaten inom den katolska kyrkan, då det gick att köpa sig fri från sina synder.

Fö, i USA, har indianerna fått monopol på spelhallar. Hur detta fungerar minns jag inte riktigt just nu, men jag jag minns alla dessa neonskyltar i Arizona bredvid stora bilder på indianer i full mundering.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

yamher
2011-03-02 17:48
#13

man lär bli straffad för att utnyttja andra på ett eller annat sätt. Så upp till det egna samvetet. Det finns nog många speciellt ur den katolska kyrkan där ner som får synda för sin girighet…

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
Tride
2011-03-02 18:17
#14

Stackarna! vi kanske skall ordna en mässa för deras själar? Obestämd Eller så kanske de har en jobbig återfödelse just nu.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Gaiatri
2011-03-02 20:27
#15

#12 Vad jag har förstått så tar man inte betalt för healing och ceremonier men det gör däremot en del new agare som inspirerats av dessa natives. Men det finns ju också en del inom new age som inte tar betalt för sådant medan andra tar väldigt mycket betalt. Det är bla annat därför jag väcker frågan. Det är väldigt olika hur man ser på saken inom de nyandliga kretsarna.

Att det finns vissa som lever på att tjäna pengar och girighet finns så klart i alla kulturer men jag jämför med de som är andligt inriktade och vill leva med andligheten.

Det finns också ett stort utbud inom new age. Jag har tex gått på meditationer som tillhandahålls gratis och meditationer där man bara betalar bara för lokalhyra, etc. Sen har jag också gått på meditationer som kostar mer…. Jag tror att de som kostar mer drar mer folk. Det är som att många tror att man får mer ut av något om man betalar mycket. Guld i mun

Sajtvärd på Andlig utveckling

szirius
2011-03-03 11:13
#16

# 15 ja, eller hur? Jag känner samma sak. Jag har varit på fantastiska meditationer där man la valfritt innehåll i en burk, eller inget om man kände för det. På andra ställen tar de hutlöst betalt och massor med folk kommer dit….men märker man nån skillnad på kvalitet? Flört

Girighet verkar vara en svår sak att bli fri från, även bland andliga människorTungan ute

szirius
2011-03-03 11:30
#17

Fast….jag tycker inte att det är girigt att ta betalt för sitt "jobb" så att säga…det är mer när man ser kurser på 10 000-tals kronor som man undrar vad det egentligen handlar om….Tyst

Men…det här är ett svårt ämne..inte alls solklart för mig….att tex vara en fantastisk pedagog eller läkare kan också ses som en andlig gåva, men man tar ju betalt för sitt arbete…för den hjälp man ger…

[nidlo1]
2011-03-03 14:52
#18

#0

Man kan se det så att pengar inte är av betydelse. Varför skulle en andlig bok inte få kosta pengar, men en annan slags bok?

Tjohalia83
2014-11-27 10:36
#19

#17 - Jag håller med dig Szirius.

Läkare, präster, poliser m.m. jobbar också med att hjälpa människor. Präster arbetar även de med andlighet. Ska de inte ha någon lön? Om man jobbar som medium så måste man även kunna ta betalt för att kunna försörja sig själv (och ev. familj).  Arbetar man som medium utan betalning så måste man ha ett avlönat jobb utöver detta, vilket gör att man kanske varken hinner eller orkar med att dela med sig av sina gåvor till andra.

En frisör tar ca 350 kr för en klippning som tar trettio minuter. En klippning håller i två månader.  Är det då inte rimligt för ett medium att ta 700 kr för en timme?  Det man tar med sig därifrån håller ofta hela livet. Men oavsett om det är ett medium eller en frisör som man går till, så bör man givetvis få sina pengar tillbaka om man inte blir nöjd. 

Som vårt samhälle ser ut idag så behöver vi alla en inkomst helt enkelt.

[Hukanson]
2014-12-05 18:17
#20

Många healers eller ljusarbetare kan inte arbeta alls utan att använda sig av kunskaper som de fått genom andlig kanalisering eller samtal med guider. De gör alltså definitivt pengar på sin andliga nivå. De gör karriär tack vare andarnas välsignelser. Det är för de flesta skälvklart att ta betalt för att jobba med den kunskap som kommer till mänskligheten från andevärlden. Se på Neale Donald Walsh! Hur många böcker har inte han haft på tio bästa listan tack vare sina samtal med Gud? Han har inget direkt emot det…fast han sade en gång att han helst ville att de skulle förmedlas gratis på internet…men NDW måste bygga upp ett center i Oregon och det kostar massor med pengar, så… Man kan alltså ta betalt om man använder pengarna gott, för andligt arbete. Här en länk som gratis sprider kunskap om något man kan köpa för pengar: http://sirianrevelations.net/wp-content/uploads/The-Sirian-Seal.pdf

Annons:
Upp till toppen
Annons: