Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktuella världshändelser Andlig utveckling - Psykologi Astrologi Boktips Bön - Invokation - Affirmation Chakran - Psykiska kroppar - Hälsa Devor - änglar - naturväsen Esoteriskt/Teosofiskt Evenemang - Retreats - Kurser Gud Healing - Hälsa Hjärtat - Kärlek Humor Inspiration-Förebilder Konst - foton Livsprocesser - Utvecklingsproblem Ljusarbete - Tjänande Läsvärt - tänkvärt Meditation Medlemspresentationer Medvetande - själen Musik - Film - Youtube OT - off topic Om sajten/om iFokus Omröstningar - undersökningar Ordförklaringar Själen - anden Stjärn - Änglamänniskor Tal och symboler Universum Upplevelser Övrigt
Övrigt

Einstein och teosofin

2008-07-29 11:43 #0 av: Eremitha

För Albert Einstein fanns ingen motsättning mellan vetenskap och religion. Hans övertygelse om detta, samt hans intresse för teosofi belyses här i en artikel av Søren Hauge.

Einstein & teosofi

Studerade Einstein teosofi?

Av Søren Hauge

 

                  

Albert Einstein

vetenskapsman och mystiker

Den Hemliga Läran som följeslagare

Inte många vet att Einstein studerade Blavatskys Den Hemliga Läran. Verket låg alltid på hans skrivbord.

Albert Einstein (1879-1955) har med sin epokgörande relativitetsteori vänt upp och ner på tidigare antaganden om tid, rum och materia. Hans berömda ekvation E=mc2, som sätter likhetstecken mellan massa och energi, har bokstavligt talat dragit undan mattan under den tidigare så dominerande, materialistiska vetenskapsteorin, vilken var känd under den idag tämligen missvisande beteckningen ”positivism”. Men det är fortfarande få som är klara över, att Einsteins inre föreställningsvärld var djupt präglad av de tankar som H P Blavatsky framlade i sitt huvudverk Den Hemliga Läran från 1888.

 

                     

Helena P Blavatsky,

den moderna teosofins grundare

 

Uppdagat vid ett tillfälle

Det var faktiskt bara vid ett enda tillfälle som dessa intressanta upplysningar kom i dagen. Einstein nämnde inte offentligt något om sina teosofiska intressen.

Efter hans död besökte hans niece på 1960-talet det teosofiska huvudkvarteret i Adyar i Indien. Hon förklarade att hon inget visste om teosofi, men att hon var intresserad av att veta vad det var som upptog hennes onkel så mycket, då han alltid hade ett exemplar av Blavatskys Den Hemliga Läran liggande på sitt skrivbord.

Oberoende av detta blev upplysningen bekräftad av Jack Brown, som skrev en artikel med titeln Jag besökte Professor Einstein (Ojai Valley News, Ojai, California, September 28, 1983 -  omnämnd på www.helena-blavatsky.de).

Niecen berättade om saken för teosofen Eunice Layton. År 1982 möttes författaren Sylvia Cranston och fru Layton, som då bekräftade historien. Informationen står att läsa i Cranston’s verk HPB -  The Life and Influence of Helena Petrovna Blavatsky (G P Putnam’s Sons, ISBN 0-87477-688-0)

 

Einsteins kosmiska religiositet

Einstein kom flera gånger med uttalanden som visade i vilken hög grad han var genomsyrad av en kosmisk form av religiositet. Han är känd för att ha sagt att religiösa lärare med tiden kommer att erkänna, att sann religion har blivit mer förädlad och gjorts mer djup och förunderlig tack vare de upptäckter som gjorts på vetenskaplig väg. Han använde sig av den berömda bilden att vetenskap utan religion är kraftlös och religion utan vetenskap är blind.

För Einstein var mystiken och det kosmiska perspektivet helt avgörande. I en av sina böcker uttrycker han det klarare än man vågade hoppas:

”Den vackraste och djupaste känslan vi kan uppleva, är förnimmelsen av det mystiska. Den är källan till all sann vetenskap. Den, för vilken denna känsla är främmande, som inte längre kan förundras och bli gripen av hänryckning, är så gott som död. Att veta, att det vi inte kan skåda verkligen finns, att det manifesterar sig som den högsta visdom och mest strålande skönhet -  så upphöjd, att vi med våra slöa sinnen endast kan uppfatta det i dess primitiva form -  detta vetande, denna känsla, är kärnan i all sann religiositet.”

”Den kosmiska religiösa upplevelsen är den starkaste och ädlaste drivkraften till vetenskaplig forskning. [ … ] Min religion består i en ödmjuk beundran av den gränslösa, upphöjda ande, som uppenbarar sig i de minsta detaljer vi är i stånd att uppfatta med våra skröpliga och svaga sinnen. Denna djupa, emotionella överbevisning om existensen av en överordnad intelligens, som kommer till uttryck i det ofattbara universum, utgör min föreställning om Gud.”

(Albert Einstein: Perspektiver og udsyn, Hasselbalch 1967)

 

 

Fair Winds and Following Seas!

Anmäl
2008-07-29 13:55 #1 av: Andina

Jätteintressant artikel! Tack Eremitha! Och Välkommen till AU!

Ännu ett tecken på att 'vetenskap' och 'mystik' ska mötas - liksom kvant- och stringteorierna nu börjar påvisa.
Citaten strålar hänförelse!

Jag tror jag ska sätta upp hans 'statement' på väggen:

vetenskap utan religion är kraftlös
och religion utan vetenskap är blind
.

/Andina

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2008-07-29 16:11 #2 av: Eremitha

Tack själv! Jag har alltid känt mig berörd av Einstein så det var roligt att få skriva detta.Vetenskapen är verkligen oerhört spännande i dessa dagar. Och vi, den stora massan, får inte vetskap om det de kommer fram till förrän långt fram i processerna. Man kan bara gissa sig till vad de håller på och forskar om. Och vad de redan faktiskt vet!

Som av en händelse pågår i vår lokala tidning en långlivad debatt om vetenskap kontra religion på insändarsidan. Idag mailade jag in citaten av Einstein, utan egen kommentar för de står så bra för sig själva. Hoppas det öppnar en dörr på glänt för någon som tidigare tänkt att de måste vara det ena eller det andra.

Fair Winds and Following Seas!

Anmäl
2008-07-29 16:44 #3 av: [Mariann]

Jag är övertygad om att många vetenskapsmän genom tiderna har haft mystiska upplevelser och Gudsupplevelser, upplevelser av enhet och som ofta kallas religiösa upplevelser.

Det är bara det att ingen vågade berätta om dem, och framförallt att man ofta behåller de djupaste sådana religiösa uppleveser för sig själv. Det är en sak mellan en själv och Gud.

Många av dom var ju discipler och var införstådda med djupare sammanhang, sökte de djupare sammanhangen och var också inspirerade av Mästare och discipler från de inre planen, från sin inre grupp.

Det har funnits en mängd sådana genom tiderna!

Att detta kommer fram tycker jag är underbart!

 

Anmäl
2008-07-29 16:49 #4 av: [Mariann]

I detta sammanhang kan man ju nämna två andra artiklar vi har här på sajten och det är:

Vetenskap och religion, av Karl-Erik Edris

och

Venus och Kunskapens frukt, av Peter Caspersson

de båda artiklarna och Casperssons hemsidor kan vara värda att läsa och studera i samband med detta ämnet.

Anmäl
2008-08-05 14:07 #5 av: [Mariann]

varför inte lägga in länkar till svenska teosofiska hemsidor här Glad

Teosofiska Samfundet-Pasadena

Teosofiska kompaniet

Anmäl
2008-09-19 11:37 #6 av: trindeman

Skulle Albert Einstein känna till allt som tillskrivits honom, så skulle han vrida sig många gånger i sin grav.

Anmäl
2008-09-19 15:49 #7 av: Ijin

Måste säga att einstein enligt nya dokument inte alls är det minsta Religös, utan förkastar gud helt. Det står det iallafall i Forskning Och Framsteg..

Ska leta efter Artikeln.

Medans, snälla, så har Trindeman rätt, inte göra så mot en av vår världs största Genier..

Anmäl
2008-09-19 15:56 #8 av: [Mariann]

Saken är ju den att de sista uttalanden i artikeln kommer från hans egen bok, så det talar väl för att det borde vara sant ...

Men visst kan det för många vara svårt att inse att kända forskare kan ha detta djup i sitt inre... i denna tid då alla vill avsvärja sig allt som har den minst uns av en eventuell religiositet i sig...

Anmäl
2008-09-19 16:03 #9 av: Ijin

#8 Jo, men jag tror ändå mer på dom brev han skrev innan han dog=)

Anmäl
2008-09-19 16:51 #10 av: Eremitha

Den här diskussionen är ett sorgligt exempel på hur det kan gå dels när man tolkar begreppet Gud, dels när man utifrån lösryckta citat försöker tolka vad andra människor menar med begreppet Gud.

Jag länkar med glädje här till en engelsk blogg som redovisar två citat av Einsten, det ena är det omnämnda nyupptäckta brevet. Jag har tyvärr inte i nuläget tid att översätta.

Det framgår, såvitt jag kan bedöma, att Einstein avser två helt olika sammanhang. I det ena fallet (brevet) syftar han på den dogmatiska religionen, i synnerhet judendomen, med en gudsfigur som enligt Einsteins mening är konstruerad av människor, och har mycket lite att göra med den kosmiska intelligens han själv ser som upphov till allt som är.

I det andra fallet (en essä) definierar han tydligt vad han menar med andlighet, och varför han anser att denna upplevelse av ett andligt sammanhang är en förutsättning för att vetenskapen ska kunna ställa rätt frågor och finna rätt svar.

Dessa två uttalanden motsäger inte varandra. Snarare tvärtom.

Fair Winds and Following Seas!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.